Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:
Cox skrev:Kör du med slägga utan att plocka ner bärarmen, ser den ut som ett V med ett par smällar, så klen som den är Bild
Men hallå, du kan ju inte stå och svinga hej vilt som Arne Tammer under bilen. Självkart måste det ju demonteras så du kan lägga dem exakt plant på ett städ som stödjer på samma sätt som hydraulpressen gör.
Det är ju rätt mycket demonteringsarbete innan du har bärarmen i handen. Därför gör inte Volvoverkstäderna så. Om det sedan funkar särskilt bra att slå snarare än pressa i bussningen även med bärarmen liggandes på ett städ skall jag låta vara osagt.
av getskallen
andersuw skrev:
getskallen skrev:Ja se där, det blir till att öppna börsen på vid gavel. Tack för svaret!
Om du överväger att byta dessa själv, observera att det behövs pressningsverktyg för att få ut den gamla bussningen och sätta dit den nya. Sedan undrar jag om man inte bör göra hjulinställning också efter bussningsbytet. Men Volvo lär väl veta besked om den saken.

Ok, nä planen var i så fall att köpa delarna billigare och lämna in den till en annan verkstad. Som du skriver så säger Volvo att man ska göra hjulinställninge efter bytet. Det tråkiga med det hela är att jag hade inne den på Volvo i somras för en hjulinställning och då sa de inget om bussningarna, trots att detta verkar vara ett vanligt fel..
av AndS
Har du gjort en hjulinställning i somras med dåliga bussningar så gäller det att göra en fyrhjulsinställning.
Om det var en Volvoverkstad som inte kollade bussningarna så är det under all kritik då det är ett känt problem, dessutom ska alla sådana detaljer kontrolleras innan hjulinställning att det inte finna dåliga länkarmar/leder eller andra defekter som kan påverka, det tillhör god yrkeskunskap hos en mekaniker.
av andersuw
getskallen skrev:
andersuw skrev:
getskallen skrev:Ja se där, det blir till att öppna börsen på vid gavel. Tack för svaret!
Om du överväger att byta dessa själv, observera att det behövs pressningsverktyg för att få ut den gamla bussningen och sätta dit den nya. Sedan undrar jag om man inte bör göra hjulinställning också efter bussningsbytet. Men Volvo lär väl veta besked om den saken.

Ok, nä planen var i så fall att köpa delarna billigare och lämna in den till en annan verkstad. Som du skriver så säger Volvo att man ska göra hjulinställninge efter bytet. Det tråkiga med det hela är att jag hade inne den på Volvo i somras för en hjulinställning och då sa de inget om bussningarna, trots att detta verkar vara ett vanligt fel..
Det kan väl vara läge att ta upp detta med Volvo, särskilt om du tänker dig att låta dem göra jobbet. De borde ha kollat bussningarna före den tidigare hjulinställningen och jag tycker du borde ha rätt gott förhandlingsläge när det gäller att slippa betala för (eller få rejäl rabatt på) den förnyade hjulinställning som krävs efter bussningsbytet. Och ja, problem med just dessa bussningar är ett vanligt fel som inte borde vara så vanligt som det är. Nu vet jag inte hur långt din XC70 gått men med en normal körsträcka tycker man inte det borde vara dags för bussningsbyte redan efter ca fyra år. Detta faktum borde förstärka ditt förhandlingsläge lite ytterligare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:
Cox skrev:Kör du med slägga utan att plocka ner bärarmen, ser den ut som ett V med ett par smällar, så klen som den är Bild
Men hallå, du kan ju inte stå och svinga hej vilt som Arne Tammer under bilen. Självkart måste det ju demonteras så du kan lägga dem exakt plant på ett städ som stödjer på samma sätt som hydraulpressen gör.
Det är ju rätt mycket demonteringsarbete innan du har bärarmen i handen. Därför gör inte Volvoverkstäderna så. Om det sedan funkar särskilt bra att slå snarare än pressa i bussningen även med bärarmen liggandes på ett städ skall jag låta vara osagt.
Hur mycket kraft behövs, räcker en 10-tons press ? Eller behövs mera kraft.

Bild

En 30-tonnare kostar ju inte många kronor. Så får man väl svetsa ihop en ögla som ligger runt bärarmen.

Bild
av andersuw
Så vad närmare bestämt kostare en 30-tonnare? Och går den bekvämt att använda med bilen på pallbockar på parkeringsplatsen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Så vad närmare bestämt kostare en 30-tonnare? Och går den bekvämt att använda med bilen på pallbockar på parkeringsplatsen?
640 kr, räcker det med 10-ton 299 kr.

Man får väl köra på en lyft.

Det som irriterar mig är att bussningarna är megaskitkvalitet och jag fick anmärkning på dem när bilen var 2.5 år gammal och rullat 5000 mil. Ska man behöva byta stup i kvarten blir det ju dyrt och man måste börja göra jobbet själv.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det finns färdiga verktyg på ebay, så man slipper ta ner bärarmen. Det är dock väldigt fort gjort att ta ner den, med lite fart tar det typ 10-20 minuter per sida att demontera, utan lyft.
av getskallen
andersuw skrev: Det kan väl vara läge att ta upp detta med Volvo, särskilt om du tänker dig att låta dem göra jobbet. De borde ha kollat bussningarna före den tidigare hjulinställningen och jag tycker du borde ha rätt gott förhandlingsläge när det gäller att slippa betala för (eller få rejäl rabatt på) den förnyade hjulinställning som krävs efter bussningsbytet. Och ja, problem med just dessa bussningar är ett vanligt fel som inte borde vara så vanligt som det är. Nu vet jag inte hur långt din XC70 gått men med en normal körsträcka tycker man inte det borde vara dags för bussningsbyte redan efter ca fyra år. Detta faktum borde förstärka ditt förhandlingsläge lite ytterligare.
Ja så resonerar jag också, ska påtala det när jag bokar tid.. den har gått runt 8800 mil, varav kanske de 300 sista milen är efter hjulinställningen i somras..

Måste byta stötdämpare bak också eftersom att den vänstra läcker. Så jag har lite samma fråga där om du har ett bra svar? Volvo tar 3767 för två st nya dämpare, exkl jobbet. (VO 31262151) Är de gjorda i guld och värda sitt pris eller går det att hitta likvärdiga billigare delar själv? Exempelvis dessa: http://www.reservdelar24.se/kyb-7062833.html
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]