Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Är det någon som har VIDA och skulle kunna kolla dessa artikelnummer vad det är för nått?

Framfjädrar 31255515 - Skall vara fjädrar till R-Design.
Stötdämpare 31340343 - ?
Stötdämpare 31340342 - ?
Bakfjäder 31255313 - ?
av andersuw
AndreasHo skrev:Är det någon som har VIDA och skulle kunna kolla dessa artikelnummer vad det är för nått?
Jodå.
AndreasHo skrev:Framfjädrar 31255515 - Skall vara fjädrar till R-Design.
Stämmer. Framfjäder, R-Design, märkt 35
AndreasHo skrev:Stötdämpare 31340343 - ?
Främre stötdämpare, vänster, märkt 27, 69
AndreasHo skrev:Stötdämpare 31340342 - ?
Främre stötdämpare, höger, märkt 27, 69
AndreasHo skrev:Bakfjäder 31255313 - ?
Bakfjäder, Polis, märkt 37, E3, E4, E5
av andersuw
AndreasHo skrev:Okej, så dämparna stämmer med det som det skall vara då?

och då även fjädrarna?
Förstår inte riktigt vad du menar. Stämmer med vad?

När man byter fjädrar eller dämpare för att de gått sönder går man normalt efter bilens chassikod. Den klargör, m.h.a. märkningsnumren, vilka fjädrar och dämpare (samt krängningshämmare och bumpgummin) som satt på bilen från fabrik. Genom märkningsnumren kan man sedan få fram artikelnumren så att man kan beställa samma delar.

Om man vill ändra fjädringen får man prova sig fram. Enligt min erfarenhet vet inte ens den mest erfarna verkstadspersonalen riktigt vad som passar ihop med vad om de inte har en chassikod att gå på. Viss hjälp kan man få genom att plocka fram chassikoder för andra bilar vars fjädring man vill efterlikna. Om du har VIN-koden för en bil kan din Volvo ÅF se vilken chassikod bilen har. Du kan även själv kolla detta på den här sajten (som dock inte hade data för MY -16 ännu senast jag provade):

https://www.partslink24.com/partslink24/user/login.do

Men det kostar en liten slant (en dryg hundralapp för ett ettdygnsabonnemang). När det gäller din egen bil ser du med hjälp av den här länken var på bilen du kan läsa chassikoden. Där framgår också hur den skall uttolkas:

http://www.ipdusa.com/techtips/10015/wh ... it-tell-me

När jag själv ville eftermontera nivåreglering på min V70 D4 -15 letade jag först upp ett antal V70 av samma eller närliggande årsmodell på blocket, framhjulsdrivna och utan sportchassi som min egen men utrustade med nivåreglering. Jag tog sedan via bilregistret fram deras VIN-koder och sedan deras chassikoder via partslink24.com. Jag kunde därigenom se vilka stötdämpare och fjädrar jag borde sikta in mig på.

Sedan är det inte alltid så enkelt som att det bara är fjädrar och dämpare som behöver bytas. I mitt fall kunde man se i VIDA (eller partslink24.com) att även de längsgående bärarmana (de som utgör fäste för bakre hjulnaven) samt de övre krokformade länkarmarna behövde bytas om allt skulle bli rätt. Ibland kan det vara något annat i hjulupphängningen som skiljer. Exempelvis har bilar med sportchassi eller R-Designchassi en annan hjälpram bak än bilar med standardchassi.
av Daniel73
Är det inte enklare att köpa Bilstein B6 eller gula Koni?

Allt som polisen har är ju inte önskvärt i en privatbil.

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]