Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:BennyL's inlägg tidigare i tråden skall alltså avfärdas såsom irrelevant och oväsentligt utan vidare förklaring ... Det köper jag inte.
Som du själv skrev, du får nog svårt att få med dig så många. Jag skulle aldrig köra utan att byta olja i mina bilar.

Spelar ingen roll vem som säger att det inte behövs, ett oljebyte med filter vet jag att det inte skadar motorn.
av Yaniz
börne skrev:
Yaniz skrev:BennyL's inlägg tidigare i tråden skall alltså avfärdas såsom irrelevant och oväsentligt utan vidare förklaring ... Det köper jag inte.
Som du själv skrev, du får nog svårt att få med dig så många. Jag skulle aldrig köra utan att byta olja i mina bilar.

Spelar ingen roll vem som säger att det inte behövs, ett oljebyte med filter vet jag att det inte skadar motorn.
Det har väl alltid varit så att de flesta förhållit sig konservativt när utvecklingen gått framåt och att först den efterkommande generationen därefter upplevt det som fullt normalt, så vad folk som fått lära sig att oljebyte är livets mening tycker kanske inte är helt relevant en generation senare.

Jag är ingen övertygad anhängare av idén att köra på samma olja år ut och år in, det skall erkännas (skall dock testa i min äldre V70 av ren nyfikenhet), men mycket pekar på att utvecklingen går åt det hållet och att oljebyte är en historisk företeelse om någon generation. Oljebolagen kommer dock att göra allt för att inte släppa denna mjölkko, dock har de redan fått vika sig nu när biltillverkarna börjat konkurrera med förlängda serviceintervall. Att det råder synergi mellan fordonsindustrin, verkstäderna och oljebolagen är ingen hemlighet.

Har läst en hel del amerikanska och tyska skriverier i ämnet och flaskhalsen för närvarande är oljefiltret som är alldeles för dåligt för fullgod rening. Jag tror att oljefiltret i personbilar kommer att se helt annorlunda ut inom en snar framtid.
av Gabriel
börne skrev:Jo... sant, men på en gammal häck kanske man nöjer sig med en dunk Biltema eller liknande jämfört med Castrol,
Och jag sticker ut hakan och påstår att du får likvärdig kvalitet oavsett om det står biltema eller castrol på dunken, under förutsättning att båda oljorna har samma spec naturligtvis.
Att du får betala mer för castrol innebär endast att du blir lurad.
av Yaniz
börne skrev:
Gabriel skrev:Att du får betala mer för castrol innebär endast att du blir lurad.
Jag har råd :roll:
Ha råd att bli lurad ...
av Jojje62
Det kan inte vara något problem för Audi, efter som dom påstår att 1liter/100mil är normalt på vissa motorer :shock:
Då byter man ju ut oljan på 500 mil :D
Räknar man att bilen drar 0,7l/mil så blir det väl ca 1,4% oljeförbrukning, och det är ju iallafall bättre än min tvåtakts grästrimmer som vill ha 2% (B)
Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:
börne skrev:
Gabriel skrev:Att du får betala mer för castrol innebär endast att du blir lurad.
Jag har råd :roll:
Ha råd att bli lurad ...
Om du vill se det så... JA!!

Varför får man nu skit för att man inte vill göra som du & köra med asgammal olja i motorn när du själv skriver att "Nu hukar jag och inväntar stormen ..."

Jag säger bara att jag skulle själv aldrig i helvete skita i att byta olja för att spara nån sketen krona per år i min bil om det så va en gammal sunkig 240!

Det är mycket möjligt att motorn håller, men det kan aldrig bli sämre med ny olja efter säg 3000 mil eller i mitt fall som kör 2000 mil per år en gång om året.
av Yaniz
Okej, jag lägger ner här. Ser att det är känsligt för en och annan som ser livets mening i oljebyte efter 1000 mil eller ett år. Min poäng var, enligt rapporter från flera oberoende håll, att utvecklingen kommer att gå mot färre oljebyten (precis som fallet är hos lastbilar). Varför skulle just motorolja var en produkt som inte utvecklas? Men för all del, byt olja, varför inte? Det finns ju fortfarande folk som ser filmer på VHS och använder disketter. Den som lever får se ...

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]