Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
City SafetYs främsta uppgift är att nödbromsa för bilar i hastigheter upp till 50 kmh (gäller generation 2). Systemet agerar med hjälp av LIDAR (en slags radar, tack till anders80 för rättning) som sitter monterad i vindrutan och reagerar på stora föremål med vissa reflektioner (registreringsskylt och reflex t.ex.).

Har du Driver Support så bromsar bilen även för cyklister och fotgängare, samt bilar i hastigheter upp till 200 kmh (gäller endast bilar). Det systemet som bromsade din bil kallas CWAB (Collision Warning with Auto Brake).

Fick du någon varning innan bilen bromsade? Bromsade bilen tills ni stod still, eller släppte den bromsarna tidigare?

//Kantig unge.
Senast redigerad av 1 svergie2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Kan vara något fel på själva radarn också.

city safety bygger på Lidar, en lasersensor och inte kamera.
Kamera & radar får du först med driver support.

Det finns även en maxgräns på hur mycket systemet kan bromsa i km/h innan det avbryter. Vet inte exakt men det är mindre än 80 iallafall.
Tänk autobahn och bromsa från 150 till stillastående, vore inget bra under fel omständigheter.

Under den tid bilen själv bromsar bör normalt föraren själv också börjat bromsa om det behövs.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
av mbc
least skrev:Var det inte nån Volkswagen-modell nyligen som nitade när den "såg" metall i vägbanan?
Lösningen/felet berodde då på att kameran var felvinklad på något vis.
Jag hade en hyrbil i vintras, en golf nästan ny tror jag, den var helskum bromsade av sig själv utan förvarning plingade att bilar var för nära utan att det fanns bilar mm.
Riktigt otrevligt och min passagerare skrek "vad fan håller du på med" första gången det hände.
Farthållaren la av och det plingade konstant i bilen efter varje inbromsning, vi kom på att om man slog av tändningen och på den igen medans vi körde så funkade den några mil igen.
Vi hade ett pressat schema så vi var tvungna att fortsätta men till slut bytte vi ändå till en annan hyrbil i Linköping, kompisen ringde innan så dom stod beredda med en Volvo istället, all heder åt hertz/volvo Linköping som löste bilbytet blixtsnabbt.
Vad det var för fel vet jag inte tyvärr.
Användarvisningsbild
av svergie2
andreas 80 skrev:Kan vara något fel på själva radarn också.

city safety bygger på Lidar, en lasersensor och inte kamera.
Kamera & radar får du först med driver support.

Det finns även en maxgräns på hur mycket systemet kan bromsa i km/h innan det avbryter. Vet inte exakt men det är mindre än 80 iallafall.
Tänk autobahn och bromsa från 150 till stillastående, vore inget bra under fel omständigheter.

Under den tid bilen själv bromsar bör normalt föraren själv också börjat bromsa om det behövs.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Att jag inte lär mig! LIDAR är det givetvis...

//Kantig unge.
Användarvisningsbild
av MartinS
trumskolan skrev:Jag har driver support..
Det lyste rött och bromsade samtidigt...
Alltså var det CWAB, inte City Safety.

Obehagligt lär det dock vara. Jag brukar få en varning någon gång varannan månad eller så, med rött ljus och ljudsignal, ibland motiverat men ibland för mig helt omotiverat. Men den har ännu inte bromsat en ända gång under de fem åren jag haft bilen.
av trumskolan
Lite bling bling kan man ju stå ut med i bilen med rödljus och varningsklockor men omotiverad tvärbroms är inte bra för nervsystemet :D
Min bil har varit inne 16 dagar nu...Volvo har nog plockat ner den i molekyler..
Användarvisningsbild
av apersson850
CWAB har aldrig bromsat för mig. Däremot tutat ibland. Tror inte det har hänt en enda gång utan att det varit rimligt. Typ att man har en bil som ska svänga framför sig. Själv ser jag att han blinkar och svänger, men bilen uppfattar det som om man plötsligt närmar sig med stor hastighetsskillnad och drar igång rödljuset.

Den blinkade en gång i förra veckan också, när den adaptiva farthållaren bromsade allt vad den kunde, men bilen ändå tyckte att det började se kritiskt ut. Jag tryckte lite till...
Rent allmänt blinkade den mycket mer i England än här hemma. Det är trångt där och de kör med mycket mindre marginaler än vad vi i Sverige vanligtvis gör.

City Safety har bromsat en gång, för en gren som hängde ner framför rutan. Samt när jag provkörde mot en reflex på ett frigolitblock, för att se hur det fungerar.
av Schmoyoho
Låter som en fråga bäst besvarad av verkstaden där bilen står. På fem veckor borde man ju ha något att säga, annars gissar jag man väntar på besked från Volvo.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]