Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:och inte ser det fånigt eller speciellt fult ut.
Kan ju bero på att det bara skiljer 6mm på profilen mellan 215/55-17" & 225/50-17"

På däcket TS funderade på blir det 17mm på profilen, det är rätt stor skillnad mot dina 6mm, det kommer se skitskumt ut!!
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
De är ju 17 mm delat på 2 kan man ju säga för de ökar ju runt hela fälgen ibte bara från marken till fälg kanten
av Yaniz
börne skrev:
På däcket TS funderade på blir det 17mm på profilen, det är rätt stor skillnad mot dina 6mm, det kommer se skitskumt ut!!
Jag utgår ifrån att du testat och därmed vet hur det ser ut. Det är alltför många förståsigpåare som tror, tycker, anser och kommer med andra subjektiva påståenden, men samma tyckare har sällan belägg för sina påståenden. När jag skulle gå från 225/50 till större dimension (pga att jag bl a tyckte att originaldimensionen inte fyllde ut hjulhusen tillräckligt) blev jag avrådd med argument att det bl a skulle förstöra fordonets helhetsintryck mm. När jag nämnde detta för min svåger (polisman till yrket) hävdade han att många av polisens V70 är utrustade med däck i dimensionen 215/55-17, varför jag bestämde mig för denna dimension, och har aldrig ångrat mig.

Slutsats: det kommer inte att se coolt ut med 215/60-17 (dock långt ifrån ballongstuk), men däcken kommer att fylla sin funktion, dessutom är det alltid bekvämare att köra med större däck, såvida man inte ska köra på bana.
Användarvisningsbild
av börne
robinb3rgsten skrev:De är ju 17 mm delat på 2 kan man ju säga för de ökar ju runt hela fälgen ibte bara från marken till fälg kanten
17mm är på profilen... det är alltså bara på höjden på däcksidan, det blir 17X2 inte 17/2!!
Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:
börne skrev:
Jag utgår ifrån att du testat och därmed vet hur det ser ut. Det är alltför många förståsigpåare som tror, tycker, anser och kommer med andra subjektiva påståenden, men samma tyckare har sällan belägg för sina påståenden.
Jag har haft för hög profil på en bil ja... ungefär samma skillnad som TS nämner & det såg för jävligt ut, vingligt & jävligt blev det också.

Skillnaden du kör med har jag som sagt inget att säga om då det bara rör sig om 6mm på profilen... nu handlade det om TS 17mm skillnad vilket gör rätt mycket.

Sen om du anser mig vara en förståsigpåare får stå för dig :roll:
av Yaniz
Yaniz skrev:
börne skrev:
Yaniz skrev:Jag har haft för hög profil på en bil ja... ungefär samma skillnad som TS nämner & det såg för jävligt ut, vingligt & jävligt blev det också
Det där tror jag inte en sekund på, men kan du ta fram en bild på fordonet ifråga så är jag villig att ändra mig.
av Lövet
Anser du Yaniz att däck till XC70 och V70 ser likadana ut? För det är ju den skillnaden vi pratar om. Du behöver inte blanda in din egen (mycket marginella) förändring i däcksprofil, det har väldigt lite med däcken i det aktuella fallet att göra.
av Yaniz
Lövet skrev:Anser du Yaniz att däck till XC70 och V70 ser likadana ut? För det är ju den skillnaden vi pratar om. Du behöver inte blanda in din egen (mycket marginella) förändring i däcksprofil, det har väldigt lite med däcken i det aktuella fallet att göra.
Nej, de ser inte likadana ut, men jag hävdar att de fyller sin funktion om man nu kan leva med det faktum att det ser lite udda ut i vintermörkret och vinterslasket.
av andersuw
Mr 76 skrev:Vet inte om det är Hakka 8 eller föregående modell. Han köpte dem iallafall förra vintern. De rullade 20 mil sedan ville hans fru ha dubbdäck istället.
Det är varken Hakka 8 eller dess föregångare, Hakka 7. Hakka 7 och 8 är dubbdäck medan dem du fått erbjudande om att köpa uppenbarligen är dubbfria.
Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:Det där tror jag inte en sekund på, men kan du ta fram en bild på fordonet ifråga så är jag villig att ändra mig.
Att du inte tror på att jag har haft för hög profil på en bil jag tidigare ägt är ju fan bara riktigt jävla löjligt!!! Men det är ju ditt lilla bekymmer. Jag behöver inte bevisa ett skit för dig. Men visst.... har jag nån bild på en bil jag ägde för 9 år sedan med balongdäck jag bytte efter halva vintern till rätt dimension nånstans ska du få se den.

Det var en 9-5 som bör ha 205/55-16" & jag köpte fälgar där det satt bättre beg däck med 215/60-16"

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]