Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:Jag kommer inte kommentera valet av däck men rent generellt så blir det inga 5% skillnad om man köper två nya mot dom gamla om man köper samma dimension.
och samma märke, för det kan skilja en hel på "samma" dimension mellan olika märken
ersdahl skrev:
StefanN skrev:Jag kommer inte kommentera valet av däck men rent generellt så blir det inga 5% skillnad om man köper två nya mot dom gamla om man köper samma dimension.
Blir det större skillnad ? Quattron jag hade kunde jag iallafall köra olika fabrikat.
En Quattro har en Torsen mellandiff som klarar att föra över kraft till axlarna även om de har olika varvtal.
av ersdahl
jag funderar om jag har lässvårigheter vad menar ni. Är det 4 nya eller byta ut 2 ? hittat två likadana jag redan har. Ska ut å kolla mönstret på dem andra idag. för dem är nästintill nya.
Byt till vilka du vill men montera samma dimension så blir det minsta möjliga slitage. Har du 5mm kvar på en axel och 8mm på den andra så spelar det ingen roll. Köper du två nya nästa år så sätt dom fram då dom nöts mer där men är det stor skillnad mellan däck så är det som bekant bästa bak.
Såja ringde min närmsta Volvo verkstad även dom sa att det var lugnt. Hört att även om dimensionerna är samma så kan det skilja mellan fabrikat så beställer nog kumho med så lika mönster som möjligt. Har ju 6mm kvar så sätter dem bak igen denna säsong å kör dom nya fram så sliter dom väl jämnt till nästa sommar
apersson850 skrev:Vid normal körning ligger inte Haldexkopplingen i med mer än ungefär 5 % av vad den är kapabel till. Visst, även det lilla gnager naturligtvis lite på lamellerna, men det får inte alls sådana katastrofala resultat som det fick på det äldre utförandet med silkonkoppling. Den hade en tendens att brinna upp sådana lägen.

Är det så?

Så här skriver man
På den första delen av din fråga svarar Volvo så här:
”Så länge det inte är någon skillnad på hastigheten mellan fram- och bakhjul är systemet programmerat att anse att någon ’halka’ inte förekommer. Således enbart FWD. Om framhjulens hastighet ökar i relation till bakhjulen, så ska systemet anse att det är ’halt’ och således kompensera framdrivningen med att bakhjulen driver. Så att tala om procentuell fördelning är inte relevant för dagens system.
Med andra ord finns inget ”slip” i dagens Haldex utan all drivning ligger på framhjulen så länge ingen tendens till hjulspinn finns.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... volvos-awd
Kopplingen från Haldex, eller Borg-Warner numera, bygger på ett paket med lameller. Varannan lamell är kopplad till inkommande drivning, varannan till utgående.
Exakt hur många lamellpar man har kan variera, men var åtminstone sju i generation tre (och jag tror generation fyra är likadan där).
När oljetrycket är som högst pressas lamellerna ihop av kolvar, och därmed drivs den utgående axeln från den ingående, upp till det maximalt överförbara momentet. Det i sin tur definieras av friktionen mellan lamellerna, antalet lamellpar och det tryck som lamellerna pressas samman med.
När oljetrycket försvinner från kolvarna pressas inte lamellerna ihop. Men eftersom de ligger tätt intill varandra i en viskös olja, sker ändå en liten momentöverföring (restmoment), vare sig man vill eller ej. Det är detta moment som man brukar referera till när det sägs att bilarna ger 5 % av kraften till bakaxeln, även när kopplingen släppt så gott den kan. Dock kan det mycket väl vara så att detta restmoment är helt hydrauliskt, alltså att skivorna faktiskt inte rör vid varandra, i vilket fall någon märkbar nötning på lamellerna knappast förekommer. Däremot en uppvärmning av oljan, som naturligtvis måste kylas av fartvinden.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]