Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Periodare
Periodare skrev:
ThunderAce skrev:Vad jag har förstått från TS så har han ingen el baklucka, och själva mekanismen för att öppna
är helt mekanisk enligt bilderna ovan, då sitter det inga el kablar eller mikrobrytare som kan gå sönder
så att öppningen via den yttre handtaget inte fungerar

Det sitter en knapp för bakluckan på LSM (ljusströmställaren), om den inte skulle funka då skulle de vara kablar
eller diverse brytare som finns
Det stämmer säkert.
Har inte ens tänkt på att det finns mekaniskt handtag eller elektriskt beroende på årsmodell.

På min -12 så.är det ett elektriskt handtag trots att jag inte har elektriskt manövrerad lucka. Så.i mitt fall är är varken knappen på nyckeln för bakluckan eller knappen på ljusmodulen för bakluckani aktiva. Misstänker att dessa knappar enbart har funktion på kombibilar som har elektriskt manövrerad lucka (och ev på sedaner med vanlig lucka).

Tipset för att öppna en lucka i baklås inifrån kanske ändå är samma.
Eller btw, ovan nämnda knappar kanske ändå.låser upp luckan vid låst bil. Inget jag använder iallafall.
Användarvisningsbild
av apersson850
På den V70N som vi också har är det så att bakluckeknappen låser upp bakluckan, om man trycker två gånger på knappen. Den bilen har inte eldriven lucka, så den öppnas förstås inte. Skillnaden gentemot att låsa upp hela bilen är att framdörrarna inte blir upplåsta om man använder luckknappen.
Det blir de inte på den andra bilen heller i det fallet, fast där öppnas ju luckan också, då den är motoriserad.
Användarvisningsbild
av Mr 76
Periodare skrev:
Periodare skrev:
ThunderAce skrev:Vad jag har förstått från TS så har han ingen el baklucka, och själva mekanismen för att öppna
är helt mekanisk enligt bilderna ovan, då sitter det inga el kablar eller mikrobrytare som kan gå sönder
så att öppningen via den yttre handtaget inte fungerar

Det sitter en knapp för bakluckan på LSM (ljusströmställaren), om den inte skulle funka då skulle de vara kablar
eller diverse brytare som finns
Det stämmer säkert.
Har inte ens tänkt på att det finns mekaniskt handtag eller elektriskt beroende på årsmodell.

På min -12 så.är det ett elektriskt handtag trots att jag inte har elektriskt manövrerad lucka. Så.i mitt fall är är varken knappen på nyckeln för bakluckan eller knappen på ljusmodulen för bakluckani aktiva. Misstänker att dessa knappar enbart har funktion på kombibilar som har elektriskt manövrerad lucka (och ev på sedaner med vanlig lucka).

Tipset för att öppna en lucka i baklås inifrån kanske ändå är samma.
Eller btw, ovan nämnda knappar kanske ändå.låser upp luckan vid låst bil. Inget jag använder iallafall.
Det stämmer att jag har ett mekaniskt handtag (liknande V70N och gamla V70). Sitter ovanför regskylten. Detta verkade inte Volvo veta om att det fanns när jag ringde till dem.... :D.
Någon skrev att innan man öppnade handtaget så kunde man "dra" det åt fel håll (ifrån mig). Handtaget går då tillbaka någon millimeter och när jag gjort det så går det att öppna bagageluckan. Vet inte om det bara har varit en tillfällighet, men ska prova det fler gånger.

Vad kan det vara som strular när man måste göra på detta sättet med handtaget för att få upp bagageluckan?
Det är ju inte lätt att komma åt att smörja handtaget. Får väl be Volvo att riva innerklädseln och sedan smörja handtagets delar inifrån.
Känns ju som en bra början att smörja upp handtaget istället för att byta ut det.

// Mr 76
av ThunderAce
som du själv sa så var ju pinnen i handtaget ganska rostigt, de sista millimetrar gör ganska mycket, tror att
rosten fortsätter en bit in som man inte ser och kärvar där. på broderns bil så var det samma sak, vi smörjde
och det har funkat ett tag, väntar bara att han ska höra av sig igen och säga att den har gett upp.
då blir det att byta hela stålpinnen i handtaget till en rostfri. kommer funka kanon efter det.
har en likadan själv så jag bara väntar
Användarvisningsbild
av Mr 76
ThunderAce skrev:som du själv sa så var ju pinnen i handtaget ganska rostigt, de sista millimetrar gör ganska mycket, tror att
rosten fortsätter en bit in som man inte ser och kärvar där. på broderns bil så var det samma sak, vi smörjde
och det har funkat ett tag, väntar bara att han ska höra av sig igen och säga att den har gett upp.
då blir det att byta hela stålpinnen i handtaget till en rostfri. kommer funka kanon efter det.
Var någonstans på handtaget smörjde ni? Var det i hålrummen, eller tog ni bort innerklädseln för att komma åt från det hållet?
Går det att köpa en rostfri/galvaneriserad pinne?

Tack för dina svar!

// Mr 76
av ThunderAce
Mr 76 skrev:
ThunderAce skrev:som du själv sa så var ju pinnen i handtaget ganska rostigt, de sista millimetrar gör ganska mycket, tror att
Var någonstans på handtaget smörjde ni? Var det i hålrummen, eller tog ni bort innerklädseln för att komma åt från det hållet?
Går det att köpa en rostfri/galvaneriserad pinne?

Tack för dina svar!

// Mr 76
vi använde lite rostlösare framförallt för att få handtaget och börja jobba igen, drog den ett antal gånger fram och tillbaka
skvätte in det i hålrummet där själva pinne försviner in. vi tog inte bort klädseln, men det är klart beroende på hur långt in
rosten har spridit sig.

när det gäller en rostfri pinne så är det nog inget man kan skaffa hos Volvo, har inte forskat i det så mycket
det blir bara och söka på rundstång rosfri och den diametern man behöver och beställa

typ:
http://www.valbrunanordic.se/rostfri-st ... ng-dragen/
av JensLöfgren
Drar upp en gammal tråd om samma ämne. Mitt handtag på bakluckan var också segt och fastna inne. Körde rostlösare och motionerade handtaget och det hjälpte så nu fjädrar den tillbaka. Men misstänker att det bara är en tillfällig lösning. Kan man smörja med något annat efter rostlösaren som gör att rosten inte kommer tillbaka lika fort?
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]