Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
Cox skrev:Därav så skulle jag aldrig välja något annat än Polestar
Nu är detta förmodligen egentligen fel tråd för detta, men istället för att starta en egen tråd...
Detta är också ingenting mot "Cox" kommentar utan egentligen håller jag med honom.

Men Polestar finns inte till alla Volvo-bilar så då måste man gå till någon annan som gör det.
Sonen har en S60 R AWD som kommer optimeras, men inte med Polestar då de inte har någon mjukvara till denna bil.
Därför kommer det bli BSR till den inom kort (har en PPC3 liggande...) och inte ATM.
Skulle det ha funnits mjukvara från Polestar så skulle de helt klart ha vart ett alternativ.

Sen kommer man till en annan aspekt, och det är att Polestar är dyrt!!!
Till min V70 D4 VEA FWD vill de ha 9200:- för "ynka" 19 hk. Visst den förändrar även karaktär på automatlådan mm.
Har pratat med både Bilia och Upplands Motor och de kan inget göra på priset, kampanjpriserna de hade för ett tag sedan gällde bara AWD-modellerna. Men varför kan då Mechanum som håller till i Göteborg/Malmö installera Polestar till alla modeller för 6900:-?
Både Bilia och U-M säger att detta priset är lägre vad de skulle få betala så varför kan Mechanum då installera detta och ändå göra vinst?
Visst, de har utvecklingskostnader också, det är jag medveten om men frågan är också hur mycket mer tid Volvo har lagt ner på detta extra utöver den vanliga utvecklingskostnaden de har lagt ner?

Ingen har heller någon bil som är optimerad för provkörning, utan man måste betala över 9000:- för grisen i säcken... Inte kunde man få detta på "öppet köp" heller. Det vet jag att BSR kan erbjuda om de installerar mjukvaran så har man ett antal timmar på sig som öppet köp.

Vad vill jag ha sagt med detta inlägg. Skulle Polestar ha samma prisbild som BSR/ATM för de nyare modellerna är jag övertygad om att de skulle sälja mer. Jag skulle inte tveka då. Nu har tydligen också BSR inom kort fått fram mjukvara för de nya 4-cyl VEA-motorerna, se http://sv.bsr.se/nyheter?open=1375 och lite nyfiken är man allt på vad detta kan innebära.
Nu kommer det säkert komma ett antal som har motiveringen angående garantier mm, säger inget om detta då det faktiskt är en poäng med det på en så pass ny bil. Men om något år när garantierna börjar fasas ut så...

Skulle Polestar kosta 6xxx:- någonting så har man kommit ner i en mer psykologiskt billigare summa än 9200:- så skulle man förmodligen stå och banka på porten till Volvo-verkstaden och be dem installera mjukvaran...

// J
Användarvisningsbild
av reo91
Westerberg71 skrev:Är du 100% säker på att det är han som limmat och klabbat?

Innan jag gick över till den mörka sidan och köpte Volvo så körde jag SAAB och trimmade hos gdm och har aldrig haft något att klaga på.

Bra att du varnar dock!
Uppdatera gärna med bilder och hur det går.
Yes, det är bara han som varit och öppnat denna styrboxen tidigare.
Så är helt säker på detta.

Han kan säkert ha bra trim till SAAB men hans trim verkar inte funka som det ska till Volvo(nyare).
Användarvisningsbild
av reo91
Uninium skrev:BSR la upp en fin bild för ett tag sen. Dock nämner dom inte vilken det är som pulat..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Haha, kan säga att min såg ut precis som denna på utsidan!!
Samma typ av lim, ser förjävligt ut rent ut sagt!
Användarvisningsbild
av reo91
Mikesh89 skrev:Har gjort ca 10 bilar där , och många många många i min vänskapskrets likaså. Aldrig haft problem . Både via obd och i styrbox . Han har aldrig limmat för mycket osv . Så blir bara förvånad . Sen så e det ju rätt känt på denne marknaden att 1 trim företag oftast pratar skit om ett annat . Man kan ju åtminstone kontakta företaget och se var det ställer sig innan man postar en massa . Jag kan ju posta en massa varningar mot ATM också. Från vad jag hört . Men jag gör det inte eftersom jag inte vet vad som är sant o inte sant :)

Har du kollat i dina styrboxar? Behöver inte synas på utsidan.

