Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft en 2.4D utan Polestar och nu har jag en 2.4D med och det är mycket stor skillnad på körbarheten.
Jag har inga sportlägen mm utan bara d-läge. Den motorbromsar inte så fort du släpper gasen, växlar snabbare, slirar inte så förbannat, rappare på gasen mm.

Jag har en t-korsning på väg till jobb med lite dålig sikt, med förra bilen så blev man lite nervös när någon kom lite för fort och man hade börjat köra ut - bilen slirade och slirade innan den satte fart. Med optimering så låser den mycket snabbare i lådan, mer vrid och den drar iväg mycket, mycket snabbare. Där är den stora skillnaden tycker jag.

Jag ska ha det på de kommande bilarna också.
apersson850 skrev:Nu gäller det inte samma motor, men för den femcylindriga D5 som jag har anser de flesta som kört båda versionerna att den med Polestar tar aningen mindre diesel när det går lätt, alltså typ landsväg i 80-90 km/h.
Låter lovande även om det inte är samma motor. Skulle i och för sig vara nöjd så länge inte förbrukningen ökar vid normal körning men kan man spara några droppar är det förstås inte ur vägen. Har du låtit optimera din egen D5:a?
apersson850 skrev:Ska man dra på för fullt lär det väl knappast gå åt mindre än vanligt, men det är ju svårare att jämföra med, då förbrukningen vid våldsam körning också varierar våldsamt.
Ja detta är rätt hopplöst att försöka mäta men också rätt betydelselöst. Det lär inte bli så mycket "våldsam" körning för min del. Det är nog mest att jag efter två T5:or på raken är lite bortskämd med att ha rejäla "reschuscher" att tillgå när så behövs. ;-)
Desmodue skrev:Jag har haft en 2.4D utan Polestar och nu har jag en 2.4D med och det är mycket stor skillnad på körbarheten.
Jag har inga sportlägen mm utan bara d-läge. Den motorbromsar inte så fort du släpper gasen, växlar snabbare, slirar inte så förbannat, rappare på gasen mm.

Jag har en t-korsning på väg till jobb med lite dålig sikt, med förra bilen så blev man lite nervös när någon kom lite för fort och man hade börjat köra ut - bilen slirade och slirade innan den satte fart. Med optimering så låser den mycket snabbare i lådan, mer vrid och den drar iväg mycket, mycket snabbare. Där är den stora skillnaden tycker jag.
Trevligt att höra att du är nöjd med optimeringen. Som jag nämnde inledningsvis upplever jag för egen del inga egentliga problem med min drivlina. Motorn är mycket belevad och gör i alla bemärkelser väldigt lite väsen av sig samtidigt som man känner att det finns en hel del att ta av när det behövs. Även lådan gör ett mycket bra jobb ifråga om såväl växelval som växelbyte och den höga utväxlingen på åttan (90 km/h vid ca 1300 rpm, 140 km/h vid ca 2000 rpm) gör knappast saken sämre. Så frågan för min del är snarast om jag skall "lyxa" till det ännu lite mer eller inte. ;-)
andersuw skrev:
Desmodue skrev:Jag har haft en 2.4D utan Polestar och nu har jag en 2.4D med och det är mycket stor skillnad på körbarheten.

Trevligt att höra att du är nöjd med optimeringen. Som jag nämnde inledningsvis upplever jag för egen del inga egentliga problem med min drivlina. Motorn är mycket belevad och gör i alla bemärkelser väldigt lite väsen av sig samtidigt som man känner att det finns en hel del att ta av när det behövs. Även lådan gör ett mycket bra jobb ifråga om såväl växelval som växelbyte och den höga utväxlingen på åttan (90 km/h vid ca 1300 rpm, 140 km/h vid ca 2000 rpm) gör knappast saken sämre. Så frågan för min del är snarast om jag skall "lyxa" till det ännu lite mer eller inte. ;-)
Man kan aldrig få för mycket effekt.Själv beställde jag från BSr med ppc,eftersom min inte har några garantier kvar på motor.Ska bli spännande
andersuw skrev:
Magnus-B skrev:Bilia har väl lägsta prisgaranti så det kanske även gäller optimeringen.
Intressant idé. Visste inte att Bilia hade något sådant. Tyvärr ser det bara ut att gälla vissa tillbehör, inte alla, och bland dem finns inte Polestar med. Se här:

http://webshop.bilia.se/kopvillkor-webshop
Fråga och om dem inte ger samma pris så vill dem väl inte ha kunder.
Magnus-B skrev:
andersuw skrev:
Magnus-B skrev:Bilia har väl lägsta prisgaranti så det kanske även gäller optimeringen.
Intressant idé. Visste inte att Bilia hade något sådant. Tyvärr ser det bara ut att gälla vissa tillbehör, inte alla, och bland dem finns inte Polestar med. Se här:

http://webshop.bilia.se/kopvillkor-webshop
Fråga och om dem inte ger samma pris så vill dem väl inte ha kunder.
Kan kanske vara värt ett dumt försök. Men om inte annat misstänker jag att de nobbar när de ser att det billigare alternativ jag pekar på innebär en resa på runt 100 mil ToR.
snepo skrev:Inget med detta att göra,men vi har haft liknande bilar.Jag 144 Dl B20 man -72

244Dl B21 man -75

saab 99 1,7 man -71

vw buss min dock -69 man,hade även en med aut tror det var 73-74.
Trevligt! Rätt många träffar får man säga även om dina gamla Volvobilar inte var kombi. Den "nya" variant av VW-buss som kom med 1968 års modell har jag aldrig ägt, däremot kört en hel del. :-)
andersuw skrev:
snepo skrev:Inget med detta att göra,men vi har haft liknande bilar.Jag 144 Dl B20 man -72

244Dl B21 man -75

saab 99 1,7 man -71

vw buss min dock -69 man,hade även en med aut tror det var 73-74.
Trevligt! Rätt många träffar får man säga även om dina gamla Volvobilar inte var kombi. Den "nya" variant av VW-buss som kom med 1968 års modell har jag aldrig ägt, däremot kört en hel del. :-)
jag har haft några av dem,dock inga av nästa modell som var lite fyrkantigare.Bilen jag har nu är nummer 73.Så har provat en del,aldrig haft bmw och endast en Merca
andersuw skrev:Har du låtit optimera din egen D5:a?
Jo, det är en 230/470. Men jag körde inte mycket med den som 215/440, så jag har inte någon bra referens att jämföra med.

Däremot är det oftast en missuppfattning att bilen accelererar sämre bara för att man utnyttjar momentomvandlaren och låter varvtalet öka. Förvisso ökar de viskösa förlusterna i oljan, men tillförd effekt ökar så mycket mer. Den omvandlas till ett högre ingående vridmoment av momentomvandlaren (hörs på namnet). Ökningen brukar ligga mellan 50 och 100 % i personbilar.
Däremot verkar det ju inte som om det går så fort, eftersom motorn ligger på nästan samma varvtal och brölar när bilen ökar farten. En motor som direkt följer med fartökningen (typ med manuell låda) ger ett helt annat intryck av att det bär iväg.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]