Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Noodles skrev:
Alexas skrev:Vi köpte en Xc70 my14 från bilia för 2 veckor sedan. D4 den också fast utan AWD och automat. Utan AWD för att AWD typ aldrig behövs för oss, särskilt inte om man inte ska ut och köra i lera eller djup snö. Och automat tyckte vi inte heller behövdes. Vårt mål med det va att komma ner i förbrukning så mycket som möjligt och slippa den extra servicekostnaden. Så, efter 2 veckor med bilen känns det som rätt val. Vi har momenten business edition och det täcker våra behov. My14 och my15 är nog inte så stor skillnad vad jag vet.

I övrigt vet jag inte vad du har kört innan. Jämfört med BMW, som jag ibland kör och ägde innan så är inredningen inte alls i samma kvalité. Det knakar och knorrar från olika ställen lite då och då. Å andra sidan kostar tysken det dubbla med samma utrustning.
Vilken extra servicekostnad är det du tänker på?
Byte av olja i lådan bland annat
av Alexas
Krollspell skrev:
Alexas skrev:Vi köpte en Xc70 my14 från bilia för 2 veckor sedan. D4 den också fast utan AWD och automat. Utan AWD för att AWD typ aldrig behövs för oss, särskilt inte om man inte ska ut och köra i lera eller djup snö. Och automat tyckte vi inte heller behövdes. Vårt mål med det va att komma ner i förbrukning så mycket som möjligt och slippa den extra servicekostnaden. Så, efter 2 veckor med bilen känns det som rätt val. Vi har momenten business edition och det täcker våra behov. My14 och my15 är nog inte så stor skillnad vad jag vet.

I övrigt vet jag inte vad du har kört innan. Jämfört med BMW, som jag ibland kör och ägde innan så är inredningen inte alls i samma kvalité. Det knakar och knorrar från olika ställen lite då och då. Å andra sidan kostar tysken det dubbla med samma utrustning.
En fundering, du vill inte ha awd och inte automat utan bara komma ner i förbrukning? Varför då inte bara köpa en V70 typ D2?? XC70 rullar tyngre, har högre luftmotstånd, 0.35 Cw mot 0.32Cw 0sv? Sen en fundering inte kostar väl motsvarande BMW 520D xDrive med din relativt blygsamma utrustning nästan 800 000 kronor? :shock:

Kanske för att vi tyckte xc70 va snyggare? Vi ville ha den bränslesnålaste xc70 med allt vi behövde till rimligt pris. Vilket vi fick.

Nu talade jag inte specifikt om min bil när det gäller jämförelsen utan Volvo v/xc70 överlag kvalitetsmässigt. Ska du ha en bil som motsvarar Classic xc70 utrustningsmässigt hos BMW så kostar den lätt 150 000kr mer med samma utrustning. Då bortser jag dessutom från att vi jämför äpple och päron för xc70 och 520 är två olika bilar. Jämför vi V70 Classic summum och motsvarande hos BMW så är prisskillnaden ännu större. Så, min poäng va att jag hör hellre lite knak och knorr än att lägga ut 200 000 mer för "samma bil" hos BMW.
Användarvisningsbild
av apersson850
Alexas skrev:Byte av olja i lådan bland annat
22 öre per mil kostade det mig, hittills.

Om det är värt det eller ej kan man ju diskutera för sig själv. Du slipper byta koppling, något som kostar som fyra oljebyten om du råkar på det. Av de manuella Volvolådor jag haft har jag fått byta två, en på Volvos bekostnad och en på egen.

Sen fungerar dieslar, med sina "puckelryggade" vridmomentskurvor, bra ihop med automatlåda. Men jag förstår ju att mina behov är så annorlunda att det är rätt meningslöst att jag lägger någon annan synpunkt på valet, då jag inte kommer dit jag vill alltid ens med fyrhjulsdrift, och ser momentomvandlaren som en stor tillgång vid lätt terrängkörning med släp efter.
av Alexas
apersson850 skrev:
Alexas skrev:Byte av olja i lådan bland annat
22 öre per mil kostade det mig, hittills.

Om det är värt det eller ej kan man ju diskutera för sig själv. Du slipper byta koppling, något som kostar som fyra oljebyten om du råkar på det. Av de manuella Volvolådor jag haft har jag fått byta två, en på Volvos bekostnad och en på egen.

