Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P0nta
volvofantast skrev:Och vilken kommer att ha bäst andrahands värde och vara lätast att sälja om ex antal år
Du tänker att en motorstarkare bil håller värdet bättre?
av Verdi
Ska du ha den i många år och tyckte redan på provkörningen att den var olidligt slö så är det nog ingen bra idé att köpa en.

Brukar bli billigast i längden att köpa en bil man är nöjd med.
av P0nta
Verdi skrev:Ska du ha den i många år och tyckte redan på provkörningen att den var olidligt slö så är det nog ingen bra idé att köpa en.

Jag hoppas väl lite på att man skulle vänja sig :D.
Jag ser väl igentligen detta bilköp som ett nödvändigt ont. Jag behöver utrymmet och v70 är nog det vettigaste vi har råd med.
Tänker lite att om jag ändå inte kan köpa något jag "brinner" för så kan det lika gärna gå så billigt som möjligt.
Men det blir ju som du säger dyrare om vi nu inte kan leva med den svaga motorn.
av Verdi
P0nta skrev:
Verdi skrev:Ska du ha den i många år och tyckte redan på provkörningen att den var olidligt slö så är det nog ingen bra idé att köpa en.

Jag hoppas väl lite på att man skulle vänja sig :D.
Jag ser väl igentligen detta bilköp som ett nödvändigt ont. Jag behöver utrymmet och v70 är nog det vettigaste vi har råd med.
Tänker lite att om jag ändå inte kan köpa något jag "brinner" för så kan det lika gärna gå så billigt som möjligt.
Men det blir ju som du säger dyrare om vi nu inte kan leva med den svaga motorn.
När jag kollar på V70 som är nyare än 2012, med automat och under 8000 mil och under 180 tkr så är det D2 Kinetic eller T4F Summum man har att välja på. Nu vet jag inte om det är nåt problem med T4F-motorn som jag inte känner till (är ingen expert på Volvo direkt) men kör du inte mer än 2000 mil per år så skulle jag lätt ta en sån. 180 hk ger ju åtminstone normala prestanda.

Jag hade kollat närmare på de här två.
http://bytbil.com/bilar/volvo/v70/2vrw7 ... GcQAAmBwAA__!
http://bytbil.com/bilar/volvo/v70/3vhfs ... GcQAAmBwAA__!
av volvofantast
P0nta skrev:
volvofantast skrev:Och vilken kommer att ha bäst andrahands värde och vara lätast att sälja om ex antal år
Vet inte vilken som håller värdet bäst ,men det är ju något att tänka på
Användarvisningsbild
av TommyP86
T4F är en kanonmotor. Enda saken som är "vanlig" på dom är att spridarna ger upp (skär/fastnar) när man kör på etanol. Det var enbart 2012 och de flesta har nog redan fått nya. Jag hade dock en -12 med "gamla typen" och körde flera tusen mil på etanol utan bekymmer.
En av de trevligare drivlinorna jag haft. (Min var powershift/automat)
av Verdi
P0nta skrev:

Nej det gör den tyvärr inte. Ju äldre/billigare än bil blir desto viktigare blir förbrukningen och fasta kostnader som skatt och försäkring för kalkylen. Så snåla bilar utan så mycket utrustning har definitivt bäst andrahandsvärde procentuellt sett.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
P0nta skrev: Jag hoppas väl lite på att man skulle vänja sig :D.
Tror det är ett misstag att tänka att man kommer vänja sig för det gör man inte.
av P0nta
De t4:orna som länkade till i tråden passar ju perfekt för oss. Frågan är bara om jag kan motivera en merkostnad på ca 7000 om året.
Sen måste jag ju lyckas sälja nuvarande kärran också.
av P0nta
TommyP86 skrev:T4F är en kanonmotor. Enda saken som är "vanlig" på dom är att spridarna ger upp (skär/fastnar) när man kör på etanol. Det var enbart 2012 och de flesta har nog redan fått nya. Jag hade dock en -12 med "gamla typen" och körde flera tusen mil på etanol utan bekymmer.
En av de trevligare drivlinorna jag haft. (Min var powershift/automat)
Jag hade nog tänkt köra på bensin om det blir en t4f.
Har du uteslutande kört på etanol? Om inte vad har du för förbrukning med bensin?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]