Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KeeM skrev:Så är alla v70II 2008-idag samma bil egentligen? Eller skiljer det sig något mellan de olika årsmodellerna utöver vissa designgrejer? Så om jag läser om de aktuella bilarna och tillvalen på volvocars.se så är det samma som finns i en från 2012?

Varför har majoriteten av bilarna inga stänkskydd? Är det inget man brukar ha på en volvo? Såg att det fanns som tillval.
Det är lite olika motorer, med olika förbrukning på pappret, folk säger att chassit känns bättre i dom nyare etc. Men det är ju samma modell iaf. Majoriteten kanske stämmer, men eftersom den fick en facelift -14 så kan tillval etc vara olika. Även utrustningen i dom olika paketen.
Från 2012 har V70/XC70 ny instrumentbräda med Sensus, alltså större färgdisplay som är fast monterad, istället för den lilla monokroma nere i mittkonsolen. Rätt stor skillnad på handhavandet där.
av KeeM
apersson850 skrev:Från 2012 har V70/XC70 ny instrumentbräda med Sensus, alltså större färgdisplay som är fast monterad, istället för den lilla monokroma nere i mittkonsolen. Rätt stor skillnad på handhavandet där.
ja ok, vi kommer köpa en 2012 eller nyare som det ser ut nu.

När jag ändå höll på och sökta runt igår så såg jag att en V90 modell kommer komma snart och byta ut V70? Försvinner V70 helt och hållet då? Känns som de kanske kommer prisdumpas när V90 lanseras?

Hur är D2 S/S från 2014? Hittade några såna för runt 240k och 3-4 mil. Är de sämre att köpa en sån än en D3 2012? Vad står S/S för? En del skriver detta i annonserna och en del inte.

Är det några andra nackdelar med en D2 förutom att den är lite svagare (hk)? Det kanske är en ny motor som inte är så testad?

Bilia har 5 stycken vad jag kan se som gått ungefär 3500-4000 mil och alla är prissatta runt 240k.
Fast drag.
Klimatpaket VOC
Teknik paket
Lastpaket

Tex dessa
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... m?ca=9&w=2
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... m?ca=9&w=2

Är det orimligt att kunna pruta ner dem till runt 200k? Eller kanske 210k?

Det blev mycket frågor men skulle uppskatta om någon kunde svara på samtliga. :)
av Leafs
D2 är underskattad motor som har oförtjänt mkt skit, men det är klart, jämför man med en D5/T6.....Det är en helt ok motor som går mycket vibrationsfritt och tyst. Snabb? Nä. Rolig? Nä, men väldigt snål. Framförallt är den ett antal månadslöner billigare i inköp än en D4 eller D5 vilket många aldrig tänker på.
av Lövet
Problemet med D2 är ju att i verklig körning är den bara 1dl snålare än D4/D5. Det är inte värt att ge upp så mycket prestanda för så liten besparing.
av KeeM
StefanN skrev:V70 är ju på väg bort då den är Classic nu.
S/S är start och stopp, den stannar vid rödljus och så.
D2 köper man bara om man absolut totalt ointresserad av vad som finns under huven så länge den tar en från A-Ö.
Mja ok, så det är en dålig motor? På vilket sätt?

Jag har inte direkt något behov av något kraftmonster mest en större bil än den vi har idag utan att bli panka :)
Idag har vi en Kia Ceed SW 1.6 Crdi. Det är ju inget monster direkt det heller...
av KeeM
Leafs skrev:D2 är underskattad motor som har oförtjänt mkt skit, men det är klart, jämför man med en D5/T6.....Det är en helt ok motor som går mycket vibrationsfritt och tyst. Snabb? Nä. Rolig? Nä, men väldigt snål. Framförallt är den ett antal månadslöner billigare i inköp än en D4 eller D5 vilket många aldrig tänker på.
Så det är inte en dålig motor alltså? Vi har en begränsad budget just nu då vi är föräldralediga. Så ska vi ha någon sportbil så köper vi det sen. Idag behöver vi som sagt bara en större bil som är billigare i inköp. D3 och kraftigare är rätt mycket dyrare än D2orna jag hittade på bilia.

Spontant tyckte jag 240K för en -14 D2 med diverse tillbehör lät som ett rätt bra pris?

Det var just att dom höjt bensindrivna bilar[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]