Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
VolvoB20 skrev:Förr satt det ju i alla fall en temp-givare på oljan i automaten.

Om man ansträngde automaten för hårt så oljan blev för varm så börjar lådan växla hårt i.o.m att den kör lock-up hela tiden för att minsk slirning och ytterligare uppvärmning.

Men i dessa tider av galen spariver har man kanske sparat bort den på senaste modellen.
Hade man inte separat oljekylare till automaten förr när man drog mycket släp? Är det helt borta nu förtidig eller standard kanske har inte sett det som tillval på länge?
av HakanF
Varför har de det så, vad skulle hända om oljan fick gå varm utan detta slirande så att det får ta lite längre tid innan oljan har rätt värme?

Återigen så hade min 760 från 82 en automatlåda som kändes bättre utan allt detta slirande.
av andersuw
HakanF skrev:Varför har de det så, vad skulle hända om oljan fick gå varm utan detta slirande så att det får ta lite längre tid innan oljan har rätt värme?

Återigen så hade min 760 från 82 en automatlåda som kändes bättre utan allt detta slirande.
Jag tror inte det är enbart och kanske inte heller främst lådoljetemperaturen det handlar om. Jag stötte först på detta fenomen (avvikande automatlådebeteende vid kallstart) på min V70 T5 -02 och i instruktionsboken till den (eller snarare MY -04 där boken finns på nätet och troligen säger samma sak) kan man läsa följande:

Automatväxellåda – Kallstarter
Vid start i låga temperaturer kan växlingarna ibland kännas hårda. Detta beror på växellådsoljans tröghet vid låga temperaturer. För att minska motorns avgasutsläpp växlar växellådan upp senare än normalt, om motorn startats vid låga temperaturer. Vid körning med kall motor växlar växellådan vid ett högre varvtal. Detta för att katalysatorn snabbare ska nå rätt arbetstemperatur.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min XC70 D5 AWD automat är i alla fall oljekylare för automatlådan standard. Konstruktionen kyls numera av kylvattnet, via värmeväxlare, så den fungerar även i låg fart/stillastående. De gamla tillsatskylarna på exempelvis 700-serien var luftkylda, och gjorde minimal nytta vid hög belastning i låg fart (rangering med släp, exempelvis).
Användarvisningsbild
av palmqvist
apersson850 skrev:På min XC70 D5 AWD automat är i alla fall oljekylare för automatlådan standard. Konstruktionen kyls numera av kylvattnet, via värmeväxlare, så den fungerar även i låg fart/stillastående. De gamla tillsatskylarna på exempelvis 700-serien var luftkylda, och gjorde minimal nytta vid hög belastning i låg fart (rangering med släp, exempelvis).
Misstänkte att det var så :)
av osla
HakanF skrev:Varför har de det så, vad skulle hända om oljan fick gå varm utan detta slirande så att det får ta lite längre tid innan oljan har rätt värme?

även jag märkte detta för ett tag sen på mina föräldrars xc70, den tokslirade kall, ger man full gas så ligger den säkert drygt 2 tusen varv över vad den egentligen ska varva. nä tacka vet jag gammel lådorna, lådan i min ena 50 tusen mila mb växlar som en dröm, stegar upp på högsta växeln, sen ligger den där, ska gå väldigt sakta innan den stegar ner, typ 40 km/h.

det var bättre förr
Användarvisningsbild
av LazerHawke
osla skrev:

även jag märkte detta för ett tag sen på mina föräldrars xc70, den tokslirade kall, ger man full gas så ligger den säkert drygt 2 tusen varv över vad den egentligen ska varva. nä tacka vet jag gammel lådorna, lådan i min ena 50 tusen mila mb växlar som en dröm, stegar upp på högsta växeln, sen ligger den där, ska gå väldigt sakta innan den stegar ner, typ 40 km/h.

det var bättre förr
är ju som att jämföra äpplen o päron? ;) dagens bilar som det snackas om är gjorda på det vis att man ska få upp tempen i katten snabbare pga miljösynpunkt den mercan du skryter om den är nog inte ens i närheten av dom bilar som finns idag med miljötänk ;)
av Desmodue
Sedan jag blev med Polestar så slirar det mindre även vid kallstarter. Att den är rappare i växlingar, gaspådrag mm är ju naturligt men även kallstarterna slirar mindre.
av HakanF
LazerHawke skrev:
osla skrev:

det var bättre förr
är ju som att jämföra äpplen o päron? ;) dagens bilar som det snackas om är gjorda på det vis att man ska få upp tempen i katten snabbare pga miljösynpunkt den mercan du skryter om den är nog inte ens i närheten av dom bilar som finns idag med miljötänk ;)
Någon som vet hur långt man måste köra med bilen om den inte "slirade" för att få upp samma temp i katten?
Snabbare upp i temp men om man räknar med att som jag kör så slirar lådan med nästan 1000varv extra i 3-5 km, vad gör då den extra förbrukningen mot att det det tar lite extra tid?

(jag försöker i möjligaste mån köra på under 1500 v utom när hastigheten går upp så det är omöjligt)

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]