Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Fördelar: Låga servicekostnader pga ingen kamrem (gäller att göra hela kalkylen), lågt inköpspris, bättre viktfördelning än 5-cyl.
av matand12
Manuella växellådan (MTX75) innebär högt varvtal på motorväg (irriterande men man vänjer sig...). Varvtalet är en tydlig skillnad mot andra volvo:s. Stadskörning märker man det ej. 2,0F med autlåda ger normalt varvtal likt andra V70 med varianter av motorer. Dessa är dock få till antalet. Tillverkades ej första årsmodellerna.
Själva fordmotorn ger 145hk vilket är riktvärde för prestandan i lägre medelklassen, och lite bättre än slöa miljö-dieslar, typ 1,6 drivE.
Största fördelen med 2,0F är att man hittar dem ganska billigt i inköpspris. Speciellt snålutrustade kinetic eller bas är billiga. Även OK övriga kostnader (skatt 1400:-. Helförsäkring 12 mån på LF 5400:-)
Bränslekostnad är dyrare än diesel givetvis, men ligger du på 1500 spelar den mindre roll. Riktvärde är att E85 bör ligga ca 2sek-2,50sek billigare /l jmf B95 för att det skall löna sig. Motor förbrukar mer E85 än B95.
Ryktet är lite skamfilat, mycket tack vare varvtalet, men 2,0F är väl värd att prova köra ett år.
av Rådlös
Jag upprepar detta med ljud och buller i V70 2.0F. Jag hade just nu på förmiddagen möjlighet att verkligen lyssna på ljudet. Jag körde en landsvägskörning på några mil. Det var asfalt av skiftande kvalitet, alltså både gammal och nylagd. Min fart låg mellan ca 80 och 100 km/tim. Jag har Michelin Energy, förmodligen samma typ av däck som satt på bilen vid leveransen? När man är neråt 80 km/tim så hörs däckljudet mycket mer än motorn om det är sliten asfalt. Ökar man till 100 km/tim så hörs naturligtvis motorn lite mer, men samtidigt ökar vindbruset. På nylagd asfalt sänks den totala ljudbilden markant. Så motorljud är inte hela sanningen för den som är ljudkänslig.
Det skulle vara roligt att ha en dB-mätare för att få det i jämförbara siffervärden.
Sedan en fundering som jag har. Det kanske är inbillning och ett vanetänkande från äldre bilar, men jag har en känsla av att vinterdäcken är tystare eller i alla fall på samma nivå som sommardäcken. Det är Continental dubbfria.
av Lövet
StefanN skrev:Intressant att man ska köpa en motor som "man lär sig stå ut med" för att spara några kronor......
För många är antalet sparade kronor betydligt viktigare än vilken motor det sitter i bilen. Vi på forumet är nog inget tvärsnitt av befolkningen direkt ;-)
av Schmoyoho
2.0F är absolut ingen motor eller bilalternativ för mig men att surret är överkomligt kan jag absolut tro på om man vill åt en ny bil med låga ägandekostnader. Min gamla 240 pendlade jag landsväg med och den varvade, på överväxeln, ca 2500/3000 RPM i 90 resp. 110 km/h på mätaren. Tycker det funkade, värre är det med fyrpetad låda. Har 245 mm breda däck på nuvarande bilen kontra 175 på 240:n och det vill jag påstå ändå gör märkbar skillnad.
av reimorutnik
Hämtade bilen i lördags, och är hur nöjd som helst med bilen, körde cirka 80 mil, tyckte att den gick hur mjukt å skönt som helst, visst lät den ju litegrann när man lega uppe vid 110 vid motorväg, men inget jag precis störs av eller bryr mig, man blir ju som sagt van vid det förr eller senare. Toppen bil för övrigt.

Mvh
av BudTucker
Vi har haft en automat 2011 i tre år nu. Vi provkörde även en manuell vid köpet och för min del kräver den svaga motorn automat. Det blir bekväm gubbkörning då.

Däremot drar den mycket. Vi kör mycket korta sträckor i stadstrafik och då ligger den på 1.4 e85 och 1.0 95. Motsvarande för motorväg är 1.2 och 0.98.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
av Mccartney
BudTucker skrev:Vi har haft en automat 2011 i tre år nu. Vi provkörde även en manuell vid köpet och för min del kräver den svaga motorn automat. Det blir bekväm gubbkörning då.

Däremot drar den mycket. Vi kör mycket korta sträckor i stadstrafik och då ligger den på 1.4 e85 och 1.0 95. Motsvarande för motorväg är 1.2 och 0.98.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Det är ungefär samma siffror som jag har på min T6a:)
Användarvisningsbild
av Derank
Kör du inga långturer el håller dig under 80kmph funkar det väl,, men ska du ligga och brassa 50mil i 130kmph kommer du behöva köpa ett par peltorkåpor ochså.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]