Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Schmoyoho skrev:Daniel73: Så det är bara en annan prisbild? Ingen skillnad skiva och skiva emellan (tänker ungefär som hur standardklossar har vissa egenskaper och "sport"klossar har andra egenskaper osv ifall olika skivor har olika egenskaper). Men om det inte är någon sådan skillnad så slår jag ju helt klart till på skivorna ER tipsade om och byter runtom när jag ändå håller på.

StefanN: Jag har aldrig mekat med bromsar tidigare annat än att jag en gång lyckades mickla ur och tillbaka i klossarna på en amazon, av nyfikenhet. Och nu i förrgår när jag mätte skivorna bak. Men är det inte överkurs att byta oken? Känns dyrt att byta alla fyra för skojs skull, eller ingår oken bland något man brukar behöva byta? Bilen är ju ändå 10 år gammal men med "bara" 11000 mil på mätaren.
Brembo är brembo oavsett var du köper dom.
Normalt är det upp till halva priset på exakt samma skivor/belägg i Tyskland jämfört med Mekonomen.

Till min Mondeo kostade tändstiften 80kr/st när mekonomen ville ha 240kr.
Frakten gick på 100kr

Fjädrar från Lesjöfors var det också halva priset på.

Så ska jag köpa delar till bilen kollar jag alltid nätet först.
Tyska ebay.de är full med fynd.
av Daniel73
Ebay.de är föresten billigare än misterauto.

Kolla artikelnummer på dom skivor du ska ha och sök sedan på ebay.de
av Schmoyoho
Tycker mina ok ser... ok ut :D ..... :roll: Förstår tanken med att byta de men med tanke på att jag har en del annat jag tänkt göra på bilen så lägger jag nog de hundralapparna på annat. Hade hellre lärt mig lite traditionellt underhåll av bromsok, det är ju lite halva anledningen till att jag vill göra så mycket jag kan själv. Inte bara för att slippa betala onödiga verkstadspengar men för att lära mig lite också, pö om pö.

MartinS: Jag tänkte detsamma men skivorna ligger ju ändå liite på marginalen så det hade ju varit skönt att få de bytta typ. 2000 kr för skivor runtom är ju ändå inga pengar jämfört med priserna på om man köpt från Volvo för 5-6000 kr för alla fyra. Ska byta bromsvätskan också och klossarna likaså, så har man gjort bort allt för några år.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]