Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tartryffel skrev:Det enda den där manualen visar är ju att clipset sitter ihop när man tar bort klädseln. De har ingen bild för att sätta tillbaka det, det går under "sätt tillbaka i omvänd ordning".
Visst. Som sagt ser jag bara den anvisningen som en indikation. Man kan dock också notera att de i den sektion där man uppmanas kontrollera att clipsen inte är deformerade (förvisso en central del av instruktionen ;-) ) finns också en anvisning om att använda ett krokformat specialverktyg som inte gärna kan vara tänkt för något annat än för att ta bort den vita del som sitter kvar i luckan.
OK. Nu är i alla fall den förbenade klädselpanelen återmonterad i god ordning. Rapporteras kan att ett fiskben (P-mejsel) duger för att ta bort de defekta vita plasthattarna från luckan fast man ibland får bända en hel del för att få loss dem. I vissa fall, där man kommer åt på andra sidan luckans vägg, kan det vara lättare att få ut dem i fel riktning, in i luckan istället för ut.

En av de åtta vita clipsdelar som satt kvar i luckan var oskadd men jag valde att ta bort den också och montera åtta helt nya clips. Innan jag gjorde det filade jag lite i hålkanterna med den lilla fil jag har på min fällkniv (modell Swiss Army Camping). Man får dock vara lite försiktig med filandet för materialet i luckan är ganska mjukt märkte jag. Man kan åtminstone hoppas att filandet hjälper lite om och när klädselpanelen skall bort härnäst. Fast jag tänker inte testa just nu. ;-)

När jag ändå är i farten och klankar på konstruktionen tycker jag det faktum att klädselpanelen skall hakas ihop med plastlisten runt bakrutan gör saker och ting onödigt komplicerade. Det gick ju bra utan den konstruktionen på V70N så varför trassla med det nu?
Många av dom paneler som är monterade med detta skit clips spricker så var du glad att panelen höll

Hur man än gör så spricker panelen oftast i fästet för clipset så det kommer att bli dyrt för fordons ägaren i framtid då man behöver in och lossa paneler

Jag själv förvarnar nu mer om detta då jag inte på något sätt kan garantera att panelen är hel efter demontering detta gäller bland annat baklucka panelen

/GOOOse

Bumpar en gammal tråd..... Är de bara k[…]

Byt bränsletrycksensorn

Har också Broditfäste med aktiv Brodith[…]

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]