Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
LeoniAquila skrev:Ja, man kan ju diskutera vad som är bra styrkänsla. Jag tycker i alla fall bäst om när den är direkt och ger respons. Som sagt, jag är inte imponerad av den i S80N, men det skall tilläggas att jag bara kört med vinterdäck. Och som nämnt ovan, BMW X3 som jag testade, kändes mycket bra i alla fall.

linnar, vilken årsmodell av 318 har din son? Den förra generationen, 98-05 tror jag, imponerar inte mer än Volvo vad gäller ljudnivå. Däremot tror jag att de större modellerna är klart bättre. T.ex. 5-serien har uppmätta nivåer som är lägre än S80, så vitt jag vet. Dessutom erbjuder BMW dubbelglas till rutorna.

De som tror att tyska märken är bättre, tror oftast rätt!
Såg denna fråga först nu!
Jag minns inte BMW's årgång. Han har sålt den nu och köpt en S80.
Det är helt fel att gämföra BMW's större modeller med S80. När jag åkte runt och letade bil för något år sedan var jag öppen för alla förslag. Jag provkörde en S80 2,5T, en BMW 5:serien, en Audi A6, en Mercedes (minns inte modell men motorn var på runt 2,5liter) och en SAAB 9.5.

Som jag minns det var det ingen större skillnad i ljudnivå eller innerutrymmen. Kvalitétskänslan var snarlik i alla men med bilkulturella
skillnader. Så långt var allt bra, men så kommer vi till skillnaderna.
Vridmomentet var osannolikt bra i Volvon i låga farter, körbarheten var mycket bra. BMW'ns motor var silkeslen i sin karaktär . De andra bilarna
påminde om 4-cyl järnspisar.
Känslan innuti bilarna var sämst i BMW och Audi, varför så himla trista?
Har man ingen humor alls på kontinenten? Svart och trist med dålig syn
ut genom sidorutorna. Saaben såg ut som om man inte riktigt bestämt sig
för hur den skall se ut innuti. Volvon och Mercan tar full pott här. Bra syn
ut, ingen "instängdhetskänsla" som i de andra.
Känslan i förarsätet är absolut bäst i Volvon och SAABe'n. Bäst stolar bäst
känsla i ratten. Man känner inte att ratten är kopplad till några hjul, inga
vibrationer i händerna. De andra slår och bankar i minsta gupp mm.
Varför i hela friden monterar Tyskarna nästan alltid träbänkar under skinnet på stolar och soffor???? Stenhårt är ordet!

Detta var de små skillnaderna, de stora är priserna.
Den begagnade S80'n med 210hk motor och med full utrustning (nästan)
och med 1000mil på mätaren skulle dom ha 250 tusen för.
BMW'n och Mercan, helt utan utrustning, skulle dom ha 100 tusen mer för.
Audin några tusingar mindre än de andra Tyskarna medan SAAB' låg på
samma nivå som Volvo'n.

Jag köpte Volvon! För de hundra tusen kr lägre i pris fick jag en bil som
har nästan all utrustning man kan tänka sig. För de 100 tusen som "blev
över" skulle jag kunna lämna in bilen och få den ändå finare eller varför
inte en Volvo V70 till frugan?

Valet var faktiskt väldigt enkelt. Priset slog nock på de stora präktiga.
av LeoniAquila
Bättre sent än aldrig! :)

Lite orättvist att bedöma färg på interiör kan jag tycka. Visst är en mörk tysk inredning ofta tråkigt, i alla fall om den inte är läderklädd (detta kan lyfta den högt enligt mig, då jag älskar svart skinn), men en mörk Volvo tycker jag är precis lika tråkig.

Vad gäller själva utformningen (design, ej utförandekvalitet - jag har kollat för lite för att vilja bedöma), tycker jag att S80N är mycket snygg invändigt. Även BMW och Mercedes ser mycket bra ut, men Audi A6 tycker jag är bedrövligt ful. Om den ändå var hälften så fin som A8...! SAAB har jag åkt i ett par gånger, är inte imponerad av deras fattiga försök till pilot-känsla. Man kunde göra så mycket mer av flygarvet.

Har tyvärr inte kört de tyska bilarna men komforten i den S80N jag åker i ibland, är lika dålig som i den gamla S80 jag åkte i. Den gamla hade visserligen Four-C. Båda har 18" fälgar. Stolarna är i alla fall sköna, där har ju Volvo erkänt gott rykte. Synd bara att skinnet är så trist i nya S80, en märklig blandning av kvaliteten från gamla och en ny sorts "galonkvalitet".

