Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fluorescerande medel brukar väl användas när man läckagesöker kylsystemet? Hur medlet sen hamnade på marken vet jag inte. Rimligtvis borde man väl tappat ur kylsystemet när man väl hittat en läcka. Kanske att ditt kylsystem inte läckte vid felsökningen men började läcka nu, färdigfluorescerande och allt?
Spårmedlet som tillsätts i AC är väl endast lysande i UV-ljus?
Detta ser ut som någon typ av organisk förening som har dessa egenskaper "rakt från burk".

Mer rimligt är att du har kört i miljövänlig hydraulolja från plogbil och denna sörjan har sedan smält och droppat ner under din bil.
Uppenbarligen tillhör de gula fläckarna avdelningen eviga frågor. Se t.ex. den tråd jag länkar till nedan, inklusive en serie exempel på tidigare trådar i ämnet:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=9&t=17290

Lite märkligt kanske att det fortfarande inte verkar finnas något säkert besked om vad svaret egentligen är. Verkar ju inte vara omöjligt att knäcka. :???:

I avvaktan på gåtans slutgiltiga lösning är mitt enda råd följande:

:D
Funderar på om regenereringen av partikelfiltret gör så att ngn underredsmassa smälter och droppar ner.
Avgassystemet blir ju extremt varmt när detta sker. DVS om du nu kör diesel...
andersuw skrev:Uppenbarligen tillhör de gula fläckarna avdelningen eviga frågor. Se t.ex. den tråd jag länkar till nedan, inklusive en serie exempel på tidigare trådar i ämnet:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=9&t=17290

Lite märkligt kanske att det fortfarande inte verkar finnas något säkert besked om vad svaret egentligen är. Verkar ju inte vara omöjligt att knäcka. :???:
Ingen på forumet som arbetar på lämpligt labb och skulle kunna tänka sig köra en enkel analys på "det gula"?
Gaskromatografi borde ge bra vägledning.

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]