- tis 25 sep 2007, 19:59
#135396
Jag minns inte BMW's årgång. Han har sålt den nu och köpt en S80.
Det är helt fel att gämföra BMW's större modeller med S80. När jag åkte runt och letade bil för något år sedan var jag öppen för alla förslag. Jag provkörde en S80 2,5T, en BMW 5:serien, en Audi A6, en Mercedes (minns inte modell men motorn var på runt 2,5liter) och en SAAB 9.5.
Som jag minns det var det ingen större skillnad i ljudnivå eller innerutrymmen. Kvalitétskänslan var snarlik i alla men med bilkulturella
skillnader. Så långt var allt bra, men så kommer vi till skillnaderna.
Vridmomentet var osannolikt bra i Volvon i låga farter, körbarheten var mycket bra. BMW'ns motor var silkeslen i sin karaktär . De andra bilarna
påminde om 4-cyl järnspisar.
Känslan innuti bilarna var sämst i BMW och Audi, varför så himla trista?
Har man ingen humor alls på kontinenten? Svart och trist med dålig syn
ut genom sidorutorna. Saaben såg ut som om man inte riktigt bestämt sig
för hur den skall se ut innuti. Volvon och Mercan tar full pott här. Bra syn
ut, ingen "instängdhetskänsla" som i de andra.
Känslan i förarsätet är absolut bäst i Volvon och SAABe'n. Bäst stolar bäst
känsla i ratten. Man känner inte att ratten är kopplad till några hjul, inga
vibrationer i händerna. De andra slår och bankar i minsta gupp mm.
Varför i hela friden monterar Tyskarna nästan alltid träbänkar under skinnet på stolar och soffor???? Stenhårt är ordet!
Detta var de små skillnaderna, de stora är priserna.
Den begagnade S80'n med 210hk motor och med full utrustning (nästan)
och med 1000mil på mätaren skulle dom ha 250 tusen för.
BMW'n och Mercan, helt utan utrustning, skulle dom ha 100 tusen mer för.
Audin några tusingar mindre än de andra Tyskarna medan SAAB' låg på
samma nivå som Volvo'n.
Jag köpte Volvon! För de hundra tusen kr lägre i pris fick jag en bil som
har nästan all utrustning man kan tänka sig. För de 100 tusen som "blev
över" skulle jag kunna lämna in bilen och få den ändå finare eller varför
inte en Volvo V70 till frugan?
Valet var faktiskt väldigt enkelt. Priset slog nock på de stora präktiga.
LeoniAquila skrev:Ja, man kan ju diskutera vad som är bra styrkänsla. Jag tycker i alla fall bäst om när den är direkt och ger respons. Som sagt, jag är inte imponerad av den i S80N, men det skall tilläggas att jag bara kört med vinterdäck. Och som nämnt ovan, BMW X3 som jag testade, kändes mycket bra i alla fall.Såg denna fråga först nu!
linnar, vilken årsmodell av 318 har din son? Den förra generationen, 98-05 tror jag, imponerar inte mer än Volvo vad gäller ljudnivå. Däremot tror jag att de större modellerna är klart bättre. T.ex. 5-serien har uppmätta nivåer som är lägre än S80, så vitt jag vet. Dessutom erbjuder BMW dubbelglas till rutorna.
De som tror att tyska märken är bättre, tror oftast rätt!
Jag minns inte BMW's årgång. Han har sålt den nu och köpt en S80.
Det är helt fel att gämföra BMW's större modeller med S80. När jag åkte runt och letade bil för något år sedan var jag öppen för alla förslag. Jag provkörde en S80 2,5T, en BMW 5:serien, en Audi A6, en Mercedes (minns inte modell men motorn var på runt 2,5liter) och en SAAB 9.5.
Som jag minns det var det ingen större skillnad i ljudnivå eller innerutrymmen. Kvalitétskänslan var snarlik i alla men med bilkulturella
skillnader. Så långt var allt bra, men så kommer vi till skillnaderna.
Vridmomentet var osannolikt bra i Volvon i låga farter, körbarheten var mycket bra. BMW'ns motor var silkeslen i sin karaktär . De andra bilarna
påminde om 4-cyl järnspisar.
Känslan innuti bilarna var sämst i BMW och Audi, varför så himla trista?
Har man ingen humor alls på kontinenten? Svart och trist med dålig syn
ut genom sidorutorna. Saaben såg ut som om man inte riktigt bestämt sig
för hur den skall se ut innuti. Volvon och Mercan tar full pott här. Bra syn
ut, ingen "instängdhetskänsla" som i de andra.
Känslan i förarsätet är absolut bäst i Volvon och SAABe'n. Bäst stolar bäst
känsla i ratten. Man känner inte att ratten är kopplad till några hjul, inga
vibrationer i händerna. De andra slår och bankar i minsta gupp mm.
Varför i hela friden monterar Tyskarna nästan alltid träbänkar under skinnet på stolar och soffor???? Stenhårt är ordet!
Detta var de små skillnaderna, de stora är priserna.
Den begagnade S80'n med 210hk motor och med full utrustning (nästan)
och med 1000mil på mätaren skulle dom ha 250 tusen för.
BMW'n och Mercan, helt utan utrustning, skulle dom ha 100 tusen mer för.
Audin några tusingar mindre än de andra Tyskarna medan SAAB' låg på
samma nivå som Volvo'n.
Jag köpte Volvon! För de hundra tusen kr lägre i pris fick jag en bil som
har nästan all utrustning man kan tänka sig. För de 100 tusen som "blev
över" skulle jag kunna lämna in bilen och få den ändå finare eller varför
inte en Volvo V70 till frugan?
Valet var faktiskt väldigt enkelt. Priset slog nock på de stora präktiga.