Postar en massa?
Gjort ett inlägg om att han varit nära på att total-krascha min styrbox, där jag bara höjer ett varnande finger till andra!
När jag dessutom är 200% säker på att det är han, KAN LOVA ATT HAN SKA FÅ HÖRA DETTA!
Användarvisningsbild
av Perra83
JEriksson skrev: Men Polestar finns inte till alla Volvo-bilar så då måste man gå till någon annan som gör det.
Sonen har en S60 R AWD som kommer optimeras, men inte med Polestar då de inte har någon mjukvara till denna bil.
Därför kommer det bli BSR till den inom kort (har en PPC3 liggande...) och inte ATM.
Skulle det ha funnits mjukvara från Polestar så skulle de helt klart ha vart ett alternativ.

// J
Tänk om! Välj Autotech i Trollhättan istället.
Byt lite hårdvara och få motorn mappad istället för en standardmjukvara. Det är det värt.
Användarvisningsbild
av reo91
Mikesh89 skrev:När hade du din bil hos gdm ?
Kanske hmm 2 år sedan?

Ja typ, vad är skillnaden mot idag?
Förutom att han inte meckar i sitt egna garage i Hyllinge?
Vad jag vet så har han trimmat SAAB:ar rätt så länge, har sett honom på Vallåkra.

Men när han pillade på min bil så kändes det inte som att han var speciellt seriös, visste ju inget om bilen fast att han trimmat "många" såna här!?
Öppnade snabbt och missade med sina instrument och gissade sig till var allt(kablar och stift) skulle sitta.
Stod i närheten och kollade.
av mbc
Mikesh89 skrev:Har gjort ca 10 bilar där , och många många många i min vänskapskrets likaså. Aldrig haft problem . Både via obd och i styrbox . Han har aldrig limmat för mycket osv . Så blir bara förvånad . Sen så e det ju rätt känt på denne marknaden att 1 trim företag oftast pratar skit om ett annat . Man kan ju åtminstone kontakta företaget och se var det ställer sig innan man postar en massa . Jag kan ju posta en massa varningar mot ATM också. Från vad jag hört . Men jag gör det inte eftersom jag inte vet vad som är sant o inte sant :)

Det var väl du som trimmat hos gdm och då ballade din låda ur, eller stämde inte det?
Användarvisningsbild
av Mikesh89
mbc skrev:

Det var väl du som trimmat hos gdm och då ballade din låda ur, eller stämde inte det?
Nej först hade jag hos ett annat bolag , nämner inga namn då det kan gå fel för alla ibland . Inte mer än människor . Det va däremot gdm som ställde upp och försökte hjälpa mig få ordning på mjukvaran det företaget hade lagt in . Där nM spärren låg kvar och drog bort all kraft från bilen och Inte hade någon kraft alls i R.

av mbc
Mikesh89 skrev:
mbc skrev:

Nej först hade jag hos ett annat bolag , nämner inga namn då det kan gå fel för alla ibland . Inte mer än människor . Det va däremot gdm som ställde upp och försökte hjälpa mig få ordning på mjukvaran det företaget hade lagt in . Där nM spärren låg kvar och drog bort all kraft från bilen och Inte hade någon kraft alls i R.

Ok, fel av mig.
Jag kollade genom tråden och jag fattade det som att det var gdm som strulat, är väldigt otydligt i den tråden.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
mbc skrev:
Mikesh89 skrev:
mbc skrev: Det var väl du som trimmat hos gdm och då ballade din låda ur, eller stämde inte det?

Ok, fel av mig.
Jag kollade genom tråden och jag fattade det som att det var gdm som strulat, är väldigt otydligt i den tråden.
Okej :) kan inte se att jag skrivit att det varit fel på gdm mjukvaran :).
Dock hade det andra företaget bilen inne 4-5 gånger och pajade precis hela mjukvaran .. Så med hjälp av gdm fick jag gjort så bilen åtminstone rullade , sen fick det bli Volvo och polestar .

När man optimerar tex min T4 då läser man ut orginal mjukvara sedan optimerar man i den .
Men efter att första företaget hade förstört den typ 4 gånger så hade jag inte längre något orginal i bilen , därav blir det svårare för nästa optimerare och få rätt på det . Så fick tvinga in orginal . Optimerare 1 hade ju skadat så pass mycket så styrboxen spelade ju inte längre med dom andra styrboxarna .

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]