Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Har nu testat uppstartningstiden för helljuset i autoläge i min egen V70 D4 -15. Resultat: Ingen fördröjning. Helljuset går igång bums om det är fritt fram att köra på helljus.

Så troligen är den sega uppstarten ett tecken på ett fel av något slag. Skulle gissningsvis kunna handla om någon mjukvarubug. Skulle t.ex. kunna vara något som skiljer i mjukvaran mellan MY -15 och MY -16 eller att min bil fått någon uppdatering som din ännu inte fått.

Om jag var du skulle jag börja med att kolla med min Volvo ÅF om de hittar någon mjukvaruuppdatering för detta. Om inte får de väl ta in bilen för felsökning.
av Glenn3
andersuw skrev:Har nu testat uppstartningstiden för helljuset i autoläge i min egen V70 D4 -15. Resultat: Ingen fördröjning. Helljuset går igång bums om det är fritt fram att köra på helljus.

Så troligen är den sega uppstarten ett tecken på ett fel av något slag. Skulle gissningsvis kunna handla om någon mjukvarubug. Skulle t.ex. kunna vara något som skiljer i mjukvaran mellan MY -15 och MY -16 eller att min bil fått någon uppdatering som din ännu inte fått.

Om jag var du skulle jag börja med att kolla med min Volvo ÅF om de hittar någon mjukvaruuppdatering för detta. Om inte får de väl ta in bilen för felsökning.
Troligtvis är det mjukvaran som du säger. Jag har som sagt en viss fördröjning när jag startar helljuset i autoläge, har också V70 D4 - 15, tillverkad i november '14, var sen inne på service i höstas. Tror dock inte att de la in någon ny mjukvara då.
av 777
Får väl höra av mig till min tekniker och se om han kan forska i det. Om vissa bilars helljus startar upp direkt och andra har en fördröjning, verkar det ju vara något som inte står rätt till...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Min tar några sekunder på sej om det inte är helt kolsvart. Känner väl av läget antar jag. 5 sek vet jag inte, men 3 kanske
av andersuw
Glenn3 skrev:Troligtvis är det mjukvaran som du säger. Jag har som sagt en viss fördröjning när jag startar helljuset i autoläge, har också V70 D4 - 15, tillverkad i november '14, var sen inne på service i höstas. Tror dock inte att de la in någon ny mjukvara då.
OK. Då vet vi i vart fall att våra bilar är tillverkade vid nästan exakt samma tidpunkt. Även min är tillverkad i november 2014, vecka 47 närmare bestämt. Även på min gjordes service i höstas (närmare bestämt vid månadsskiftet oktober/november, precis innan jag köpte bilen). Det var en vanlig underhållsservice vilket bör innebära uppgradering av mjukvara men exakt vad som skedde då vet jag inte. Har inget serviceprotokoll från det tillfället eftersom jag ännu inte ägde bilen när servicen gjordes.

Vad jag vet är att min bil därutöver har fått två mjukvaruuppgraderingar av modell större som jag tror inte görs om man inte direkt ber om det eller rapporterar problem som dessa uppgraderingar är avsedda att lösa. Dessa gäller gäller AUD och ICM/IHU (ljud respektive infotainment) och heter som följer:

"AUD uppgradering", artikelnummer 30775610
"ICM/IHU uppgradering", artikelnummer 30775614

De har sannolikt inget med helljusautomatiken att skaffa men jag nämner dem ändå för säkerhets skull.
av andersuw
TommyP86 skrev:Min tar några sekunder på sej om det inte är helt kolsvart. Känner väl av läget antar jag. 5 sek vet jag inte, men 3 kanske
Det kan mycket väl vara så att det tar lite längre tid att starta upp om det inte är helt kolsvart och systemet därför måste börja med att utvärdera om de ljuspunkter det ser är så obetydliga att helljuset kan dras igång. När jag testade gjorde jag det avsiktligt i ett läge där det inte fanns något mer än rätt obetydliga reflexer att ta hänsyn till.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]