Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Jag hoppas att någon här har bra koll på din fråga, men vad gäller serviceintervaller generellt så skriver folk en massa saker i forum, men var har de fått uppgifterna, för det stämmer ju inte alltid med vad tillverkaren rekommenderar (officiellt i iallafall), så vem ska man tror på? Bilverkstaden (som ska ha den korrekta informationen) eller en förståsigpåare i ett forum, det är frågan? Man hoppas ju att de som skriver att t.ex. växellådsoljan ska bytas vid 6000 mil, verkligen vet att det är så för den aktuella bilen/motorn och inte bara själv har läst det på ett annat forum från någon som kanske har fel. Förhoppningsvis finns det personer som jobbar med bilarna och har goda och riktiga kunskaper om vad som gäller så inte folk sitter och tycker än det ena för att de själva har läst det på ett forum och inte har tillförlitliga uppgifter från tillverkaren etc. Detta märker man vid kamremsbyten, tändstift etc. det brukar vara en väldans massa bud på vad som gäller. Forum är jättebra, där kan man dela med sig av sina erfarenheter och ge tips och råd, men vissa frågor bör man vara lite försiktig med innan man säkert uttalar sig.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har haft en sån bil och jag vet att det var vid 8 eller 9 det skulle bytas olja, då det står i serviceplanen (volvos egna).
Är oljan inte bytt vid satt intervall kommer du någon gång få problem. Den som rekommenderat dej eller förbisett detta intervall borde du seriöst ta och kontakta vederbörandes chef för info. Det kanske låter som jag överdriver men det här är mycket känsliga lådor, där intervallen är alldeles för långa. Dessutom tillhör din -12 sannolikt de tidigare PS bilarna, under -13 nummerändrades lådorna och förändringar gjordes, ännu större anledning att vara försiktig.
av Lövet
Geartroniclådan är helt annorlunda i sin konstruktion. Den kräver inga oljebyten av den enkla anledningen att det inte finns någon koppling som slirar i den. Den är uppbyggd av planetväxlar (jo jag vet att det finns lameller i dem också men det är inte det jag menar med koppling) Powershift har två stycken kopplingar som slirar vid varje växling och start. Därmed slits oljan på ett annat sätt.

DSG har oljebyte var 6000e mil så Volvos intervall på 9000 mil är redan det långt jämfört liknande lådor. Att då överskrida det intervallet är inte smart.

@carlro: Det är vanligare än du tror att verkstadsanställda helt enkelt har fel eller slarvar när de kollar upp saker...
av mattish
Som tidigare skrivit.
D2 har bytesintervall på 8000 mil och T4,T5(2,0T), och ev. 2,0F har bytesintervall 9000 mil.
Inget som ska hoppas över!

För övrigt tror jag bara det är Kia som inte har något bytesintervall på oljan i sin dubbelkopplingslåda!
av Bumsen
Jag har serviceavtal på min bil, och Bilia i Västerås har planerat in oljebyte vid nästa service, då bilen gått strax över 7000 mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lövet skrev:Geartroniclådan är helt annorlunda i sin konstruktion. Den kräver inga oljebyten av den enkla anledningen att det inte finns någon koppling som slirar i den.
Men den mår bra av byte, den också. Min blev helt annorlunda, mycket bättre, alltså, efter ett oljebyte vid 12000 mil.
av Ugglas
Det verkar onekligen som andra här har fått rekommendationen att byta oljan, så då har BraBil rätt, och de ska byta oljan vid den årliga servicen nästa vecka. Nu ringde jag till en annan Bilia-anläggning och de sa att serviceintervallet för oljan i växellådan på min bil är 9000 mil (Han sa att intervallet varierar och är inte samma för alla Volvos PS-lådor), så då är det ju dags på min som gått 9300, så bilen har inte gått över med flera tusen mil precis, och lådan ska ju inte rasa för att man drar över intervallet med några hundra mil. Men det är fortfarande ingen som tror något om min fråga, jag har hört att växellådor kan "slira" med dålig/gammal olja, kan det vara fallet med min, eller har något ballat ur, vad är troligast?
av Lövet
apersson850 skrev:
Lövet skrev:Geartroniclådan är helt annorlunda i sin konstruktion. Den kräver inga oljebyten av den enkla anledningen att det inte finns någon koppling som slirar i den.
Men den mår bra av byte, den också. Min blev helt annorlunda, mycket bättre, alltså, efter ett oljebyte vid 12000 mil.
De mår bra av byte absolut och det är bra, men de går sällan sönder enbart av att inte byta den. Det finns inget slir i oljan på samma sätt som en PS låda.
Ugglas skrev:Men det är fortfarande ingen som tror något om min fråga, jag har hört att växellådor kan "slira" med dålig/gammal olja, kan det vara fallet med min, eller har något ballat ur, vad är troligast?
Tänk på att det mesta du läser inte avser powershift/dsg automatlådor utan planetväxelbaserade lådor. Om du har slir i din låda beror det (sannolikt) på att kopplingarna slirar och det är något annat än slir i en "vanlig" automatlåda.

Om du dragit över med 300 mil tror jag inte oljebytet kommer göra någon större skillnad. Däremot om det i samband med det görs en adaption av hur lådan kontrollerar kopplingarna så kanske det kan få effekt.
Användarvisningsbild
av apersson850
den största skillnaden mellan lådorna är vid start från stillastående. Momentomvandlaren använder då sina kopplingar och bromsar till all lägga lådan i ettans växel. Där ligger kopplingarna/bromsarna stilla, utan slirning. Den slirning som behövs för att jämna ut skillnaden mellan motorvarvet och bilens hastighet tas då helt hydrauliskt, genom att pump- och turbinhjul i momentomvandlaren har olika hastighet.
Dubbelkopplingslådan slirar istället med en vanlig lamellkoppling, precis som man gör med en manuell växellåda. Skillnaden är att i dubbelkopplingslådan är lamellen ofta våt, alltså går i oljebad, medan den i manuella lådor nästan alltid är torr. Här får dubbelkopplingslådan alltså ett slitage, som karvar bort partiklar från lamellen, partiklar som hamnar i lådan.

När man sedan kör byter lådorna växel på helt olika sätt, men båda resulterar i att kopplingar och/eller bromsar släpps och låses. Vid själva växlingarna skiljer det alltså inte så mycket på hur de skitar ner sig inuti. En del momentomvandlarlådor har dessutom limited slip lock up, vilket innebär att man tillåter en viss slirning i momentomvandlarlåsningen under körning.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ugglas skrev:Det verkar onekligen som andra här har fått rekommendationen att byta oljan, så då har BraBil rätt, och de ska byta oljan vid den årliga servicen nästa vecka. Nu ringde jag till en annan Bilia-anläggning och de sa att serviceintervallet för oljan i växellådan på min bil är 9000 mil (Han sa att intervallet varierar och är inte samma för alla Volvos PS-lådor), så då är det ju dags på min som gått 9300, så bilen har inte gått över med flera tusen mil precis, och lådan ska ju inte rasa för att man drar över intervallet med några hundra mil. Men det är fortfarande ingen som tror något om min fråga, jag har hört att växellådor kan "slira" med dålig/gammal olja, kan det vara fallet med min, eller har något ballat ur, vad är troligast?
TommyP86 skrev:Första är väl oljebyte och sedan får man ta det därifrån, kolla felkoder och värden.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]