Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Krollspell skrev:Det lär väl inte gå att få ett intyg från Volvo när man inte använder Polestar, m a o så går det inte att besikta med trimningen och tro att man får med det i reg-pappren, tyvärr.
Nej det är riktigt eftersom alla bilar sedan många år är helbilsgodkända, och varför Volvo skulle certifiera andras programvaror förstår jag inte. Men rent praktiskt är det inga problem för exempelvis BSR att certifiera sin programvara för ett helbilsgodkännande, har man bara kompetensen är det inga problem. Själv kör jag med Polestar och bilen är regbesiktigad med den effekten.
av Daniel73
Mwi skrev:
Krollspell skrev:Det lär väl inte gå att få ett intyg från Volvo när man inte använder Polestar, m a o så går det inte att besikta med trimningen och tro att man får med det i reg-pappren, tyvärr.
Nej det är riktigt eftersom alla bilar sedan många år är helbilsgodkända, och varför Volvo skulle certifiera andras programvaror förstår jag inte. Men rent praktiskt är det inga problem för exempelvis BSR att certifiera sin programvara för ett helbilsgodkännande, har man bara kompetensen är det inga problem. Själv kör jag med Polestar och bilen är regbesiktigad med den effekten.
Det är inte kompetens som saknas utan för att det endast är tillverkaren som kan utfärda ett sådant intyg.

Men chiptrim jar ju funnits i över 20 år utan möjlighet till regnesiktning.

Kan inte påminna mig dom argumenten när någon sätter på större bromsskivor, xenonkonverterar helljusen eller stoppar i LED i positionsljusen.
Detta kräver också ändring av typgodkännandet.
Avvikande ET på fälgarna som ger 10mm< på spårvidden bryter även det mot helbilsgodkännandet men inga upprörda inlägg där heller.

Jag nöjer mig med att konstatera att polestar inte påverkar garantier och försäkringar vilket BSR KAN göra.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]