Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ulf_gbg skrev:Verkar alltså som att TPMS-systemet fick frispel helt enkelt.
En tänkbar anledning till sådana "frispel" skulle kunna vara att drivhjulen släpper en aning på grund av halt väglag och därför snurrar fortare än hjulen bak. Det skulle av iTPMS-systemet kunna tolkas som att det är dåligt med luft fram. Säkert är systemet tillräckligt intelligent för att utesluta fel på däcktrycket så länge skillnaden i rotationshastighet bara finns där kortvarigt eller är större än vad däcktrycksvariationer kan ge upphov till. Men om det bara släpper lite grann där fram och gör så under en längre period kanske systemet kan ta miste.
Kalibrera om.
Jag fick samma varning på alla däck. Ingen skillnad och bra tryck i däcken, vid kontroll på mack.
Kalibrerade om och det löste saken
Ej haft symptom sen dess.
Derank skrev:går inte det där att avvaktivera ?
Jo det tror jag. Men det är ju rätt dumt att göra det så länge det inte falsklarmar stup i kvarten.
Personligen ser jag inget behov av det, kollar luften när jag byter från sommar till vinter och tvärtom, jaja, återstår att se när jag får kärran.

Men det käns rätt logiskt att det går att stänga av i menyn.
Derank skrev:Personligen ser jag inget behov av det, kollar luften när jag byter från sommar till vinter och tvärtom, jaja, återstår att se när jag får kärran.
Det händer ju att man får pyspunka mellan tryckkontrollerna, särskilt om man inte gör dem särskilt ofta. Rätt bra att bli uppmärksammad på det i tid, särskilt om problemet riskerar att bli värre (pyspunka blir rejäl punka) om man inte gör något åt det rätt snart. Det är EU-lag på att alla nya bilar skall vara utrustade med däcktrycksövervakning från 1 november 2014. Med all sannolikhet var det därför det blev standard på Volvobilar från ungefär den tidpunkten.
Derank skrev:Personligen ser jag inget behov av det, kollar luften när jag byter från sommar till vinter och tvärtom...
Det är ju på tok för sällan, men ändå tillräckligt för att svensk lagstiftning har ett undantag från kravet på däcktrycksövervakning. Här behöver systemet bara finnas när bilen säljs ny, men när bilen väl levererats behöver det inte fungera.
ulf_gbg skrev:Frugan fick hjälp av en vänlig man att kolla lufttrycket i däcken och alla låg på 3,0 bar som jag fyllde med för ett par månader sen. Verkar alltså som att TPMS-systemet fick frispel helt enkelt.
Nu har frugan startat en ny kalibrering och är på hemväg i vinternatten och min puls har gått ned en smula. :-)
3.0 bar BildBild

Är inte det på tok för mycket? Min XC70 ligger på 2.6 bar (gjort av Volvo) vilket är maxtrycket.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]