Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror det har med bypassventilen att göra, för ljudet kommer när du stänger insuget, då måste övertrycket mellan turbo och insug ta vägen någonstanns, och om bypassventilen då inte öppnar och släpper ut övertrycket kommer turbon behöva bromsas ner då luften inte kan ta vägen någonstanns, och det är nog det man hör och ser på slangen.

Det är min gissning...
Användarvisningsbild
av MartinS
Det slog mig nu att det kanske inte alls fungerar så på en diesel föresten?
av Homestream
krippe6

Har du fått ordning på problemet?

Har ju som sagt samma problem som dig.
av Denesfay
Ljudet i filmen är ljudet när luften studsar på impellern på kompressorsidan.

Det kan låta så om slangen mellan dumpventilen och insuget lossnat.

Det sitter även en slang mellan kompressorhuset och wastegatearmens tryck-klocka. Lossnar den så skenladdar turbon (kanske därför du har den felkoden också?). Kolla upp den slangen samt slangen jag nämnde först! Det är en mindre slang som sitter på en nippel på kompressorhuset som sedan går ner till wastegatens tryckklocka. När det gäller dumpen så ska det sitta från dumpventilen till insuget.

Om du vill kan jag visa med en bild?
Användarvisningsbild
av krippe6
Denesfay skrev:Ljudet i filmen är ljudet när luften studsar på impellern på kompressorsidan.

Det sitter även en slang mellan kompressorhuset och wastegatearmens tryck-klocka. Lossnar den så skenladdar turbon (kanske därför du har den felkoden också?). Kolla upp den slangen samt slangen jag nämnde först! Det är en mindre slang som sitter på en nippel på kompressorhuset som sedan går ner till wastegatens tryckklocka. När det gäller dumpen så ska det sitta från dumpventilen till insuget.

Har du också haft det problemet ? Du kan gärna skicka en bild.
Användarvisningsbild
av krippe6
Homestream skrev:krippe6

Har du fått ordning på problemet?

Har ju som sagt samma problem som dig.
Nä har fortfarande samma problem. Har du fått ordning på din ?
av Denesfay
krippe6 skrev:
Denesfay skrev:Ljudet i filmen är ljudet när luften studsar på impellern på kompressorsidan.

Har du också haft det problemet ? Du kan gärna skicka en bild.

Jag labbade lite med det där på min 740 när jag hade original turbomotorn i. Och rycker man slangen till dumpventilen så låter det som det gör i din video. På följande bilder så ser du hur slangen går på en B230. Sedan vet jag inte om det funkar likadant på en D5a?

Här ser du en slang från dumpventilen (som är inbyggd i kompressorhuset). Det är den som går uppåt i bilden: http://www1.garaget.org/archive/7/6646/ ... 484650.jpg

Här håller någon i slangen som kommer från dumpventilen. Slangen går sedan in i insuget. http://www.zatzy.com/forum/attachment.p ... 1123611481

Kolla så att den sitter som den ska på din bil.

Sedan har vi en slang som går ifrån kompressorhuset ned till tryck-klockan som styr wastegateporten (släpper ut laddtryck och bestämmer hur mkt turbon ska ladda). Denna slang går nog till en elektrisk ventil på din bil som i sin tur styr laddtrycket elektroniskt. Lossnar denna så skenladdar turbon. Detta är inte bra för motor eller turbon.

På denna bild ser du också att det går en slang ifrån kompressorhuset till tryck-klockan. http://www1.garaget.org/archive/7/6646/ ... 484650.jpg

Så här kan en elektrisk laddtrycksventil se ut: http://img828.imageshack.us/img828/110/ ... 300047.jpg

Kolla dessa/denna slang också.
Elpriset

Det blir alltså 19hk som den snurran skulle […]

Någon som har gjort en optimering och vill d[…]

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]