Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: När det gäller torkaren bakåt så går den ju för att man ska se bakåt när man backar och det är regnigt. Varför vill man inte ha den funktionen? Är det nån gång tort på bakrutan när behovet att ha på torkaren fram finns? Eller vad är anledningen?
På vintern om bakre torkaren är fastfrusen och man råkar lägga i backen och den stackars motorn försöker vålda loss torkaren.

Om man kört grusväg och bakre rutan är täckt med sand, lägger man i backen blir det rena grovraspandet på rutan som repas svårt.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: När det gäller torkaren bakåt så går den ju för att man ska se bakåt när man backar och det är regnigt. Varför vill man inte ha den funktionen? Är det nån gång tort på bakrutan när behovet att ha på torkaren fram finns? Eller vad är anledningen?
På vintern om bakre torkaren är fastfrusen och man råkar lägga i backen och den stackars motorn försöker vålda loss torkaren.

Om man kört grusväg och bakre rutan är täckt med sand, lägger man i backen blir det rena grovraspandet på rutan som repas svårt.
Fast det kollar man väl innan när man skrapar rutorna? Alltså att alla torkarns lossat?
Och om det regnar brukar inte grusväg damma speciellt mycket.. Jag har svårt att se problemet. Men det ska nog gå att programmera så den inte går vid backning.. har nog läst här på forumet att vissa gjort det. Vissa verkar inte våga använda den alls då bakrutan kan vara smutsig.. Med sämre sikt bakåt som resultat.
joel80 skrev: Fast det kollar man väl innan när man skrapar rutorna? Alltså att alla torkarns lossat?
Lätt och missa om man bara ska backa undan bilen på garageuppfarten bara för att man ska ha ha ut den andra bilen.
joel80 skrev:Och om det regnar brukar inte grusväg damma speciellt mycket..
Klart det inte dammar när det regnar, det är ju mera en sand/lera sörja som bilen drar upp på bakrutan, rena slip-pastan.....

Som vanligt slutar alltid dessa trådar i det kan aldrig vara fel på funktionerna i en Volvo, utan det är fel på den som önskar att något fungerade annorlunda eller man man som förare själv skulle få välja genom en inställning hur det fungerar.
Jag har avaktiverat min i samband med service .
Kostade inget.
Vill helt enkelt själv styra över baktorkaren då bakrutan för det mesta är belagd med torr smuts.

Skickat från mobilen.
All felskrivning skylls på auto korrigeringen.
Magnus-B skrev:Vill helt enkelt själv styra över baktorkaren då bakrutan för det mesta är belagd med torr smuts.
Så har det säkert varit även på min V70 -02 som nu rullat drygt 25000 mil med bakrutetorkarautomatiken påslagen. Ändå har jag inte observerat några problem med repig bakruta, vare sig estetiska eller funktionella. Däremot står bilen just nu på verkstad för bl.a. byte av vindruta. Inte så mycket till repor på den heller. Däremot så många pyttesmå stenskott att rutan blir som rena stjärnhimlen när man har solen mitt i plytet. :D
joel80 skrev:Fast det kollar man väl innan när man skrapar rutorna? Alltså att alla torkarns lossat?
Och om det regnar brukar inte grusväg damma speciellt mycket.. Jag har svårt att se problemet. Men det ska nog gå att programmera så den inte går vid backning.. har nog läst här på forumet att vissa gjort det. Vissa verkar inte våga använda den alls då bakrutan kan vara smutsig.. Med sämre sikt bakåt som resultat.
Även om det känns som väldigt marginella fall så har jag varit med om allt för många gånger att torkaren bak lossnar med ett klonk. Kan även hålla med om att det inte är alltid man vill torkaren ska starta heller men jag tror som andersuw att det är mer psykiskt jobbigt än vad det är faktiskt slitsamt för rutan. Tvättar man bilen åtminstone ibland, inklusive torkarbladen, har man nog inte mycket "onödig" smuts som gnuggas runt.

Värre tycker jag nog det är när man spolar bakrutan och man inte får någon spolarvätska första torkarslaget, det känns ännu värre.
Schmoyoho skrev:Värre tycker jag nog det är när man spolar bakrutan och man inte får någon spolarvätska första torkarslaget, det känns ännu värre.
Det löser man genom att pumpa kort ett antal gånger för att få ut spolarvätska. Känns väldigt premium att sitta och tajma det där.
Tartryffel skrev:
Schmoyoho skrev:Värre tycker jag nog det är när man spolar bakrutan och man inte får någon spolarvätska första torkarslaget, det känns ännu värre.
Det löser man genom att pumpa kort ett antal gånger för att få ut spolarvätska. Känns väldigt premium att sitta och tajma det där.
Pumpa fram då eller? Håller man in bakspolaren antar jag pumpen går för fullt och då hinner baktorkaren vända innan det kommer någon spolarvätska.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]