Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det är helt normalt att dagens lågfriktionsmotorer drar lite olja, förr i tiden fanns det ingen anledning till att de skulle dra olja, men det är lite annorlunda idag.
av Alexas
Har läst lite i instruktionsboken om motorolja nu när jag fyllt på.

Där står det att oljenivån aldrig får ligga över MAX-nivån, då finns risk för motorskada. Jag kommer ihåg att jag kollade oljenivån när jag hade hämtat bilen från bilia och kommit hem. Då stod oljenivån på MAX. Alltså även det röda strecket var ifyllt. Jag reflekterade inte mer över det utan tänkte att bilen helt enkelt har så mycket olja som behövs. Betyder det att bilen haft för mycket olja när jag köpte den?

I instruktionsboken står också: Visas meddelande "Oljeservice erfordras" åk till verkstad. Oljenivån kan vara för hög.

Jag tolkar det som att bilen känner av om oljenivån är för hög (alltså när det finns risk för motorskada) och varnar då?
av joskarl
Jag brukar inte fylla om oljan ligger mitt emellan strecken. Det är kanske därför jag inte behövt fylla en droppe olja de senaste tjugo åren. Antar att jag behövt fylla om jag absolut velat ha vid maxstrecket.
av Alexas
Precis som du skriver joskarl så behövs det ju egentligen inte fyllas på. Bilen säger till när det är dags som jag förstått det.

Så det här med påfyllning när den står mitt emellan är egentligen en personlig preferens och inte nödvändig för bilens funktionalitet. Så om man inte fyller och utan byter olja enligt serviceintervall så finns det säkert motorer som klarar sig utan påfyllning.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det är bättre o avvakta tills bilen säger ifrån, o ha oljan liggande i skuffen tills dess då är det en viss volym som skall fyllas på
av perhall
Till mig och andra som oroar sig över oljeförbrukning: vi pratar här om mängder som ligger kring 1/5 av vad som anses normalt av biltillverkare (1 liter/150 mil är en vanlig angivelse). Man kan ju inte reklamera och inget tyder på att det är fel på bilen. Jag skulle gärna se att mina bilar inte drog olja alls, vissa har gjort det, andra inte. Har köpt många nya bilar. Samma med kylarvätska. På flera bilar har jag fyllt på efter ca ett år, sen aldrig mer. På andra inte...
av andersuw
palmqvist skrev:Det är bättre o avvakta tills bilen säger ifrån, o ha oljan liggande i skuffen tills dess då är det en viss volym som skall fyllas på
Ja. Fast en irriterande sak med denna nya lösning, utan oljesticka och utan en digital mätare värd namnet, är just att man inte längre kan förutse när det är dags att fylla på. Eftersom man inte heller kan räkna med att den olja som behövs finns att köpa på närmsta mack (i alla fall gäller det oljan till min D4 -15 med VEA-motor) blir man ju mer eller mindre tvungen att ständigt ha en oljeflaska liggandes där bak. Var just och köpte en enlitersflaska med Castrol Edge Professional V 0W-20 (enda godkända oljan till bilen) för det ändamålet hos min Volvo ÅF för 237 kr. Det är nästan lika mycket som man får ge för en fyralitersdunk helsyntetisk 5W-40 A3/B3/B4 till min gamla T5 -02 hos Biltema. Ouch! :roll: :evil:
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
perhall skrev:Till mig och andra som oroar sig över oljeförbrukning: vi pratar här om mängder som ligger kring 1/5 av vad som anses normalt av biltillverkare (1 liter/150 mil är en vanlig angivelse). Man kan ju inte reklamera och inget tyder på att det är fel på bilen. Jag skulle gärna se att mina bilar inte drog olja alls, vissa har gjort det, andra inte. Har köpt många nya bilar. Samma med kylarvätska. På flera bilar har jag fyllt på efter ca ett år, sen aldrig mer. På andra inte...
OK. Fast att bilen drar olja är ändå inte riktigt samma sak som att den drar kylvätska. Viss oljeförbrukning får man obönhörligen räkna med med tanke på hur och var oljan cirkulerar. När det gäller kylvätska bör man däremot kunna komma väldigt nära ett helslutet system även i praktiken. Min V70 T5 -02 drar ca 2 dl kylvätska per 1000 mil. Jag ser det som ett tecken på att där finns en liten läcka någonstans som egentligen inte borde finnas där. Det är bara det att den med nödvändighet måste vara så liten att den a) kan vara svår att hitta och b) inte spelar någon större roll. Så jag har aldrig gjort mig besväret att försöka leta upp den och fixa den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Till mig och andra som oroar sig över oljeförbrukning: vi pratar här om mängder som ligger kring 1/5 av vad som anses normalt av biltillverkare (1 liter/150 mil är en vanlig angivelse).
Det är ju Audi som anser det vara normalt, Men det är ju absurt att man ska behöva släpa med sig dunkvis med olja om man tänker köra en semestertripp. Körde 650 mil till Italien, jag skulle inte vara nöjd om jag skulle behöva hiva fram oljedunken vid varje tankställe och klunka i en liter longlife-olja ala 300 kr/l per gång man stannar och tankar.

Och varför ha longlife-olja om den bara stannar i motorn tills nästa gång man stoppar o tankar? Billigaste short-life-oljan borde ju vara rätt val.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]