Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tillbringade stor del av påskhelgen i en 245 med 115 hkr med ett stort släp med skotrar på efter.

Det gick alldeles utmärkt att köra det ekipaget. Utan tvivel så är det mer marginal med min XC70 D5 AWD, men att hålla lagstadgad hastighet med ett släp går bra även med en D2. Däremot blir det lite jobbigt i motvind och uppförsbacke. :wink:
Om du nu ändå överväger en så pass ny årsmodell som -14, varför inte titta på D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat? Ungefär lika låg förbrukning och skatt som D2 -14 men väsentligt rappare motor (181 hk) och sannolikt också tystare i alla lägen. Den varvar bara 1300 rpm vid 90 km/h och är väldigt tyst även vid ordentligt gaspådrag. Om du väljer en bil med Sensus Connect får du dessutom ett bättre infotainmentsystem än det som fanns 2014. Och väljer du en bil tillverkad en bit in på modellår 2015 får du även däcktrycksövervakning.
Du blir inte besviken på D2 automat, men du måste vara införstådd i vad du handlar.

Hade en sån i ca 9000 mil och dragit mycket släp och även en del husvagn upp till nästan 1500kg efter den. Går hur bra som helst, MEN det är inte accelerationsraket!
Nicke83 skrev:Har planer på att eventuellt köpa en v70 d2 automat med den 6 stegade automalådan.
Kommer jag bli besviken då?
Ja du kommer bli besviken, jag kör ungefär 3000 mil/år med olika Volvo hyrbilar, V70 D2 automat är den värsta bilen jag kört. Tack och lov har de inte D2 längre som hyrbil. Med min körning på motorväg/landsväg så är förbrukningen lika med D4 automat som med D2 automat, vill du ha lägre förbrukning köp en D4:a med manuellväxellåda. Har du du råd köp en D4 VEA med automat, om inte köp något med manuellväxelåda som inte är D2.
Om du har möjlighet att provköra en D2 automat, gör en kickdown :D Varvräknaren rör sig men hastighetsmätaren står still.
mattish skrev:Du blir inte besviken på D2 automat, men du måste vara införstådd i vad du handlar.

Hade en sån i ca 9000 mil och dragit mycket släp och även en del husvagn upp till nästan 1500kg efter den. Går hur bra som helst, MEN det är inte accelerationsraket!

Var det en automat du hade?
Vad låg den i förbrukning ungefär? Och med släp? Över litern?

Verkar va svårt hitta en vit eller silver v70 Summum d2 med automat, få väl hoppas de dyker upp nån på blocket inom snar framtid.
Sålde min golf diesel 2008a med 105 hk idag som jag för övrigt dragit släp med en hel del, 2 skotrar kåpsläp ca 1000 kg i bruttovikt.
Förbrukningen då låg på ca 0,75-0,8 per mil med släp och aldrig över 90-100 km/h då.
Yes det var en automat jag hade. Den kommer nog snart ut till salu på någon auktionssajt..
Här ser du förbrukningen på min över tiden jag hade den
http://www.fuelly.com/car/volvo/v70/2013/mattish/137005

Värt är att säga att den rullar många kortturer, under 20 km dagligen och i siffrorna är även husvagnen inräknad. Det går nog att se lite detaljer om man trycker sig runt på länkarna.
Här ser du alla mina tankningar över nästan 9000 mil. Topparna är ju med husvagnen, den senaste toppen på 11,1 l/100km var i motvind från Legoland där vi höll tempot på ca 95 km/h.. Vagnen vägde ca 1450kg den trippen.
http://www.fuelly.com/car/volvo/v70/201 ... /fuelchart
Det hampar sig så att jag just idag kör en V70 D2 -14 hyrbil (man) istället för min V70 D4 -15 (aut) eftersom den sistnämnda är inne på garantireparation (fel på en tempsensor i avgasreningen). Svårt att säga annat än att det känns som att flytta sig ett par decennier bakåt i tiden, till den 745 GL (man) jag körde fram till 1997. Bilen är som väntat trög men motorn är också oväntat bullrig även vid normal körning. Helt annan känsla än i min D4 -15. Visst, bilen gör sitt jobb som vilken annan bil som helst, men detta är inte en bil som jag överhuvudtaget skulle överväga att köpa, den låga förbrukningen till trots.
Farsan som är gubbe kör på 0.45, mycket landsväg + motorväg.
Kör inte överdrivet aggressivt/snabbt men håller typ begränsningen.
Kör man på vridet så funkar draget i motorn över förväntan, men som alla skriver man måste veta vad man ger sig in på :)
Se till att automatlådeolja är bytt, 6000mil intervall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ingen värme i kupén

Tack för svar! Slangarna är heta. S&arin[…]

Tappad uppkoppling

Det händer att det kommer in fukt i hajfenan,[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]