Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
helgonet1 skrev:
apersson850 skrev:Jag gör samma sak. Blandar så det klarar -20°C eller vad det blir året om. Mycket enklare och billigare än att något ska frysa sönder.
Jepp. Får jag också göra i fortsättningen. Ska bli mildväder till helgen får passa på att tömma det ock fylla på nytt, minst 50% spolarvätska. Hoppas inte grejorna tagit stryk.
Du behöver inte tömma något, fyll på med koncentrerad vätska och spola lite så fixar det sig.
Användarvisningsbild
av helgonet1
börne skrev:Hur fungerar dom där ploppup grejorna egentligen? Flyger dom upp av trycket när man spolar eller det sitter nån elmotor... bara kom på att jag har ingen aning.
Har ingen aning faktiskt, har också funderat över det.
Användarvisningsbild
av helgonet1
AndS skrev:
helgonet1 skrev:
apersson850 skrev:Jag gör samma sak. Blandar så det klarar -20°C eller vad det blir året om. Mycket enklare och billigare än att något ska frysa sönder.
Jepp. Får jag också göra i fortsättningen. Ska bli mildväder till helgen får passa på att tömma det ock fylla på nytt, minst 50% spolarvätska. Hoppas inte grejorna tagit stryk.
Du behöver inte tömma något, fyll på med koncentrerad vätska och spola lite så fixar det sig.
Är du säker på det? Fyllde på fullt strax innan det frös på och då med enbart koncentrad spolarvätska. Lyser jag med ficklampan ned i behållaren så ser jag isen. Känns som att jag måste få ur den dåliga blandningen och fylla upp med nytt.
Användarvisningsbild
av helgonet1
tolare skrev:Dom går upp med trycket som spolpumpen ger.

Har testat att spola idag nu när tempen har stigit. Det fungerar utmärkt! Den vänstra strålkastarspolaren har hamnat rätt och fungerar utan problem. Passade på att spruta som attan :mrgreen: så att jag kunde fylla på med koncentrerad spolarvätska inför nästa köldknäpp. Ska köpa mer spolarvätska så att jag kan fylla på vid behov. Skippar nog vatten överhuvudtaget under vintertid och kör enbart koncentrerad spolarvätska.
av ChristerN
Helt koncentrerad glykol fryser tidigare än 50/50 blandad. Se till att läsa på förpackningen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
ChristerN skrev:Helt koncentrerad glykol fryser tidigare än 50/50 blandad. Se till att läsa på förpackningen.
Glykol i spolaren?? :-O)
av oldtimersmc
helgonet1 skrev:

Har testat att spola idag nu när tempen har stigit. Det fungerar utmärkt! Den vänstra strålkastarspolaren har hamnat rätt och fungerar utan problem. Passade på att spruta som attan :mrgreen: så att jag kunde fylla på med koncentrerad spolarvätska inför nästa köldknäpp. Ska köpa mer spolarvätska så att jag kan fylla på vid behov. Skippar nog vatten överhuvudtaget under vintertid och kör enbart koncentrerad spolarvätska.

Späd 50/50 så inte bilen slår eld för dig vid minsta olycka.
av Daniel73
oldtimersmc skrev:
helgonet1 skrev:

Späd 50/50 så inte bilen slår eld för dig vid minsta olycka.
50% brinner rätt bra det med.

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]