Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathiasgu
Hej!
Idag var vi inne med min fars bil på verkstad för ryckningarna som vi upplevt !
De ringde tillbaka i eftermiddags och konstaterade att ventilerna sotar igen och toppen ska bytas .
Vi ska hämta bilen och köra vidare tills de fått hem en ny topp !
Alltså ganska allvarligt problem detta men skönt att det konstaterats och kommmer åtgärdas.
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter ju inge vidare... Hur långt har den gått? Hur ser körmönstret ut på bilen?
av mathiasgu
Det är årsmodell 2015 ca 1700 mil har den rullat .
En del korta körningar kallstarter,men det ska de väl klara ?
Jag frågade och det var inte första bytet på den verkstaden !
av Jonnybcool
Låter ju lovande.... Ska prata med Volvo imorrn igen om mitt oljeläckage så får se vad de säger... Trodde det var en bra motor men man börjar ju bli lite orolig. Kanske skulle hållt sig till "gamla" hederliga 5:an.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har ju nybilsgaranti på min D2:a i 23 månader till och uppskattningsvis cirka 6000mil så vi får väl se hur det går.

Men det måste ju finnas massor med D4 vea som gått jättelångt vid det här laget!?
av HakanF
Min förra bil en peugeot 406 2.2 hdi ryckte när jag körde på ST1 diesel och bara då,
Har inte testat den dieseln i volvon
av Gabriel
Om ventilerna sotar igen så borde det problemet vara beroende av körstil och kanske även typ av bränsle, det kan förklara varför vissa drabbas medan andra inte alls får några problem.
av III
Illavarslande. Varför sotar det igen? "Fel körstil"? Är den nya toppen modifierad för att förhindra problemet framöver? Hur man än kör ska ju inte det hända nu för tiden. Sot och slip var ju på Amazonens tid. Och en och annan mindre lyckad gdi-motor.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]