Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slasse skrev:Jag har det. Men från "fabrik" så jag kan inte direkt jämföra hur det var innan.
Inge bra :|
Jag valde att få Polestar när jag hade kört ett tag. Det är STOR skillnad i sportläge. Bilen blir riktigt på tårna.
Fick prova bilen på riktigt igår. Körde inte alls lagligt men skit i det. Jag är imponerad av hur bra motorn svarar. Den känns aldrig trött utan den bara drar.
Iofs en D5 VEA som inte får så många hk el Nm men skillnad blir det.
Användarvisningsbild
av Slasse
berrabus skrev:
Jojje62 skrev:Jo då :)

http://www.polestar.com/se/product/xc70 ... at-2016-2/

Men 9200:- för 1/10 sek till 100km/h känns väl tveksamt om det är värt.
Om man trimmar en dieselbil är det väl i princip ointressant vad skillnaden i tid är i intervallet 0-100km/h?
Ja, 0-100 är inte speciellt intressant. Speciellt inte på en FWD-bil. Både min Audi A3 (runt 230 hk) och min Golf GTI (250+ hk) var ju talanglösa från stillastående. Det bara hoppade och small i bilen när man tryckte på. Skillnaden mellan 70-120 är mest intressant enligt mig.

Men jag är verkligen imponerad vilken annan karaktär bilen får i sportläget mot det vanliga. Nästan två helt olika bilar. På min GTI var skillnaden inte SÅ stor.
Krollspell skrev:Att en bils växellåda, gasrespons osv. i befintlig motor i bilar som kostar ca 400 000 kr och uppåt behöver "optimeras" är ett skämt tycker jag, ett sätt att mer eller mindre lura oss konsumenter. I den prisklassen ska för sjutton detta redan vara så bra det nu går av biltillverkaren.

Chiptrim ska i huvudsak vara ett sätt att höja befintlig effekt och vrid på motorn, inte att få bilen att fungera som den ska...

Skulle vara intressant att höra hur ägare av Mercedes, BMW, Audi m fl. tycker om att de skulle behöva behöva lägga ut nästan 10 papp för att få växellådan att fungera som den förväntas ska göra från början..

Nej här tycker jag Volvo (Polestar) har tänkt fel...
Grovt sett sönderfaller en billverkares kostnader i två delar: investeringskostnader och tillverkningskostnader. Om tillverkningskostnaden för ett enskilt bilexemplar, A, överstiger den för ett annat exemplar B (t.ex. därför att A tar längre tid att sätta ihop och/eller fordrar mer/dyrare materiel) måste man ta ut ett högre pris för A än för B för att det skall gå ihop.

När det gäller investeringskostnaderna, dit mjukvaruoptimeringar av typ Polestar hör alldeles oberoende av om de handlar om effekt, vridmoment, gasrespons eller växlingar, har man däremot ett val. Man kan kompensera sig för den genom att öka priset på samtliga tillverkade bilar samtidigt som man låter alla få optimeringen (vilket inte höjer tillverkningskostnaden). Det har dock nackdelen att det kan avskräcka kunder som inte är beredda att betala för att få det optimeringen ger samtidigt som man inte får ut maximalt av de kunder som är beredda att betala. Så istället kan man välja att göra som Volvo gjort ifråga om Polestar. Inget konstigt med det. Detta är knappast det första exemplet i bilhistorien, än mindre på konsumtionsvarumarknaden generellt.
andersuw skrev:
Krollspell skrev:Att en bils växellåda, gasrespons osv. i befintlig motor i bilar som kostar ca 400 000 kr och uppåt behöver "optimeras" är ett skämt tycker jag, ett sätt att mer eller mindre lura oss konsumenter. I den prisklassen ska för sjutton detta redan vara så bra det nu går av biltillverkaren.

Chiptrim ska i huvudsak vara ett sätt att höja befintlig effekt och vrid på motorn, inte att få bilen att fungera som den ska...

Skulle vara intressant att höra hur ägare av Mercedes, BMW, Audi m fl. tycker om att de skulle behöva behöva lägga ut nästan 10 papp för att få växellådan att fungera som den förväntas ska göra från början..

Nej här tycker jag Volvo (Polestar) har tänkt fel...
Grovt sett sönderfaller en billverkares kostnader i två delar: investeringskostnader och tillverkningskostnader. Om tillverkningskostnaden för ett enskilt bilexemplar, A, överstiger den för ett annat exemplar B (t.ex. därför att A tar längre tid att sätta ihop och/eller fordrar mer/dyrare materiel) måste man ta ut ett högre pris för A än för B för att det skall gå ihop.

När det gäller investeringskostnaderna, dit mjukvaruoptimeringar av typ Polestar hör alldeles oberoende av om de handlar om effekt, vridmoment, gasrespons eller växlingar, har man däremot ett val. Man kan kompensera sig för den genom att öka priset på samtliga tillverkade bilar samtidigt som man låter alla få optimeringen (vilket inte höjer tillverkningskostnaden). Det har dock nackdelen att det kan avskräcka kunder som inte är beredda att betala för att få det optimeringen ger samtidigt som man inte får ut maximalt av de kunder som är beredda att betala. Så istället kan man välja att göra som Volvo gjort ifråga om Polestar. Inget konstigt med det. Detta är knappast det första exemplet i bilhistorien, än mindre på konsumtionsvarumarknaden generellt.
Men du hävdar alltså att den mjukvara som t ex avser växellådan i t ex en XC90 T6 för säg runda slängar 800 000 ska behöva tillbehörsoptimeras för att växla på bästa sätt?? Det ska för sjutton ingå i priset inte vara någon extra mjukvara för 10 000 kr!

