Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det går lika bra med bensin, vilket bl a anges i Försvarets "Soldatreglemente för motortjänst"

:D
Rådlös skrev:Tottoman: En rättelse. Det var fotogen som blandades i dieseln för att undvika paraffinutfällning.
av rid54
Pickadoll skrev:Blev bärgare igår iaf. Den blev iofs gratis. Men jag ringde och rådfrågade med bärgarkillarna och efter samtalet sa jag bara hämta skiten. Men jag vet inte om man vågar gambla med en så ny bil och sambon vågar inte. Tänkte att som max att dom behöver tömma tanken och byta bränslefilter. Kommer dom med nån sanering av tank (som jag läst på nätet att vissa gjort) så blir det nej. Tanken och filter är ju inga gigantiska summor så den smällen kan jag ta.

Tydligen kan inte bensin och diesel blanda sig, ungefär som olja och vatten. Det är vad sambon hittat vid sitt googlande.
Google är ju som det är.... Bensin och diesel blandar sig fint. Olja o vatten är en helt annan sak.
rid54 skrev:Google är ju som det är.... Bensin och diesel blandar sig fint. Olja o vatten är en helt annan sak.
+1. Jag jobbar på ett raffinaderi och vakuumdestillerar råolja. I botten hamnar bitumen (bindemedlet i asfalt) och över toppen så går de lättaste kolvätena. Däremellean så plockar man ut fyra olika fraktioner som har högre viskositet ju längre ned i kolonnen man tar ut soppan.
Vad jag menar är att så länge det är kolväten (vilket både bensin och diesel är) så går det att blanda, men slutprodukten av blandad soppa blir annorlunda. Man ändrar flampunkten bland annat, plus att dieseln har en mer smörjande egenskap än bensin.

Bla.bla.bla. Nä, men - det går att blanda, inte som vatten och olja, snarare som lacknafta och tändvätska, eller bensin. :-DD
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]