Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Nimrod23 skrev:Är Continental ContiIceContact 235/55R17 dubbade vinterdäck till xc70 bra vinterdäck? Då vi ändå är inne på och diskuterar vinterdäck.
Det är bra däck ja. Nu finns en efterföljare, conti ice contact 2, vissa tar fortfarande ut fullpris för 1an, se till så du inte betalar för mycket. (1an är kanonbra det också, men man vill förstås ha det senaste)
av Nimrod23
TommyP86 skrev:
Nimrod23 skrev:Är Continental ContiIceContact 235/55R17 dubbade vinterdäck till xc70 bra vinterdäck? Då vi ändå är inne på och diskuterar vinterdäck.
Det är bra däck ja. Nu finns en efterföljare, conti ice contact 2, vissa tar fortfarande ut fullpris för 1an, se till så du inte betalar för mycket. (1an är kanonbra det också, men man vill förstås ha det senaste)
Ok, tack för snabbt svar!
av Alexas
Continentals ContiIceContact 2 kammade hem lika många poäng som Hankook Winter I*Pike RS+ i senaste testet hos AB. Eller kanske tvärtom. Hankook klättrar och gör bättre och bättre däck till ganska bra priser.

Inte helt oväntat va det Hakka 8 som vann.
av Alexas
Med tanke på att Aftonbladet skriver att Hakka 8 är "överlägset bäst" på vinterväglag tycker jag valet av dubbdäck är enkelt!

Bild

Någon som hittat andra test som tyder på annat?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Hakka har väl vunnit de senaste åren hos AB, tror det är Collin som har en bra sponsor ;)
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har kört Hakka från gen V tror jag, jag har alltid gillat de
av Alexas
palmqvist skrev:Hakka har väl vunnit de senaste åren hos AB, tror det är Collin som har en bra sponsor ;)
Hoppas det är ärliga tester!

OT: Egentligen kan man tycka att det borde finnas både reglerade testförfaranden och olika gränsvärden för vad ett däck borde klara av. Särskilt vinterdäck! Ett däck är ganska avgörande för säkerheten men ändå är det tillåtet att sälja däck som ibland kasar 30 meter längre på is än ett annat. Mycket märkligt att det inte är hårdare med däckregler.
Vad jag menade är att man inte skall åka på breda lågprofil däck under vintern och om man frekvent måste åka på de få gatorna i stockholms innerstad som är belagda med dubbförbud så kör 205/60 16 så ligger du fyffsat rätt. I alla andra fall så är det dubbat som man skall åka på, om man vill vara säker på att kunna undanmanövrera eller stanna,
"fräna däck" är under vintern för primadonnor...
Ps ni vill inte ha en sån i nyllet ds
Användarvisningsbild
av palmqvist
håller med
Håller mig gärna från primadonner på vintern
Överrubrik SNÖKAOS!!!
...i natt så har det fallit 2cm snö och i stockholms innerstad så har det varit e 100-tal olyckor varav 5 st mycket allvarliga...
Glöm ej var ni läste det först! Gasp.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]