Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Dieselvärmaren drag 6dl/timme i full fart vad jag läst. Kör du kortsträckor blir det en markant ökning av förbrukningen om det är den du jagar.
Jag har tillgång till eluttag hemma på infarten och föredrar därför en elvärmare med kupevärmare alla dagar i veckan, men dieselvärmarens effekt är det inget som slår.
Dessutom passar mitt körmönster dieselvärmaren dåligt, korta sträckor (under 15-20km per körning) eftersom batteriet aldrig hinner laddas upp ordentligt.

Val mellan D2/D3/D4 spelar inte så stor roll, men naturligtvis är D3an trevligare eftersom det är en större motor. Servicekostnaderna bör vara lite billigare på D3an eftersom den rullar 3000 mil mellan service, men fortfarande 1 år mellan service så det är vad du uppnår först.
Användarvisningsbild
av apersson850
Pruta några årsmodeller eller ett antal tusen mil på bilen istället. Genom att köpa en billigare bil sparar du mycket mer än vad du kan hämta hem på några centiliter förbrukning här och där.
På landsväg, med 80-90 km/h, kan jag köra min bil strax över 0,5 l/mil på färddatorn. Då är det en XC70 D5 230/470 AWD automat, alltså rätt mycket mer bil än de varianter du tittar på.
Men jag max släpvagnsvikt 2100 kg och en motor som drar husvagnar över vilka backar som helst utan att vara speciellt ansträngd. Genomsnittsförbrukningen ligger strax över 0,7 l/mil, inkluderat släpkörning och allt annat sånt.
av mbc
Mitroken skrev:mbc; Drar bilen mer soppa när dieselvärmaren är på? Jag tänker ju då använda den enbart då det är kallt ute bara, dvs inte varje dag.
hur ser din förbrukning ut vid stadskörning?
Om det är så som de flesta säger att det inte är någon skillnad på d3 och d4 då kan man lika gärna köpa en d4a? För priset är densamma enligt blocket och de modeller jag kollat
Står valet mellan 2 identiska bilar med samma pris där det bara skiljer mellan d3 och d4 så väljer du ju givetvis d4:an.
Jag har halvt om halvt letat bil sen i höstas och jag slog till på en bra utrustad d3 för en månad sen, hittade ingen d4 med likvärdig utrustning för samma pengar därför valde jag d3 och polestar.
Ja värmaren förbrukar ju diesel när den går, och det är fortfarande kallt på mornarna så jag har ställt timern givetvis kommer jag inte ställa timern när det blir varmare.
Kör i princip aldrig i stan så jag vet inte tyvärr, de få gånger jag är i stan så är det in dit man ska och sen snabbt ut igen...
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror det blir svårt att komma under 0.8l/mil i stadskörning med en automatväxlad D3/D4. I allafall under vintern då man har många kallstarter o så..
Tror det kan vara på gränsen med en D2a också...
av Leafs
Jag har kört min DRIVe (D2) manuell i nästan exakt 2000 mil. Total förbrukning, som är en mix av ren stadskörning, lugn landsväg och lite snabbare landsväg, är 5.51 liter per 100 km.

Ren stadskörning sommartid cirka 6.5 och vintertid inklusive värmare cirka 7.2
Landsväg i slutändan cirka 4.4 ungefär lika mellan sommar och vinter (endast liiiite mer på vintern) eftersom värmaren går så liten del av den totala distansen.

Så till den ständiga diskussionen om hur trååååååkigt ursvag D2 är och att den aaaaaaldrig kan göra en säker omkörning. Tråkig eller ej är subjektivt tyckande. Att den inte kan göra en säker omkörning är rent bullsh*t. Jämförde MY2012 DRIVe och D3 innan köp och jag insåg direkt att det inte var värt alla extra tusenlappar för en D3. Inte bara högre skatt och klart högre förbrukning utan också rejält högre inköpspris.

Självklart vill man ju helst ha en D4 eller D5. Men kom igen, dessa är ju sanslöst perverst prissatta som begagnade. Ocker brukar det kallas.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om det är årsmodell 13 och valet står mellan en D3 och D4. Skulle då D3 ha attraktivare utrustning mm. skulle jag välja den och installera Polestar. D4 har inte möjlighet att få Polestar. Båda stannar då på 163hk och 400Nm.
Användarvisningsbild
av apersson850
Leafs skrev:Självklart vill man ju helst ha en D4 eller D5. Men kom igen, dessa är ju sanslöst perverst prissatta som begagnade. Ocker brukar det kallas.
Det är inte ocker, det är marknadsekonomi. Som begagnade kostar bilarna vad folk anser de är värda. Om de är för dyra blir de inte sålda.
Så den prisskillnaden speglar ju vad majoriteten av kunderna anser om D2 kontra D5, för att nämna ytterändarna.
av gltnils
Har en 2013 D3 som drar 0,57 enl mätare och tot 0,63 vid tankning. Skillnaden beror på dieselvärmaren som inte är med på bilens mätare.
av Leafs
apersson850 skrev:
Leafs skrev:Självklart vill man ju helst ha en D4 eller D5. Men kom igen, dessa är ju sanslöst perverst prissatta som begagnade. Ocker brukar det kallas.
Det är inte ocker, det är marknadsekonomi. Som begagnade kostar bilarna vad folk anser de är värda. Om de är för dyra blir de inte sålda.
Så den prisskillnaden speglar ju vad majoriteten av kunderna anser om D2 kontra D5, för att nämna ytterändarna.
Det handlar inte bara om D2 vs D4 eller D5, det handlar lika mycket om prissättningen vs resten av marknaden.

Självklart är ocker fel ord, det är köparnas fel att de är prissatta som de är. XC70 är det bästa exemplet på marknaden på helt galet andra- och tredjehandsvärde. PÅ fullt allvar säljs 3 - 3,5 år gamla XC70 för upp mot 300 000 kr. Det blir väldigt dyr AWD, höjd fjädring och en massa plast om man ser konkret på det hela.... Nästan 100 000 dyrare än en V70 med identisk motor :shock:
Användarvisningsbild
av joel80
gltnils skrev:Har en 2013 D3 som drar 0,57 enl mätare och tot 0,63 vid tankning. Skillnaden beror på dieselvärmaren som inte är med på bilens mätare.
Mja.. Inte riktigt.. Mätaren visar nästan 10% fel under sommartid.. På vintern visade min drygt 10% fel..
Jag noterade färddatorns siffror vid varje tankning så man kan jämföra.. Noterade också en uppskattning om hur många ggr jag använt värmaren mellan varje tankning under vintern:
http://www.fuelly.com/car/volvo/v70/2013/joel80/163614
(Håll musen ovanför "anteckningsbilden" till höger på varje rad.)
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Ja det kanske är så! Jag kanske oroar m[…]

Här kanske :) _dpf.JPG

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.