Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Snarare på att batteriet inte tar åt sig laddning.
Som jag förstår TS gör det ju det vid laddning med batteriladdare. I vart fall kan vi inte utesluta att det gör det på basis av vad TS hittills skrivit.
apersson850 skrev:Hade systemspänningen varit så låg att batteriet inte kan laddas hade det märkts på andra sätt också.
Märkts på vilka andra sätt? Generatorn kan mycket väl leverera tillräcklig spänning för att bilen skall funka normalt vid körning men ändå otillräcklig spänning för att ladda batteriet ordentligt. Se t.ex. den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=101601
Nja, TS har skrivit att efter körning går batteriet att ladda igen. Typiskt för dåliga batterier. Nästa dag går de att ladda igen.

Blybatterier laddas med konstant spänning. Om generatorn klarar att hålla spänningen uppe på rätt nivå betyder det också att den ger ström som batteriet tar åt sig när det laddas. Man kan helt enkelt inte ha rätt systemspänning och inte ladda batteriet. Det går inte att få strömmen att bara gå på ett håll när allt är sammankopplat i samma elsystem.

Jag hade samma problem. Inget märktes vid normal körning, inte mer än en svag tvekan vid kallstart. Men den var så liten att icke tekniskt medvetna förare förmodligen inte tänkt på den. Men på med dieselvärmaren en stund och bilen gick inte att starta. Ladda kunde jag göra hur mycket som helst, utan att det gjorde någon skillnad mer än för stunden. Nytt batteri i bilen och alla problem borttrollade.
apersson850 skrev:Nja, TS har skrivit att efter körning går batteriet att ladda igen. Typiskt för dåliga batterier. Nästa dag går de att ladda igen.
Typiskt för dåliga batterier är att de har dålig kapacitet även efter att de laddats så mycket som det går att ladda dem. Typiskt för dålig laddspänning hos generatorn är att batteriet kan motta en hel del laddning även efter långvarig körning när man försöker ladda upp det med batteriladdare.
apersson850 skrev:Blybatterier laddas med konstant spänning. Om generatorn klarar att hålla spänningen uppe på rätt nivå betyder det också att den ger ström som batteriet tar åt sig när det laddas. Man kan helt enkelt inte ha rätt systemspänning och inte ladda batteriet. Det går inte att få strömmen att bara gå på ett håll när allt är sammankopplat i samma elsystem..
Den tråd jag länkade till gav ett exempel där generatorspänningen låg på tillräcklig nivå för att allt skulle fungera normalt vid körning men där spänningen ändå var för låg för att ge batteriet full laddning.
apersson850 skrev:Jag hade samma problem. Inget märktes vid normal körning, inte mer än en svag tvekan vid kallstart. Men den var så liten att icke tekniskt medvetna förare förmodligen inte tänkt på den. Men på med dieselvärmaren en stund och bilen gick inte att starta. Ladda kunde jag göra hur mycket som helst, utan att det gjorde någon skillnad mer än för stunden. Nytt batteri i bilen och alla problem borttrollade.
Även jag har haft exakt de symptomen, närmare bestämt när jag köpte min V70 T5 -02 för åtta år sedan. Saker och ting funkade hyggligt tills dess jag försökte använda värmaren eller satt en stund i bilen med vissa förbrukare igång utan att hålla motorn igång. I det fallet var det också batteriet det var fel på. Men olika fel kan ge delvis samma symptom. Det är därför det kan vara värt att göra lite fler mätningar innan man bestämmer sig för att vidta några åtgärder som kostar pengar. Det hade ju exempelvis inte hjälpt skaparen av den tråd jag länkade till att byta batteri när det var laddningsregulatorn det var fel på. Och det är ju inte särskilt komplicerat att ta reda på vilken laddspänning man har i bilen.

Sedan kan det mycket väl visa sig vara så att det är batteriet som är boven i dramat i det fall som den här tråden handlar om. Det har ju uppenbarligen ett antal år på nacken och har suttit i en bil med bränsledriven värmare vilket innebär större påfrestningar. Jag påstår absolut inte motsatsen utan bara att andra tänkbara alternativ kan vara värda att titta på för att minska risken för att man kastar pengar i sjön.
Givetvis. Vore det min bil skulle jag förstås gå ut och mäta systemspänningen när motorn är igång. Men alla är ju inte försedda med en flock multimetrar. Fast även om inte TS har någon så finns det ju ofta någon i närheten.
Hej
Håller med alla föregående talare :)

Rekommenderar ett batteri byte

Har själv blivit stående på Jobbet två kvällar (dock inte efter varandra)
Fick ringa en kollega som fick komma och ge mig starthjälp
Och ena gången så gjorde jag för många startförsök av motorn så att när jag väl fick hjälp
så slocknade hastighetsmätar-huset
Sen funkade allt som vanligt när jag kom hem då jag stängde av bilen och sen startade den igen

Och dessa gånger så hade jag Direktstartat värmaren

Så även jag har bytt batteri så nu går det igen

Nu väntar dock ett byte av blinkers spaken då resetknappen inte svarar när man trycker på den
(Går inte att nollställa färddatorn heller)
Batteriet är utbytt nu, det gamla var stämplat 2009 så det hade några år på nacken. Får se hur dieselvärmaren beter sig nästa gång den behöver användas, tycker iaf att bilen är betydligt piggare att starta i minusgrader hittills.
joel80 skrev:Kör inte värmaren mer om den bara går 5-10 min.. Det ska inte vara så bra för den om det inte hinner bli tillräckligt varmt.. Då kan den sota igen..
Har man dieselvärmaren i auto-läge går den ju i korta stunder under körningen, tex när värmen inte räcker till för man stannar vid ett rödljus. Det borde vara en säker död då för värmaren.

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]