Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När stoppet har hänt, drar den igång motorn med hjälp av startmotorn, eller startar den genom att den drivs av bilens rörelseenergi? Som när man rullar igång en bil, alltså?
apersson850 skrev:När stoppet har hänt, drar den igång motorn med hjälp av startmotorn, eller startar den genom att den drivs av bilens rörelseenergi? Som när man rullar igång en bil, alltså?
Det kändes som när man startar en manuell bil med kopplingen. Min är automat.
Jag startade tråden och hade ingen aning om att det skulle leda till det här.
De kontaktade mig och sa att de hade blivit tipsade av någon och frågade om intervju, jag har tackat nej till allt.
Jag syftade inte på dig lr någon särskild forumanvändare. Jag skrev att det var troligt att någon tipsat media, men de kan lika gärna ha läst det själv. Mot det (att de själva läst det..) talar att det genom åren funnits fler "problem" med bilar på forumet som media nog skulle velat skriva om men inte gjort det, dvs hade de läst på forumet själva så hade man förmodligen uppmärksammat det.

Jag har i mitt arbete mycket med media att göra och vet därför väl hur detta med "info" fungerar, åt båda hållen...
OK. Normalt kan man inte bogsera igång bilar med automatlåda, men omedelbart efter ett stopp torde lådan ha tillräckligt oljetryck för att det ska fungera. Så då är det säkert så att det är rörelseenergin i bilen som drar igång motorn igen, när bara datorsystemet tycker det är en bra idé.
apersson850 skrev:OK. Normalt kan man inte bogsera igång bilar med automatlåda, men omedelbart efter ett stopp torde lådan ha tillräckligt oljetryck för att det ska fungera. Så då är det säkert så att det är rörelseenergin i bilen som drar igång motorn igen, när bara datorsystemet tycker det är en bra idé.
Felet finns förmodligen i någon ny mjukvara som kom till my16 och kanske i någon som uppgraderar de äldre modellerna. Frågan är ju bara vad.
Det känns ju numera lite som Windows.. Ständigt nya uppgradering för att åtgärda buggar. Det blir nog något som vi kommer att få leva med ju mera avancerade bilarna blir, oavsett märke. Volvo är tydligen det märke som uppgraderar sina mjukvara mest av alla märken

Jag har dock själv inte drabbats, varken av "tankmätarfelet" lr detta.
av Gameburg
Jojje62 skrev:Start & stop kom väl på MY16, den blev kanske lite för bra :o
Fanns på min my-12 oxå. ..
av Mad78
Hej! Detta händer min V70 -08. Det har hänt 2 ggr från att jag köpte den vid 8000 mil tills för ett tag sen. Nu har den gått ca 19000 och nu händer det varje gång man är ute och kör mer är en halvtimme. Antingen blinkar alla varningslampor till plus att farthållaren slår av och radion stänger av. En - två sekunder. Ibland händer det att bilen stänger av i någon sekund och bara startar igen. Två ggr har det hänt att bilen dött i ca fem - tio sekunder.. För mej händer det alltid vid inbromsning. Haft inne den hos Volvo, men de hittade inget. Bara att lämna in den igen. Intressant att höra vad det kan vara. Kanske jag kan få fixat min också.
av Psyko
Mad78 skrev:Hej! Detta händer min V70 -08. Det har hänt 2 ggr från att jag köpte den vid 8000 mil tills för ett tag sen. Nu har den gått ca 19000 och nu händer det varje gång man är ute och kör mer är en halvtimme. Antingen blinkar alla varningslampor till plus att farthållaren slår av och radion stänger av. En - två sekunder. Ibland händer det att bilen stänger av i någon sekund och bara startar igen. Två ggr har det hänt att bilen dött i ca fem - tio sekunder.. För mej händer det alltid vid inbromsning. Haft inne den hos Volvo, men de hittade inget. Bara att lämna in den igen. Intressant att höra vad det kan vara. Kanske jag kan få fixat min också.
Just det här felet som beskrivs gäller ju årsmodell 16 så jag gissar att du har något annat fel på din bil.
av Petke
Gameburg skrev:
Jojje62 skrev:Start & stop kom väl på MY16, den blev kanske lite för bra :o
Fanns på min my-12 oxå. ..
Fast då hade du inte AWD.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]