Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kondensorn är ju gjord i supertunn aluminium som varken tål vägsalt eller stenskott. Att den då sitter längst fram i fronten helt oskyddtad mitt salt o stensprut gör att man inte behöver vara en raketforskare för att fatta vad som händer förr eller senare.

Jag har bytt själv på tidigare bilar och klarat mig undan med 2000-3000 kr totalt. Köpt pirat, bytt själv och fyllt hos kylfirma

Piratdelarna verkar vara lika bra som original, ibland faktiskt bättre.
Vill du komma billigare undan än +10.000 så finns bara två alternativ som jag ser det:

1) Beställ kondensor från Tyskland (Autoteilemann, Skandix mm), byt själv och lämna därefter in för vakuumsugning och fyllning.

2) Åk till Tyskland och få det åtgärdat för ca: halva priset (ac- och övriga bilreparationer ligger av någon oförklarlig anledning oftast på halva priset i Tyskland). Ska du händelsevis ner för att handla flaskor och burkar kan det vara en tanke. Kunskaper i tyska språket är bra men det går att komma långt med engelska. Bokning av tid från Sverige rekommenderas.

Något långsökt kan tyckas men likväl ett förslag ...
Köpte Kondensor på Nätet 1495:- (Skruvat)
Åkte till Volvo för endast byte av Kondensorn. 1450:-
Åkte till annan liten firma för 2 tim. Vacum,
sedan fyllning o kontroll 690:-.
Första samtalet med Volvo ÅF gav mig ett pris på ca 11-12 000:- Jag avböjde ödmjukt detta pris.
wissel skrev:Köpte Kondensor på Nätet 1495:- (Skruvat)
Åkte till Volvo för endast byte av Kondensorn. 1450:-
Åkte till annan liten firma för 2 tim. Vacum,
sedan fyllning o kontroll 690:-.
Första samtalet med Volvo ÅF gav mig ett pris på ca 11-12 000:- Jag avböjde ödmjukt detta pris.
Billigt! Ska komma ihåg om ja får trubbel.

Ja fick betala 5500kr men då tog Volvia en del. 8500kr skulle det kosta annars på Rejmes (Volvo) i Lindesberg.
Det va på en S60 D5 classic -08. Ca 11-12000 mil.
Kan ”trösta” dig att då kliman fallerade efter precis tre år och 12600 mil på fruns hybrid Toyota RÖV4 gick reparationen på nästan 24 000 kr!!!! eftersom garantiner tex maskinskada precis gått ut sånär som på 600 mil. Toyotajäveln var av årsmodell 2018 med nya karossen. Ja, hon / vi kör fortfarande Toyotaaset men den ska säljas så snart som möjligt. Det är inte bara kliman som är usel, även svindålig komfort i säten, högt vind och vägljud och bullrig kupé och plastig inredning är något som hon är väldigt missnöjd med.
V70 2009, 2.5FT

Prisförslag från verkstad (läckande kondensor): 9650:-

Kostnad för en ny kondensor av originalkvalitet, Valeo, med torkfilter på Autodoc kostar ca 1300 kr. Packningar, PAG-olja etc. ca 200 kr (?).

Vakumsugning, trycktest, påfyllning av köldmedel (R123A) säg ca 1500 kr.

~6500 kr kan jag sannolikt spara på att montera kondensorn själv.
Hur känsligt är det med att montera torkfilter själv och sedan åka och köra en AC-service? Ingen som har instruktionerna från VIDA och kan skicka?
På mIna v70 bilar sitter torkfiltret intregrerad i kondensorn.
Jag vacuumsög direkt efter bytet för att få ur all fukt som kommit in när slangarna var lösa.
Vacuumpump och manometerställ gick på 1500:- på amazon.
Viktigast är att så fort man har öppnat systemet vara på med vakuum sugning, om systemet inte har varit öppen längre tid än 15-20 min så behöver man inte ens byta torkfilter (finns olika tycken om detta). Så även man byter torkfilter hemma så är det bra så fort det bara går ner till firman/garage som kan vakuum suga.
Jag vacuumsög i 50min enligt Vida. Hade kvar manometerstället i 30 min för att se om vacuumet ändrades, vilket det inte gjorde.
Min bil skulle ha 30ml kompressorolja efter kondensorbyte vilket också framgick efter lite letande i Vida.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]