Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

j0ck3s skrev:Tack för alla svar!

Jag ska kolla upp om dom har en sådan maskin som simulerar vägkörning och börja där. Men det känns ju konstigt att 2 däckverkstäder har tittat på dom och säger att dom är OK.
Kör på det.
Det är tyvärr få verkstäder som har det, det är en maskin som kostar ca 160'+moms och uppåt...
Skicka mig ett PM vart i landet du befinner dig så kan jag se om jag kan hänvisa dig till någon jag känner till (jobbar i hjulbranschen).
En vanlig balanseringsmaskin kan man sätta en 50cm 45x45 regel i och få grönt ljus av maskinen, det säger en del....
Det jag kan tänka mig är 3 saker.

1: Är fälgarna helt runda? Detta ser du ganska enkelt i däckmaskinen när dom snurrar, kolla på fälgkanten.

2: Är däcken helt runda? Kolla på slitbanan på däcket när de snurrar i maskinen. Syns även här ganska tydligt om det är helt runt eller ej.

3: Har du rätt navhål i fälgen? Ett för stort navhål kan lätt ge att fälgen inte hamnar 100% rätt. Speciellt om du har muttrar med flytande kona.

På tips 1 och 2 så spelar det ingen större roll om du har fälgarna inne på olika firmor eller inte. Tyvärr brukar den som utför balanseringen ibland ha tunnelseende och tittar bara på vikterna. Min far bytte till nya däck för ett gäng år sedan. Va en fruktansvärd obalans i ett hjul och firman som hade krängt däcken först utförde ombalansering 2ggr, den 3'e gången vad jag med och jag kollade på däcket och det va helt ovalt. Sa till att han fick byta till ett nytt däck å det gjorde han å sen blev det bra.
gooose skrev:bara för att testa så funkar det Kan hända att det tar i vid fullt rattutslag men det är väl bara att undvika detta under din testkörning så skall det funka

//Gooose
Stal ett par sommardäck istället. 235/55-17 på en S80 - världens första XC80? Gick iallafall utmärkt med passformen och däcken är bara 1,7 cm i diameter större än mina vanliga 245/45-18 sommardäck. Ser förvånansvärt bra ut med så stora däck i hjulhusen, hade nästan kunnat behålla dem. Tyvärr visade det sig inte vara däcken som var boven. Mina 18" skakar liiiite på andra bilen men de huvudsakliga vibrationerna på S80:n kvarstår och kommer och går likadant.
Har haft precis samma problem och då var det inre drivknuten. Dom hittade inget glapp i den förrän dom hade isär allt.
Inget att hoppas på då det är ganska dyrt att byta.
Alla skyllde på däcken och det gjordes hjulinställning och balanserades däck så jag vart tokig och fattig.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]