Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Flest motorskador och dyrast att laga.

Från Länsförsäkringar.

Bild

Bild

Det kanske helt enkelt är så att Audi inte pallar med det nordiska klimatet :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Bmw mfl är knappast felfria de heller. Jobbarkompisen har en 320? 2011. Har bytt ett gäng tändspolar, strålkastare fram + bak byttes på garanti p g a fukt. Bromsservo strul, antispinn som lever sitt eget liv…. Nu står den på verkstaden med kedjerassel och spånor i oljan. Fullservad och rullat drygt 13000 mil. Byte kamkedja spännare mm 25000:-

Tror jag behåller mina gamla volvos tills de går i graven..
av Alexas
Ja jag håller mig också borta från tyska bilar. Det tar emot att säga så för jag tycker att de är helt fantastiska att köra! Karaktären är oftast otrolig och allting är så välavvägt. MEN, de är inte på något sätt förskonade från fel. Snarare tvärtom. Jag bytte också två strålkastare på min BMW 320i efter 13000 mil. Hela xenon-reflektorn hade smält på båda sidorna. Inget fel enligt BMW. 13000:-/ strålkastare. Tur att jag hade beg.garanti. Rost fick den också kort därefter.

Nä, det känns oerhört tryggt att köra en bil som passar som handen i handsken för vårt avlånga land.
av snabbis
Håller med alexas.
Det märks att Volvo är gjort för att vara i vårat klimat. Har bekanta vars tyska premium-vagnar inte verkar gilla annat än autobahnasfalt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Svågern sliter med sin framvagn på sin Audi A6 3.0 TDIQ. Fjäder som gick. Inte det lättaste att få isär hjulupphängningen, bultar som går av mm.

Helt okej med Volvo.
av least
TS: Utifrån inläggen om Audi och dess problem, så skulle jag nog vara nöjd med de fel på Volvo som du beskrev... :)
Du har vad det verkar inte haft egentliga maskinskador på Volvon, de flesta fel är mer av typen besvär.
Användarvisningsbild
av Slasse
Mina erfarenheter av VAG-koncernen:

Audi A3 1.8T 2001 (köpte den av min mor 2004 och ägde den till 2009) reparerades för över 70,000kr under perioden. VAG stod för lite mer än 40,000kr av det och resten stod jag för (service ej medräknat). Under tiden jag ägde den så betalade jag för en torkarmotor bak, två låskistor bak, ett gasspjäll, en LMM, två tändspolar, en backspegel, ett ljusrelä, ett kombiinstrument (dyrt), lacksläpp på dörrar och baklucka. Audi stod för bytet av alla ABS-sensorer, ABS-pumpen, ABS-regulatorn, en pendel under ratten och några mer saker. (Bilen var på reparation mer än 10 gånger under tiden jag ägde den.

VW Golf GTI 2010 Denna bil har jag bytt låskistan bak och farthållaren har gått sönder som jag själv har behövt betala för. En oljepump gick också sönder á 10,000kr. Kamkedjan kuggade över, som resulterade i byte av topp, kolvar och vevstakar stod VW för och även min AC som la av helt i somras. Men kostade över 40.000kr i rep totalt.

Trots att jag minutiöst servat mina bilar och bytt olja vid max 1,500 mil så verkar det inte hjälpa. Jag vill gärna fortsätta tro på VAG men ibland blir jag trött. Hade inte haft vänner på KW-bil i Kungens kurva så hade jag nog fått hjärnblödning.
av GBXC
Har min første Volvo, en XC70d5 2010 mod, hatt den i ett år nå. Det er veldig dyrt å kjøpe en bil med skikkelig motor i Norge!
Er bare middels fornøyd med den, har tidligere kjørt Mercedes og merker stor forskjell i kvalitetsfølelse. Forstår TS vil forsøke noe annet, men virker å være mye feil også på tyske premium modeller. Håper på sikt å bli mer fornøyd med Volvoen
Användarvisningsbild
av apersson850
Det går att hitta enstaka bilar som är helt hopplösa från alla märken, även högstatus dito. Liksom det går att hitta felfria bilar bland billiga alternativ. Det krävs ett större underlag för att man ska kunna dra några mer långtgående slutsatser om vad som krånglar mest.

Men rent allmänt pågår det ständigt ett arbete med att göra bilarna sämre, eller åtminstone billigare att tillverka, och ofta går det tyvärr hand i hand, trots att det inte är målsättningen.
av least
Intressant vad olika man klassar kvalitet.
"GBXC i Norge": Vad är det som gör att kvaliteten hos Mercedes är bättre än hos Volvo?
Materialkvalitet, körkvalitet, hållbarhet över tid, eller vad?

Självklart finns det superfina Mercedes, men dessa bilar har ofta ett mycket högre pris jämfört med Volvo.
En vanlig Mercedes i mellanklassen tycker iaf inte jag håller vidare hög kvalitet om man tar hänsyn till priset.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]