Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker inte där är någon som skriver... Det är som med mycket annat bara en som har en kusin där har en kompis där kanske har hört om en där hade ett problem :-)
Har man haft problem vill jag gärna veta :-)

Glad sommar
Du har rätt Leon. Det är samma attityd som har varit riktad mot E85. Det är ytterst sällan den som kör eller äger en FFV-bil som har problem. Det är i stället den som inte har någon erfarenhet av det aktuella fordonet som klagar.
I ditt fall med fordonsgas finns det bara några fåtal inlägg här på forumet som handlar om gas. Jag skall inte försöka leta upp länkarna, men dom finns. Om man skall göra en summering, så slutar det i att det är tämligen dyrt att åtgärda problemen, om dom uppstår ?
Sedan finns det annat att säga om gas, bara hälften är fossilfritt, det finns generellt bara i södra Sverige etc. etc. Men det kan vi ta en annan gång.
Precis jag har kollat upp allt som finns om problem med biogas, det är därför jag undra mig :D Jag bor i Helsingborg så för mig är det perfekt och det går att tanka 100 % biogas här. Øresundskraft har en anläggning där de producerar biogas och där kan man tanka 100% biogas. Om man vill finns den bredvid soptippen. Jag köra igenom Tyskland här om 3 dagar där kan man tanka riktigt billigt :-)
Leon: Här är ett exempel på medias skriverier om fordon med alternativbränsle.

Gamla gasbilar är tickande bomber

Av: TT i Ny Teknik.
Publicerad 10 juli 2015 08:12

Sprickor eller rost på en gasbils tank kan innebära en potentiell dödsfälla. I värsta fall kan det orsaka en explosion.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 919401.ece

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nyheten som sådan är inte ny. Det har skrivits om detta förut, men media kör gärna "repriser" på sådant här. Det var och är samma sak med E85.
Fossilbilar brinner också upp eller "imploderar" till vrak. Det skrivs inte på samma sätt om det.
Står om det i DN idag, på förstasidan tillochmed.

http://dela.dn.se/7npqIr0bS3O5n5wNUeRpE ... 21WX3GNgIg,,

Anmärkningsvärt citat:
Bilprovningen har även infört egna säkerhetsrutiner för biogasbilar. De får till exempel aldrig stå kvar inomhus över natten.

– Om en bil har en mycket läckande tank och parkeras i ett garage över natten så kan hela huset blåsas ut på morgonen när någon kommer in och tänder ljuset, säger Morgan Isacsson.
Jag tror inte det är ett vanligt problem... fast det hade varit bra om de kollade upp det på bilprövningen. Om man har läckage på en benzin bil är det väl nästan samma sak.
Ja, det är riktigt att det inte händer så ofta. Och även bensin är mycket eldfängt. Det finns dock en skillnad här, bensinbilar exploderar aldrig. Visserligen brinner dom häftigt och starkt, men det är bara i Hollywoodfilmer som dom exploderar. (Kanske i Malmö också, men då är det på något sätt avsiktligt? :evil: )

Det var just att dom höjt bensindrivna bilar[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]