- fre 31 mar 2017, 19:12
Tänkte jag skulle låna tråden lite istället för att skapa en ny för bara en fråga, visserligen gäller detta en 5cyl diesel (2,4D, MY10). Bytte oljan igår och hällde på 6L ny olja. Den fysiska stickan som sitter framtill ovanför tråget visade till en början att oljan bara var nere på klumpen och inte ens uppe på det markerade området, hällde då på knappt 1dl till och startade motorn. Efter en liten stund kollade jag igen och då hade nivån höjts lite på den fysiska stickan. Den digitala stickan visade gamla värdet (måste väl köra bilen x antal km för att den skall visa rätt?). Hur som helst så körde jag en sträcka på runt 10km, stängde av motorn och väntade 5-6min och slog på tändningen. Då visade den digitala mätaren fyllnadsnivå 4, alltså ett streck under max. Tänkte att nu är ju allt som det skall (hört att man inte bör ha nivån på max då motorn kan börja skena). Så efter ytterliggare en sträcka på 1mils körning idag och en kontroll av den digitala stickan så har den nu ökat och ligger på max enligt den digitala. Blev lite fundersam och kände mig tvungen att kolla den fysiska stickan så jag inte råkat överfylla motorn på olja. Till min förvåning så visar den fysiska stickan att oljenivån endast är på mitten, inte ens i närheten av max på den. Är det så att Volvo programmerat den digitala stickan att visa max när nivån egentligen är på mitten bara för att folk inte skall fylla på olja och riskera en skenande motor?
Den fysiska stickan är ju ingenting som man ser direkt när man öppnar huven om man inte letar efter den så den tänker kanske inte "vanligt" folk på.
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.