Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niborZ
volvofantast skrev: Blev det någon skillnad i växlingarna när du bytt olja.
Ja, även om de var liten skillnad så är den något mjukare i växlingarna nu. (Har inte haft problem med ryck eller liknande tidigare.)
För mig är det vetskapen om att den är bytt och att jag gjort vad jag kunnat för att minska ev. problem i framtiden.
Serviceteknikern sa att oljan var något mörk men inte svart.
Användarvisningsbild
av sthlm
Efter att jag berättat att jag bytt olja i mina automatlådor och fått mjukare växlingar så ringde en bekant med en V70 -12 runt till Upplands motor och två Volvoanläggningar och ville göra ett oljebyte i automaten.
Han blev av samtliga avrådd från att byta och priserna låg på 4600-6600:- inkl. 12l olja.
Betalade 3400:- för byte på gamla Volvon, slutade på 4000:- med en extra spolning utöver de 12 liter.

Det har varit uppe förut men fråga kvarstår om hurvida man skall byta eller inte.
Priserna känns helt galna och varför avråder dom med de priserna? Känns som lätta pengar för en verkstad.
Användarvisningsbild
av ER
Mer oljeåtgång vid service= sämre/lägre "miljöklassning" av verkstad om man skall tro på vad som vissa säger. Klart man byter olja OM man vill att lådan skall må som bäst. Sen är det ju värt att ta en tur utåt i landet för att göra det så man slipper sämre(?) service och hutlösa priser i stadsmiljö.
Jag tyckte min bil växlade vettigt före oljebytet i automatlådan (vid 12000 mil). Men skillnaden var ändå stor.
Hade det varit möjligt att köra bilen efter oljebytet, och sedan direkt gå över till bilen med den gamla oljan i, då hade jag omedelbart ställt mig frågan vad det är för fel på växellådan i den bilen där oljan inte var bytt? Men när man kör samma bil varje dag märker man inte så tydligt hur en gradvis försämring sker.
Användarvisningsbild
av sthlm
Skall försöka hitta någon vettig i Stockholmsområdet som kan byta olja utan att man blir av med alla besparingar.
Tycker bara det är konstigt att han blev avrådd (även jag när jag frågade i veckan).
Min har ju ändå rullat 16K mil redan.
av MickeO
ER skrev:Mer oljeåtgång vid service= sämre/lägre "miljöklassning" av verkstad om man skall tro på vad som vissa säger. Klart man byter olja OM man vill att lådan skall må som bäst. Sen är det ju värt att ta en tur utåt i landet för att göra det så man slipper sämre(?) service och hutlösa priser i stadsmiljö.
Om det stämmer så bör man ju ställa sig frågan hur miljövänligt det är att byta ut själva växellådan - det lär ju åtgå skapliga mängder energi för att tillverka delarna och frakta den från-var-dom-nu-tillverkas och sedan ändå ska fyllas med olja.
Det går på ett annat konto. Reparera när det är trasig är ju nödvändigt. Byta olje i fungerande mojänger är inte nödvändigt (än). Undrar varför de inte skippar oljebytena i motorerna också, när de ändå är igång?

Det är ju lätt att se att för bilar där Volvo lämnar garanti på automatlådan (taxi med drivlinegaranti, exempelvis), där ska det bytas olja i automatlådan, men för bilar som för det mesta hinner hamna utanför garantiernas hank och stör innan ev. haveri inträffar, och där kunderna alltså får ta den ekonomiska smällen, där ska det inte bytas olja. Låter som en konspirationsteori om någon.
av Knota
Vilken olja använde dom?
Jag lämnade in min för några månader sedan, för byte av automatens olja.
Jag fick VO 31256775 i min, tror det är AW1, skall vara BOT-341. Tycker att den blev ryckigare än tidigare.
Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Min har som tur 360. Jag trodde att om bilen har[…]