Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Fram t.o.m 09 lär det vara kompressorer av märke Valeo medan senare årsmodeller har Sanden som sägs vara betydligt bättre.
Användarvisningsbild
av LeifA
StefanN skrev:Spelar ingen roll vilka remmar man har när pumpen nyper, det blir trassel av alla.
Jag är säker på att piratremmar spänner hårdare (större belastning på lager) än volvos efter att prövat båda sorter.
Har varit med om mer än en som skurit efter fått nya piratremmar.
Hade kanske gått sönder ändå, men man behöver inte utmana ödet.
av Yaniz
Jodå, det går bra att enbart byta lager utan att systemet töms. Se mina inlägg i följande tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=117666

Kan någon förklara varför det till övervägande del drabbar dieslar? Det mumlades något om annorlunda vridmoment på dieslar som bl a skulle vara anledningen, dock utan närmare förklaringar. Någon som har kunskap om detta?
av HakanF
Någonting med vibrationer eller små ryck som man inte får på en bensinare.

Det var flera år sedan jag läste om detta fenomen, vissa bilar har en vibrationsdämpad remskiva på vevaxeln som går sönder på löpande band och om man satte dit en en solid remskiva så gick lagren i A/C-kompressorn. (PSA dieslar)
av Yaniz
HakanF skrev:Någonting med vibrationer eller små ryck som man inte får på en bensinare.

Det var flera år sedan jag läste om detta fenomen, vissa bilar har en vibrationsdämpad remskiva på vevaxeln som går sönder på löpande band och om man satte dit en en solid remskiva så gick lagren i A/C-kompressorn. (PSA dieslar)
Ja, jag har också hört något liknande i samband med dieselmotorer d v s de belastar lagren i remskivor på ett annat sätt än bensinare. Dessutom lär dieslar gå hårt åt lagren när motorn stängs av. Någon som kan utveckla och förklara detta närmare?
av mikekop
Jag har sett en video i slow motion på en dieselmotor på tomgång, för varje varv vevaxeln gör så har den närmare ett kvarts varv bakslag. En diesel tänder på värmen som blir av den höga kompressionen, inte av ett tändstift som en bensinare.
Tyvärr kan jag inte hitta videon nu, jag tror det var min närmaste Mekonomen-verkstads ägare som visade mig videon.
av Yaniz
mikekop skrev:Jag har sett en video i slow motion på en dieselmotor på tomgång, för varje varv vevaxeln gör så har den närmare ett kvarts varv bakslag. En diesel tänder på värmen som blir av den höga kompressionen, inte av ett tändstift som en bensinare.
Tyvärr kan jag inte hitta videon nu, jag tror det var min närmaste Mekonomen-verkstads ägare som visade mig videon.
Intressant läsning. Skulle du hitta videon så tveka inte att länka den här i tråden, är du snäll.
av osla
en diesel vibrerar ju mer, och går hårdare än en bensinare pga av högt komp och att den som tidigare nämns tänder av värmen från kompressionen. och visst sliter det på lager mer, men det är ju inte det som är problemet då det fungerat i alla tider tidigare. är volvos konstruktion som är dålig helt enkelt, dåliga pumpar/spännare/kompressorer som inte tål att användas
av oldtimersmc
Det är ganska simpelt Valeropumparna har ett dåligt lager. Sanden som man hade före och efter Valero höll oavsett om de satt monterade i en diesel eller bensinare.
av Yaniz
osla skrev:en diesel vibrerar ju mer, och går hårdare än en bensinare pga av högt komp och att den som tidigare nämns tänder av värmen från kompressionen. och visst sliter det på lager mer, men det är ju inte det som är problemet då det fungerat i alla tider tidigare. är volvos konstruktion som är dålig helt enkelt, dåliga pumpar/spännare/kompressorer som inte tål att användas
Folk som drabbats av motorras har alltså betalat fantasisummor för reparationer p g a Volvo sparat några kronor på billiga och undermåliga lager i remskivor! Ja, vad ska man säga?

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]