Sen fungerar dieslar, med sina "puckelryggade" vridmomentskurvor, bra ihop med automatlåda. Men jag förstår ju att mina behov är så annorlunda att det är rätt meningslöst att jag lägger någon annan synpunkt på valet, då jag inte kommer dit jag vill alltid ens med fyrhjulsdrift, och ser momentomvandlaren som en stor tillgång vid lätt terrängkörning med släp efter.
Det är säkert många i vårt avlånga land som behöver AWD för att komma hem. Jag tror dock att majoriteten av de bilar xc60, xc70 och V70 som rullar med AWD knappast behöver det. AWD har blivit marknadsföringsknep.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alexas skrev:. AWD har blivit marknadsföringsknep.
Eller att man måste hänga en snygg bil som V70 full med ful olackerad skrovlig ABS plast som varken tål sol eller avfettningsmedel och till på köpet höjer luftmotståndet, sänker prestandan och är jobbig att sköta.

Annars är man ju inte lika framgångsrik som Zlatan som dagligen fräser uppför Kebenikajse med sin XC70... För inte kör han väl någon av sina supersportbilar....

:D :D :D
av Alexas
VolvoB20 skrev:
Alexas skrev:. AWD har blivit marknadsföringsknep.
Eller att man måste hänga en snygg bil som V70 full med ful olackerad skrovlig ABS plast som varken tål sol eller avfettningsmedel och till på köpet höjer luftmotståndet, sänker prestandan och är jobbig att sköta.

Annars är man ju inte lika framgångsrik som Zlatan som dagligen fräser uppför Kebenikajse med sin XC70... För inte kör han väl någon av sina supersportbilar....

:D :D :D
Haha. Av Volvos modellprogram måste xc70 vara ditt största hatobjekt :D
av Schmoyoho
VolvoB20 skrev:Eller att man måste hänga en snygg bil som V70 full med ful olackerad skrovlig ABS plast som varken tål sol eller avfettningsmedel och till på köpet höjer luftmotståndet, sänker prestandan och är jobbig att sköta.
Har avfettat sån plast med turtle extreme-någonting i två år nu, än så länge utan problem... Eller vad exakt är problemet menar du? Långsiktigt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Plasten tål kanske avfettningen, men det gör inte klistret på den dubbelhäftande tejpen som håller kvar plasten på bilen. Tills man behandlat tejpen med avfettning, alltså.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:
VolvoB20 skrev:Eller att man måste hänga en snygg bil som V70 full med ful olackerad skrovlig ABS plast som varken tål sol eller avfettningsmedel och till på köpet höjer luftmotståndet, sänker prestandan och är jobbig att sköta.
Har avfettat sån plast med turtle extreme-någonting i två år nu, än så länge utan problem... Eller vad exakt är problemet menar du? Långsiktigt?
Japp, Plasten är ju väldigt dåligt färgäkta.

När man hämtar ut sin XC70 så är ju plasten riktigt djupsvart. Så här...

Bild

Sen efter avfettning och lite sol och några år så ser den ut så här.

Bild

Och efter ytterligare tvätt och sol blir det så här.

Bild

Min bil blev det direkt för Ditec hade för stark avfettning. Men oavsett om man är skitförsiktig tappar plasten färgen snabbt.

Du ser ju aldrig det i en bilhall för recondarna använder ju massor av medel för att skyla över hur blekt det faktiskt är. Om du tittar på sista bilden ser du att lacken är 100 ggr bättre, den är ju inte blekt alls utan precis lika djupsvart som när bilen var ny,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alexas skrev:Haha. Av Volvos modellprogram måste xc70 vara ditt största hatobjekt :D
Nejdå, jag är supernöjd med både XC70, D5ans goa vrid, utrymme, komfort, förbrukning är kanon, inga problem att köra 650 mil ToR Neapel på 0.63 och ändå komma fram utan att vara trött.

Men plasten på XC70 och att den biliiga Haldex Gen 5 är riktiga nedköp som inte samlar några poäng hos mig

Åkte V70 D5 AWD innan och den gjorde faktiskt allt ännu bättre, med 15 cm markfrigång istället för 21 cm så gick det ju att gränsla 15 cm stenar som dyker upp och det räcker för mig, det är ju lika mycket som en alltrack, på köpet får man bättre prestanda, lägre förbrukning och en bil som håller färgen och är lätt att hålla ren.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]