Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Triad skrev: Detta löstes med mjukvara som har inbyggt skydd för förhög kompression.
Det var väl ett fint ord för att man ströp motoreffekt och vridmoment.
Triad skrev:Valet av ordet flytande packning är inte mitt utan en förklaring saxat direkt ifrån Volvos TJ. Visst ibland förskönar dem det hela.
Så kan någon gissa vad det innebär ? Ville man spara pengar och stoppade in en så billig packning att det ligger och fladdrar hela tiden.

Eller är det så att man valt material i topp o block som utvidgas olika mycket när de värms upp så packningen inte kan ligga fast mot båda utan måste glida mot båda ytorna vid värmeförändringar, när motorn värma upp och kyls av?
av Crölle86
Olika material i block och topp som expanderar olika borde vara löst vid detta laget, med tanke på att de flesta gjutjärnsblock från 80-90-talet brukade ha topp av aluminium (iaf BMW,Toyota,Nissan,Honda etc). Men det kanske har varit en dålig legering isåfall?
av mortimer
Är det bara att vänta tills bilen rullat ungefär 12.000mil när detta händer eller finns det någon åtgärd nu som Volvo gör på garanti eller återkallande ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har ju genom åren drabbat många tillverkare när man försökt spara pengar och stoppat dit billiga skitpackningar och svaga bultar och sedan dragit dessa löst.

Men det brukar man ju rätta till efter redan efter 1:a året, ingen tillverkare vill ja ha denna badwill/garantikostnad så man brukar ju snabbt byta till bättre packningar och bättre bultar o dra fast ordentligt i produktionen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Scanias "besparing" på billigare O-ringar i sina motorer är ju ett lysande exempel. Sparade några kronor per motor i tillverkningskostnader. Tog tre till fem garantidagar på verkstad att byta ut dem.

Ekonomer är det dyraste folk vi har.
av Crölle86
Om jag ska tolka någons föregående inlägg rätt angående mjukvara "som har inbyggt skydd för för hög kompression", så tolkar jag det som att man endast stryper laddtryck och eventuellt varvtal vid kall motor. (Förhoppningsvis endast vid kall motor iaf). Ett skydd som för övrigt redan fanns på den V70 T5 -97 jag hade innan, dock endast laddtryck.
av Triad
De bilar jag laddat ner mjukvaran på har jag inte märkt av någon förändring. Dessutom ligger denna mjukvaran med i servicenerladdningen så alla som servar på ÅF torde ha den. Kan tyvärr inte svara på om mjukvaran skapar en märkbar effekt.
av Triad
mortimer skrev:Är det bara att vänta tills bilen rullat ungefär 12.000mil när detta händer eller finns det någon åtgärd nu som Volvo gör på garanti eller återkallande ?
Finns tyvärr ingen återkallning. Däremot är Volvo hyfsat generösa på just denna punkt om problem uppstår.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Crölle86 skrev:Om jag ska tolka någons föregående inlägg rätt angående mjukvara "som har inbyggt skydd för för hög kompression", så tolkar jag det som att man endast stryper laddtryck och eventuellt varvtal vid kall motor. (Förhoppningsvis endast vid kall motor iaf). Ett skydd som för övrigt redan fanns på den V70 T5 -97 jag hade innan, dock endast laddtryck.
Ok, då är det alltså så som jag gissade, att "flytande" innebär att grejjerna rör på sig under uppvärmning/nedkylning och man får därför inte belasta packningen för hårt innan den har "svällt" av värmen och klarar att hålla tätt vid fullgas.
av Crölle86
Pratade med verkstan idag och det blir endast byte av packning, plus ny mjukvara som nämnts tidigare.
Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt att endast packningen gav upp, men det lär man väl märka om något år. Där blir iaf 2 års garanti på arbetet, det är alltid något :)

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]