Mercedes är ju väldigt dyra, men jag vet inte riktigt vilka modeller av de andra tyskarna du nu jämför med Volvon. Och eftersom du skriver 210 hästar så kanske du menar gamla S80? Nya 2,5T har väl 200.

---

Glömde att det var styrning det handlade om. Med sommardäck känns S80N givetvis mycket bättre, som väntat. Den är dock fortfarande inte som jag minns den BMW X3 jag körde. Samtidigt är den i alla fall bättre än t.ex. V70N, har kört årsmodellerna 01 och 03, främst den senare minns jag som enormt okänslig och dålig i styrningen.
av Volvo mitt val
Citat:" :) Har tyvärr inte kört de tyska bilarna men komforten i den S80N jag åker i ibland, är lika dålig som i den gamla S80 jag åkte i. Den gamla hade visserligen Four-C. Båda har 18" fälgar. Stolarna är i alla fall sköna, där har ju Volvo erkänt gott rykte. Synd bara att skinnet är så trist i nya S80, en märklig blandning av kvaliteten från gamla och en ny sorts "galonkvalitet".

Jag känner inte igen mig. Har en Volvo S80N 3,2 AWD. Komforten är absolut på toppen. Tyst,mjuk och bekväm. Har 17 tums hjul. Kanske beror det på detta?
av LeoniAquila
Ljudnivån är helt OK, lite vindbrus i motorvägsfart men inte farligt. Mycket värre i t.ex. Renault Megane (nyaste modellen) som jag också har erfarenhet av. Dock ingen konkurrent till S80 förstås, men bara för att jämföra två moderna bilar. Motorljudet från 6:an är tyst, men låter (trevligt) när man drar på lite.

Det är snarast fjädringen jag tycker är dålig. Mycket stötig. Det är säkert skillnad på 17 och 18 tum, men jag vet inte hur mycket. I stan, med alla kanter, blir det ganska obekvämt.
av linnar
När jag gämför bilar gör jag det alltid i relation till priset.
Den S80 2,5T jag talar om är en 2004. Den är körd på rullande landsväg
och visade sig ha ca 232hk. Enligt snubben vid spakarna har alla Volvo-
modeller avsevärt mer effekt än vad handboken säger.

Bilens hårdhet mot gatan bestäms av fälgstorleken, större fälgar är mindre
luft mellan fälg gata betyder hårdare gång. Volvo har dessutom valt en
aningen hårdare sättning i orginal för att vara säker vid undanmanövrer
med full last. Min första S80 hade 16 tumms hjul den gick mjukare över gupp
annars tycker inte jag det är någon skillnad mot 04'an med 17 tum. Mercan som jag kört ibland
är väl så hår i gupp med samma fälgstorlek. När stolarna är så hårda som dom
är i den modellen så blir det rent otrevligt att köra på håliga grusvägar.
BMW'n som min son hade lät som om gruset sprutade rakt på plåten på
samma grusväg. Kompisens Audi är tystas av Tyskanra på grusväg men ingen
av dem slår min S80 2004. De rullar på som om det inte fanns något grus så länge
man undviker värsta hålen. Det beror på att man inte hör gruset slå samnt att
stolen fångar upp kroppen så fint.

Det som tråden handlar om, styrningen är rent av otrevlig i BMW'n betydligt
bättre är det i de andra två Tyskarna. Volvo är dock hästlängder före, man känner
överhuvudtaget inte alls att man kör på grus. Märkligt att betala så mycket för att
få höra gruset slå mot karossen.
Jag tror att vi närmar oss en vattendelare här, det är helt enkelt så att en del
trivs med "vägkänsla" i ratten medan andra tycker det är otrevligt. BMW'n har
odiskutabelt mycket vägkänsla i, inte bara, ratten utan i hela bilen. Kanske kul
för de som tycker om "räjsa" men inte för lilla familjen som bara vill glida.

På tal om skillnaden mellan nya och gamla S80.
Jag tycker inte om nya S80'ins useende utanpå eller inanapå. Den är inte ful
det är bara det att den äldre, speciellt 2,5T 2004 eller nyare är avsevärt
kraftfullare och betydligt lägre än den nya. Inredningen i den nya påminner
om 70'talet precis som Audi och Mercedes gör. Men det skall väl se ut så för
att premiumkänslan skall infinna sig, vad vet jag. Det som jag tycker är helt
j*vla korkat i den nya S80'in är mittkonsollen. Varför har man inte vinklat den
mot föraren som på de äldre??? Märkligt och korkat! Sedan kan jag inte förstå
varför man har ett fult hål mitt i mittkonsollens sida. Hålet går rakt igenom
till andra sidan. Görfult!

Tja, det var min mening om styrkänsla.....

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]