Sen att blanda in utveckling och tillverkningskostnader för en framtagen mjukvara i detta fallet är helt olika saker. I en premiumbil ska mjukvaran redan vara bra. Sen är den faktiska kostnaden oftast ca 40% av utpriset till kund. Så inte handlar det om några stora pengar. Och som sagt det skiter köparen i den prisklassen fullständigt i, man förväntar sig få det bästa som i det här fallet Volvo kan erbjuda!

Du får gärna ge mig nått konkret från någon annan tillverkare som erbjuder kunderna att förbättra t ex vx lådan utan att röra bilens hk. Betalar du premiumpriser som vi gör hos Volvo då förväntar åtminstone man sig att vx lådan ska fungera så bra som det nu är möjligt. Att betala extra för ökad effekt är en annan historia om man som kund så önskar.
Krollspell skrev:
berrabus skrev:

Om man trimmar en dieselbil är det väl i princip ointressant vad skillnaden i tid är i intervallet 0-100km/h?
Varför är det ointressant? När det gäller körbarhet är hk minst lika viktigt som ett bra vridmoment. Bara för att man kör en diesel vill man väl att bilens ska vara så pigg som möjligt annars skulle det väl inte erbjudas motorstarkare dieselmotorer?
Hur ofta trycker du fullt från stillastående? Personligen gör jag det aldrig.
Däremot uppskattar jag bra tryck från 60-70 och uppåt.

Därför är det i princip ointressant.

Sedan är ju inte enbart tiden på 0-100 ett mått på hur pigg bilen är eftersom "hur pigg bilen är" är en känsla.
Hur ofta trycker du fullt från stillastående? Personligen gör jag det aldrig.
Däremot uppskattar jag bra tryck från 60-70 och uppåt.

Därför är det i princip ointressant

Sedan är ju inte enbart tiden på 0-100 ett mått på hur pigg bilen är eftersom "hur pigg bilen är" är en känsla.
Jag frågade varför det var ointressant. 0-100 ger oftast en känsla av hur rapp en bil är, precis som du redan själv svarat på.
Det flesta bilar som visar bra prestanda 0-100 har oftast bra körbarhet i de flesta registren.
En sak att betänka är ju att sådana personer som är villiga att lägga ut närmare tiotusen på ett optimeringsprogram förmodligen är samma personer som tycker det är roligt om bilen känns piggare i sportläget.
När min kära dam kör min bil har det aldrig hänt att hon lagt i sportläget över huvud taget. Att bilen är försedd med Polestar, och därmed har 230 hk istället för 215, det hade hon heller inte haft någon aning om, om jag inte berättat det. Den enda åsikt hon har om Polestar är att hon tycker det cyanfärgade märket är fult på bilarna. Åtminstone på min.
För en sådan förare är bilen bra som den är, utan någon optimering. Kanske rent av bättre, eftersom hon inte alls tilltalas av någon bil som "är på tå". När jag dyvlade på henne en V70 istället för den Mitsubisihi hon hade när vi träffades tyckte hon snarast att steget från 75 till 210 hk var mer till besvär än nytta. Den ville ju gå så fort, den nyare bilen...
av mf135
Kanske finns fler parametrar här.

Kan t.ex. garantiutfallet bli annorlunda på de bilar som "optimeras"? Finns kanske större andel Fittipaldi bland dom förarna. "Kanske bäst att ta betalt av dom".
Varför skulle det ingå från början i t.ex en XC90? Bilen är "satt" för den tänkta kundkretsen när det gäller växlingskvalite (slir), växlingspunkter och övriga prestanda som momentkaraktär o maxvarv (effekt). AW som leverantör har säkert synpunkter också i garantifrågor.

BMW har en lite annan kundkrets som är lite mer kräsna överlag så därför känns dom kanske lite trevligare redan från början för vissa som då väljer att "optimera" sin Volvo i ett försök att närma sig BMW (fast det är nog lite mer som behövs).
Användarvisningsbild
av Slasse
Jag tycker det blir lite offtopic här för den stackars TS. :)
Slasse skrev:
berrabus skrev:

Ja, 0-100 är inte speciellt intressant. Speciellt inte på en FWD-bil. Både min Audi A3 (runt 230 hk) och min Golf GTI (250+ hk) var ju talanglösa från stillastående. Det bara hoppade och small i bilen när man tryckte på. Skillnaden mellan 70-120 är mest intressant enligt mig.

Men jag är verkligen imponerad vilken annan karaktär bilen får i sportläget mot det vanliga. Nästan två helt olika bilar. På min GTI var skillnaden inte SÅ stor.
Att jag tog upp 0-100 är ju att det är det enda som Polstar ger ut som man kan referera till.
Av någon anledning så har dom inga effektdiagram till den.

Men skiljer det 1/10 sek 0-100 så kommer det inte att bli något speciellt lägre 70-120 heller.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]