- ons 22 jul 2015, 12:08
Allt går väl att köra med. Men för att svara på frågan, så ja smalare däck är bättre.
Moderator: Moderatorer
Kriegarn skrev:Jag gissar att 244an hade dubbdäck och xc70in åretruntdäck eller...? Där ligger nog största skillnaden.Nä, tvärtom. 240:n hade dock gamla hockeypuckar med kanske en fjärdedel av dubben kvar (körde mest stadstrafik och sladdade men den bilen) medan XC70:n hade nya dubbdäck.
Själv kör jag xc70 med fulldubbade conti 235/50/18 utan minsta problem.
StefanN skrev:Förr när man körde på 165 så ansågs 215 som omöjliga att köra nu kör man 215 och då anses 245 dåliga, snart kör alla på 245 och anser att 285 är farliga.Farliga vet jag inte nödvändigtvis men bredare däck planar väl lättare i alla lägen än ett smalare däck under samma förutsättningar. 285 breda vinterdäck lät däremot väldigt jobbigt på oplogade vägar. Personligen skulle jag nog välja smalare då det nog ofta kan hinna komma mycket snö över en natt => taskiga oplogade vägar t.ex tidiga morgonar.
perhall skrev:Utvecklingen går inte så mycket mot bredare däck längre utan snarare större tum så 285 kommer nog inte många att köra... Kolla in nya modeller. De kan ofta ha 18 el 19 men ganska smala däck .Har köpt nya vinterdäck till min nya xc90, Volvo original 20" med Nokia hakka 8 och där sitter 275/45 R20 standard. Återkommer efter vintern med rapport. Men hade jag själv bestämt däckbredd hade jag valt ett smalre däck. Jag skulle ha gått på 215 om det inte blir för smalt för fälgen.
Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]
AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]
Hade lite tur med samma problem som försvann […]