Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rillee skrev:Vad använder ni för lackskydd? Själv behöver jag avfettning på min vita bil. Runt hjulen och där bak blir bilen brun/svårt av tjära som bara går av med avfettning.
Det är en ond cirkel. Kör man avfettning blir lackytan som gammalt dasspapper och ny skit biter sig fast på nolltid. Och så tar man avfettning igen och värre blir det.

Lägger man istället på ett bra vax/lackskydd blir ytan blank o fet och inget fastnar. Jag åkte vit bil i 18 år utan minsta problem
Användarvisningsbild
av Fisch
Perra83 skrev:Fisch, är det BBV P27 som du använder? Hur mycket späder du eller använder du den koncentrerad?

Jag tyckte inte den bet så vidare värst på tjärprickar.
Ja exakt, från BBV. Jag gillar att köra den 1+5 såhär i vintertid med tvätt varannan vecka. Tjärprickar tar den en del av men inte allt, brukar då komplettera med degresser wet på alldeles för prickiga områden. Tjärprickar är så tråkigt på en annars vit och renblank bil, även fast lite tjäraprickar får anses vara ok vintertid.
Användarvisningsbild
av Rillee
Fick min gamla bil behandlad hos ditec men tjäran satt som bara den ändå, tog man och svampa bilen kändes det som att dra svampen på ett sandpapper.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag använder naturavfettning (icke petroliumbaserad) hela vintern på min xc60, funkar finfint. På våren använder jag lite petroliumbaserad, på punkter där det behövs (bakom hjulen där det finns asfaltstänk). Funkar helt ok tycker jag.
Användarvisningsbild
av Funk
prahna skrev:Tips på bra lackskydd i Gbg? Finns det via Volvo? Vill inte få fel på plasten efter att ha gått till nån slarver....
Kolla med Kenneth på: http://www.z-bilrecond.se/ om du vil ha bra jobb gjorda. Han brukar ha en del att välja på..

/Thomas
Användarvisningsbild
av hebbe
Ni som inte använder kallavfettning på vintern. Vart kör ni? Ja använder det varje gång. Kör i Göteborgsområdet. Har testat utan men då blir den inte ren. Bilarna har power lock på sig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kör mest på saltindränkta motorvägar... Tvättar i och för sig ganska ofta, vilket väl gör att det inte krävs så starka medel kanske.

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]