Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
MarcusJ skrev:
Wolfyswe skrev:Vad tror man detta ska göra?
Mindre knarr från plastdetaljer i kupén?
Stabilare väghållning?
Av vilka anledningar brukar man använda fjäderbenstag?

Strikt teoretiskt är det förbättrad väghållning genom att styva upp fjäderbenstornen vid kurvtagning och krängning. I praktiken gör det här staget inte sådär otroligt mycket, även om jag konstaterat idag att bilen styr in i och ut ur rondeller snabbare och smidigare. Så en del nytta gör det, men några riktigt stora effekter räknar jag inte med förrän det kombineras med iPd-grejerna.

Antar att Wolfyswe syftar på att staget har så liten diameter. Traditionella fjäderbensstag brukar ju generellt vara grövre. Men Eftersom du har upplevt skillnad så gör det ju nytta utöver att vara snyggt. Såg att S60 Polestar har likadant stag fast i kolfiber. Undra om detta går att beställa?

EDIT: Denna finns tydligen också för dom som vill ha lite grövre grejer. :D Personligen så gillar jag inte designen på detta stag och väljer då hellre Volvos.
http://www.eurosporttuning.com/strut-ba ... tintlstore
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Sant, det är inte sådär väldigt kraftigt.
Men precis som konstaterat, Polestar-staget har exakt samma dimensioner (dock kolfiber), och det sitter ju där av en anledning.
För min egen del är det inte den praktiska funktionen som är grejen i nuläget. Jag gillar hela grejen med ett originalstag från Volvo, som dessutom är märkt "R-design", på min egen R-design. Det är kul och tillfredsställande med modifieringar man kan göra själv, är hyfsat billiga och som bonus gör bilen en aning roligare att köra.
Även om förbättringen inte är alls dramatisk, så blir det iaf aningen bättre. Till skillnad mot en del andra "häftiga" modifieringar en del gör som snarare försämrar bilen!
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Ja, det var fjompigheten i staget jag syftade på, jag vet vad den ska göra, men dimensionen fick mig att tänka
på ett Simpsons-avsnitt där Homer tar en is-yxa och hugger hål i huven för att bilen ska gå fortare. :roll:

Men känner du av effekterna av staget så fungerar det väl....*host..plaseboeffekt...* (D)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Wolfyswe skrev:Men känner du av effekterna av staget så fungerar det väl....*host..plaseboeffekt...* (D)
Är det humor du försöker dig på nu eller?
Är högst medveten om stagets inte så kolossala fysiska dimensioner (vilket i sig inte behöver betyda att det är verkningslöst) har heller inte kommit med hallelujarop eller påståenden om väghållning i F1-klass.
Däremot känner jag min bil väldigt bra, har nyligen kommit hem från en 650-mila resa till Spanien och tillbaka där bilen fått slita ont och chassit verkligen fått visa vad det går för.
Lägg därtill åratal av erfarenhet som testförare där det är rent avgörande att kunna känna av och utvärdera även väldigt små skillnader i bl.a. väghållning och allmänna vägegenskaper.
Så ja, jag har nog tillräckligt på fötterna för att bedöma att det ger viss effekt under vissa specifika förhållanden.

Ps. Det stavas "placebo".
:twisted:
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Wolfyswe skrev:(PO)
Jag bara driver, jag ska faktiskt själv ut och kolla om det kanske sitter ett sådant redan på min V70 r-design.
Ja, ok.
Ursäkta min lättstötta attityd. Man ska inte skriva på nätforum mitt i natten när man har sömnsvårigheter. Humöret är betydligt bättre nu dock. :D

Och nej, inga stag monterades på V70 R-design. De finns bara på S60/V60/XC60 R-design, och så kolfibervarianten (samma storlek dock) på Polestar-modellerna. V70/XC70 och S80 utrustades aldrig med fjäderbenstag. Varför vet jag inte, de är ju större och tyngre så man kan tänka sig att ett stag gör något mer nytta på de modellerna.

Oavsett vilket, jag tycker det ser lite lagom häftigt ut. En jätteblaffa till stag som länkades till tidigare är säkerligen effektivare, men ack så ful!
av Schmoyoho
Perra83 skrev:Bilarna med bara sportchassi har ingen R-Design logga på staget. Så för den som inte vill översminka sin gris kan köpa ett sådant.
Samma tjocklek/styrka eller vad man ska kalla det? Vill inte ha någon R-design-logga, tror inte det fanns 2006-2007 heller.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jag har faktiskt aldrig sett ett stag utan R-design logga på.
Enligt Volvos pressrelease för R-design till 60-serien var en av de unika detaljerna för just R-design att de hade fjäderbenstag. Har aldrig sett något liknande på bilar utan R-design!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel