Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såhär tänker jag:

Om man ska beställa en ny bil och inte behöver AWD hade jag aldrig betalat de extrapengarna.

*Du får en äldre motor, mycket äldre.
*Gamla motorn är inte miljöbilsklassad
*Om du ska ha den med automatare så drar gamla motorn med AWD 5,9 blandad. 4.5 (miljöklassad) för nya motorn. 1,4 liter mer/milen blir mycket pengar.

Finns säkert fler saker som är negativa med AWD men dessa är de jag tänker på för tillfället. Så, behöver man inte awd ser jag ingen som helst anledning att slänga en massa pengar på det och få en mycket äldre motor. Ta hellre mer utrustning som du behöver :)

Min åsikt.
Alexas skrev:Såhär tänker jag:

Om man ska beställa en ny bil och inte behöver AWD hade jag aldrig betalat de extrapengarna.

*Du får en äldre motor, mycket äldre.
*Gamla motorn är inte miljöbilsklassad
*Om du ska ha den med automatare så drar gamla motorn med AWD 5,9 blandad. 4.5 (miljöklassad) för nya motorn. 1,4 liter mer/milen blir mycket pengar.

Finns säkert fler saker som är negativa med AWD men dessa är de jag tänker på för tillfället. Så, behöver man inte awd ser jag ingen som helst anledning att slänga en massa pengar på det och få en mycket äldre motor. Ta hellre mer utrustning som du behöver :)

Min åsikt.
Nya motorn aut, utan AWD: 4,8 l/100 km 181 hk 400 Nm - 194 hk 440 Nm med Polestar
"Gamla" motorn, aut + AWD: 5,8 l/100 km 181 hk 420 Nm - 215 hk 440 Nm med Polestar

I test i Teknikens Värld skiljde det betydligt mindre i förbrukning mellan de båda D4 motorerna, trots aut och AWD. (D4 e motorn hade manuell)

Båda motorerna är i miljöklass Euro 6b
Jag tror krollspell kollar på siffrorna för xc70. TS är intresserad av V70. Miljöklassningen enligt eurostandard säger mer om partiklarna bilen släpper ut. Svensk miljöbilsklassning är direkt kopplat till förbrukning/koldioxidutsläpp och vikt på bilen. Om man är intresserad av att trimma bilen så är AWD/gamla motorn bättre. Vill man inte trimma (nya D4an är fullt tillräcklig för "allt") så hade jag aldrig valt AWD/gamla motorn. Jag ser inte varför man ska trimma en familjebil som redan har 181 hk och ett förhållandevis kraftigt vrid. Men mycket vill ha mer och är man sugen på trimma och ha sig så är som sagt gamla motorn mer trimvänlig.

Enligt spec är det samma förbrukning IRL på en otrimmad D4 AWD och en trimmad. Alla förstår att verkligheten kommer vara en annan med 40 extra hk.

Som sagt, jag hade aldrig valt en ny bil med AWD och få en mycket äldre motor som kostar mycket mer i längden OM man inte verkligen behöver AWD.
Jag lägger ingen värdering i för lr mot Awd. Själv skulle jag ha mycket svårt att inte fortsätta med AWD, våta, hala vägar, omkörningar, korsningar eller sämre vägar, har man en gång upplevt skillnaden så förstår man fördelarna.

Att påstå att en Polestartrimmad bil drar mer är helt fel, snarare tvärtom är min känsla. Titta D5 även och D4 som har nästan identiska förbrukningssiffror. Personligen tror jag de s k VEA motorerna kom till under den ekonomiska krisen med Ford.
Har inte läst en enda test som säger något som övertygar mig att dessa fyror är bättre än de motorer Volvo har idag. Ingen ska t ex försöka lura i mig att "nya" s k VEA T6 motorn är bättre än sexan som kom 2011 och jag har i my12. Trist ljud och motorgång,.. VEA motorn låter enormt pressad och inga förbrukningssiffror som imponera någon dag i veckan..
Korsningar? Tar du svängarna i motorvägsfart eller :D ? Andra säkerhetssystem är fullt tillräckliga för att inte tappa kontrollen i en hal korsning.

Jag tror att en person som tidigare kört BMWs sexor och idag sätter sig bakom ratten på en turboladdad fyra också hade sagt att de nya motorerna är sämre. Självklart förstår alla att de nya är bättre. Det mesta är en vanesak. Jag tror du försöker övertyga dig själv att gamla motorerna är bättre än de nya för att du gillar kraften och styrkan. Och som jag sa. Är det en trimvänlig bil man är ute efter så är gamla motorn bättre. Är man ute efter en modern motor med ny teknik och låg förbrukning som är miljöbilsklassad, då är det den nya som gäller. För mig är valet enkelt. Jag skulle aldrig köpa en ny bil med en mycket äldre motor om man kunde få en nyutvecklad motor med allt vad det innebär.

En sak som är värd att nämnas är att D4 AWD alltså är en strypt motor. Motorn är inte utvecklad för att ha 181 hk så för att få den rätta känslan i den är det bästa du kan göra att trimma den direkt.
[
quote="Alexas"]Korsningar? Tar du svängarna i motorvägsfart eller :D ? Andra säkerhetssystem är fullt tillräckliga för att inte tappa kontrollen i en hal korsning.
Nu var det ju inte svängarna jag syftade på, utan att snabbt och enkelt komma iväg vid rödljuset.
Jag tror att en person som tidigare kört BMWs sexor och idag sätter sig bakom ratten på en turboladdad fyra också hade sagt att de nya motorerna är sämre. Självklart förstår alla att de nya är bättre. Det mesta är en vanesak.

Nä, jag fattar inte vad som är bättre, berätta? Är det gångkulturen? Vridet? Hållbarheten? Förbrukningen? Vilken är den nya tekniken som är så överlägsen i t ex nya T5 motorn?
En sak som är värd att nämnas är att D4 AWD alltså är en strypt motor. Motorn är inte utvecklad för att ha 181 hk så för att få den rätta känslan i den är det bästa du kan göra att trimma den direkt.
Vad har du för fakta på det?
Förbrukningen är mycket bättre.

Accelerationen är nästan en sekund bättre på d4 utan AWD mot AWD. Förutom då kanske om du kör på is och av nån anledning behöver rivstarta därifrån.

Mycket lägre driftkostnader.

Lägre kostnad i inköp.

Ny teknik. Varför den nya tekniken är bättre är som att fråga varför en processor till en dator som kom ut för 5 år sedan är sämre än en som kom ut förra året. Tekniska framsteg går otroligt fort idag. Och den gamla motorn kommer troligtvis inte ens produceras längre nästa år/om 2 år när nya modellen släpps. Bäst före datum har helt enkelt passerat.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]