Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Mmm. Mäter upp. Och ägnar mig sedan åt huvudräkning. Jag är rätt bra på det. Fast jag erkänner ju att en funktion likt den som tydligen finns på BMW vore bättre för att spara lite tankemöda när man väl vet hur felvisningen ser ut. ;-)
Jag tycker färddatorn är bra.Har alltid medelförbrukning synlig,för att då ser man om den plötsligt drar mycket mer bränsle än normalt.Fick nytta av det på min förra bil,när motorn aldrig kom upp i full temp.Skillnaden var ca 4 dl mer.Speciellt på Volvo som inte har tempmätare.
Bra exempel. Dessbättre har bilar med digitalt instrument möjlighet att visa kylvätsketemperaturen igen. Kan inte för mitt liv begripa att Volvo plockat bort det under en period.
Det lär ha varit för att folk gick till verkstäderna och klagade om inte nålen pekade i en viss vinkel hela tiden. Trots att Volvos programmerare gjorde mätaren så att den pekade "normalt" över ett rätt stort temperaturintervall, så lär någon ha tröttnat och kommenderat "Ta bort skiten".
Det där låter trots allt som en riktig skröna. Vi får hoppas och tro att det inte är sant. Men vilket skäl de än hade för att ta bort det var det ju inget bra sådant. ;-)

Vet för övrigt på basis av såväl egna som andras erfarenheter att tempmätaren på såväl 850 som P2-bilarna faktiskt inte ställer sig i rätt läge vid termostatfel. Så de kunder som klagade på att nålen stod fel hade kanske också goda skäl att göra det.
Möjligt. Enligt uppgifter som jag har fått så klagade somliga bara nålen avvek en millimeter från "normalt" läge, vilket inte nödvändigtvis betydde att något var fel, bara att just det instrumentet var lite snett jämfört med andra. Särskilt i USA är det tydligen vanligt att köra in bilen till verkstaden och skrika "fixa" så snart det minsta lilla fel, inbillat eller ej, kan påvisas. Betala vill kunderna inte heller, på grund av den lite speciella lagstiftningen i det landet.
apersson850 skrev:Möjligt. Enligt uppgifter som jag har fått så klagade somliga bara nålen avvek en millimeter från "normalt" läge, vilket inte nödvändigtvis betydde att något var fel, bara att just det instrumentet var lite snett jämfört med andra. Särskilt i USA är det tydligen vanligt att köra in bilen till verkstaden och skrika "fixa" så snart det minsta lilla fel, inbillat eller ej, kan påvisas. Betala vill kunderna inte heller, på grund av den lite speciella lagstiftningen i det landet.
En lösning som de kunde ha valt istället för att ta bort all visning (vilket jag fortfarande tycker är helt befängt) är att visa temperaturen digitalt istället för analogt och sedan i manualen ange ett lagom stort intervall inom vilket temperaturen är "normal". Den varianten tycker jag också de borde ha valt för det digitala instrument där man nu kan se temperaturen igen men där man då gör det via en emulering av en analog mätare med nål.

Även om jag tycker det digitala instrumentet i min V70 -15 funkar bra (och bättre än dem jag tidigare haft) retar jag mig lite på att de inte tänkte mer "out of the box" när de utformade det. Varför emulera analog teknik när digital visning är lika bra eller bättre och väsentligt mer utrymmesbesparande. Man kunde mycket väl ha gett föraren möjlighet att se diverse nu dolda parametrar efter eget gottfinnande om man valt att utnyttja det faktum att man nu har en datorskärm istället för analoga instrument att leka med. Det är egentligen bara för hastighetsmätaren och möjligen varvräknaren som visning med nål kan vara att föredra såvitt jag kan se.
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Möjligt. Enligt uppgifter som jag har fått så klagade somliga bara nålen avvek en millimeter från "normalt" läge, vilket inte nödvändigtvis betydde att något var fel, bara att just det instrumentet var lite snett jämfört med andra. Särskilt i USA är det tydligen vanligt att köra in bilen till verkstaden och skrika "fixa" så snart det minsta lilla fel, inbillat eller ej, kan påvisas. Betala vill kunderna inte heller, på grund av den lite speciella lagstiftningen i det landet.
En lösning som de kunde ha valt istället för att ta bort all visning (vilket jag fortfarande tycker är helt befängt) är att visa temperaturen digitalt istället för analogt och sedan i manualen ange ett lagom stort intervall inom vilket temperaturen är "normal". Den varianten tycker jag också de borde ha valt för det digitala instrument där man nu kan se temperaturen igen men där man då gör det via en emulering av en analog mätare med nål.

Även om jag tycker det digitala instrumentet i min V70 -15 funkar bra (och bättre än dem jag tidigare haft) retar jag mig lite på att de inte tänkte mer "out of the box" när de utformade det. Varför emulera analog teknik när digital visning är lika bra eller bättre och väsentligt mer utrymmesbesparande. Man kunde mycket väl ha gett föraren möjlighet att se diverse nu dolda parametrar efter eget gottfinnande om man valt att utnyttja det faktum att man nu har en datorskärm istället för analoga instrument att leka med. Det är egentligen bara för hastighetsmätaren och möjligen varvräknaren som visning med nål kan vara att föredra såvitt jag kan se.
Föredrar också nål på dessa mätare.Har kört bilar med digital dito.Inget jag föll för
Nej det kan bli lite väl mycket snurr på siffrorna för hastighet och varvtal. Men tempen på kylvätskan och kvarstående bränslemängd skulle säkert funka lika bra i digital form. Och för valt läge på automatlådan, som jag nu har längst till höger i det digitala instrumentet, skulle man inte heller behövt öda så mycket plats som nu gör. Skulle räckt med en bokstav eller siffra plus färgförändring för att indikera sportläge istället för en hel skala likt den man tidigare hade invid själva växelväljaren på tunnelkonsolen.

På det utrymme som frigörs skulle man sen kunna informera föraren om allt möjligt annat som kan vara intressant att veta, t.ex. temperaturen i kupén, oljetryck, oljetemp på motor, oljetemp i låda, turbotryck, batterispänning/laddspänning etc. Allt skulle självfallet vara valbart genom att man helt enkelt bockade för vad man ville se i menysystemet. De som inte ville se all möjlig information utöver den vanliga skulle förstås få slippa. Hade ju inte tagit särskilt lång stund för en bra programmerare att fixa detta så man undrar varför de inte tänkte till och gjorde det.

Vad som nu finns istället är inte alls dåligt i jämförelse med ett gammaldags analogt instrument. Som jag redan sagt tycker jag nog att det är det bästa jag hittills haft. Men det är synd att man tänkte så gammaldags när man utformade det och inte tillvaratog alla de möjligheter en bra dataskärm erbjuder.
Jag har ju bara siffror och bokstäver för växellådan i displayen.Funkar och räcker utmärkt tycker jag.De kunde ju haft en liggande stapel,som bränslemätaren.I det högra instrumentet på min.Men dom måste väl ändra lite här och där på nya modeller.Tycker instrumenen i nyare volvo,vet inte vilken årsmodell de kom är fina.Menar den med en stor rund centrerad mätare.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]