Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Tyvärr e mover rätt tradigt när det är härligt geggigt o slabbigt. Betydligt bättre med en XC som kan dra eländet istället:) Annars älskar jag min mover...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har kört bilsläp, båtsläp, husvagn, hästtransport oändligt många gånger under 10 år på alla underlag med Xc70 och aldrig använt HDC.

Men om du ska köpa XC70 och dra mycket, köp en My12 eller äldre. Den har haldex gen 4 som är en million ggr bättre än gen 5 som kom -13, som bara är billigt skräp utan prestanda och hållbarhet.
av Assar63
VolvoB20 skrev:Jag har kört bilsläp, båtsläp, husvagn, hästtransport oändligt många gånger under 10 år på alla underlag med Xc70 och aldrig använt HDC.

Men om du ska köpa XC70 och dra mycket, köp en My12 eller äldre. Den har haldex gen 4 som är en million ggr bättre än gen 5 som kom -13, som bara är billigt skräp utan prestanda och hållbarhet.
Intressant att läsa.
Skulle vara intressant att få mer koll på detta.
Användarvisningsbild
av svergie2
Assar63 skrev:
VolvoB20 skrev:Jag har kört bilsläp, båtsläp, husvagn, hästtransport oändligt många gånger under 10 år på alla underlag med Xc70 och aldrig använt HDC.

Intressant att läsa.
Finns en lååååång tråd på forumet angående det hela :)
av Assar63
apersson850 skrev:Mover äter på lastvikten i husvagnen. Den är låg nog som den är.
Du har så rätt!
Som det är nu har jag en lastvikt på 90kg. Och från dessa dras den solcellspanel som förra ägaren installerade.
Förstår inte hur handlarna resonerar egentligen.
Skall nu utöka lastvikten med 200kg och behöver en bil som ger mig möjlighet att använda dem.
Det skall bli skönt att kunna lägga förtältet i vagnen.
av Assar63
svergie2 skrev:
Assar63 skrev:

Intressant att läsa.
Finns en lååååång tråd på forumet angående det hela :)
Hittade den nu, tackar! Sökte fel tidigare.
Användarvisningsbild
av palmqvist
OT

av mattish
Assar63 skrev:
apersson850 skrev:Mover äter på lastvikten i husvagnen. Den är låg nog som den är.
Du har så rätt!
Som det är nu har jag en lastvikt på 90kg. Och från dessa dras den solcellspanel som förra ägaren installerade.
Förstår inte hur handlarna resonerar egentligen.
Skall nu utöka lastvikten med 200kg och behöver en bil som ger mig möjlighet att använda dem.
Det skall bli skönt att kunna lägga förtältet i vagnen.
Inte hur handlarna tänkte... Det är ju en mix av regler, snåla husvagnsägare (rädda?) och säljare som gjort att det blivit som det är.
Har också låg lastvikt på min vagn fram till imorgon kl 07.00 då min vagn ändras från 1300kg till 1500kg.
En vikt som sattes endast för att så många som möjligt skulle kunna dra vagnen med sin bil utan att ta extra körkort..

Nej inför körkort för kärror från 751kg och uppåt.

HDC verkar vara en bra funktion, särskilt i kombo med geartronic. Provade lite husvagnsdragning med farsans bil förra helgen, V60 D4 AWD aut. Vilken höjdarbil att manöverera husvagn med. Lådan sköter det riktigt bra, jämfört med manuell eller Powershiften..
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu finns ju i alla fall utökad behörighet, B96, för att göra det lättare att få dra tyngre vagnar, ihop med att bilarna blir allt tyngre, de också. Efter min bil får man dra släp med en totalvikt på 1100 kg med B-kort, 1850 kg med B96, och det är ju rätt stor skillnad. Många vagnar ryms inom spannet 1100-1850 kg.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]