Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Det var väl inget, testa att öppna sidorutan i planet nästa gång du är ute och flyger... :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Det brukar bli så. Öppna lite på andra sidan också, så försvinner det. Vad man nu ska köra med öppna fönster för, förstås, när det finns AC. Tryck länge på upplåsningsknappen, så öppnas alla rutor samtidigt. Lufta ut och tryck sen länge på låsningsknappen, så stängs allihop igen. Klart.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Yaniz skrev:Jodå, det har jag upplevt. Jag upplever turbulens i bilen varje gång jag är ute kör med frugan och ungarna.
ha ha ja så är det :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Sleeper
Hur kan man aldrig ha stött på detta fenomen tidigare? Nybliven bilförare? Det blir så på mer eller mindre alla bilar vid ett visst läge på fönster eller taklucka. Har haft det på alla mina bilar. Står till och med om detta i användarhandboken. Man neutraliserar det genom att öppna lite mer någonstans eller stänga lite mer.
Användarvisningsbild
av helgonet1
apersson850 skrev:Det brukar bli så. Öppna lite på andra sidan också, så försvinner det. Vad man nu ska köra med öppna fönster för, förstås, när det finns AC. Tryck länge på upplåsningsknappen, så öppnas alla rutor samtidigt. Lufta ut och tryck sen länge på låsningsknappen, så stängs allihop igen. Klart.
Eftersom det vart så varmt i bilen så tog jag ned rutan för att vädra ut värmen, det tar ju en liten stund innan ac kylt tillräckligt. Häpnadsväckande att alla medverkande i denna tråd råkat ut för denna "turbulens" i andra bilar också. Det har inte jag asså att det blåser och viner när man öppnar en ruta (bakrerutorna) det förstår jag och har upplevt men det här vart ju rena hurricanen i bilen, det har jag aldrig varit med om.

Kan säga att de bilar jag haft med ac kan jag räkna på mina fem fingrar, detta är tredje bilen med ac utav minst tio jag ägt. Då vill jag lova då vart det nedvevda rutor runtom i sommarvärmen, speciellt när jag bilade söderut i europa. I Spanien vart det över 40 grader i skuggan. Hade armen vilandes på rutkarmen och det vart som nån blåste med hårtork med full värme på mig.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Sleeper skrev:Hur kan man aldrig ha stött på detta fenomen tidigare? Nybliven bilförare? Det blir så på mer eller mindre alla bilar vid ett visst läge på fönster eller taklucka. Har haft det på alla mina bilar. Står till och med om detta i användarhandboken. Man neutraliserar det genom att öppna lite mer någonstans eller stänga lite mer.
Klart jag har men inte så kraftigt som i denna bilen. Självklart blir det "turbulens" när man öppnar en ruta lr två i bilen men inte så kraftig som jag råkade ut för, det var bara det jag undrade över om nån av er hade råkat ut för det och det har ni ju. Ställde frågan eftersom många här på forumet nämnt olika "features" på Volvobilarna och detta kanske vart ytterligare en :mrgreen:
Användarvisningsbild
av helgonet1
AndS skrev:Du får lämna bilen till Volvo för intonation med hänvisning till att den låter illa med öppna rutor :wink: (man intonerar en orgel för att den ska låta på rätt sätt)
Ja jag vet hur man intonerar en gitarr men att man kan göra så med en bil det visste jag inte :mrgreen: :mrgreen: :wink:
av mattish
Jag skulle vilja säga att det blir vakuum i framdelen på kupén. Ejektoreffekt när du kör ner rutorna, dvs. att bilens fart mot vinden utanför gör att luften från bilen sugs ut.
Men eftersom du har öppet så kommer ny luft in och därav det pulsande/tryckande ljudet som uppstår. Känns ju ibland i öronen som att dyka ner under vatten...
av Yaniz
mattish skrev:Jag skulle vilja säga att det blir vakuum i framdelen på kupén.
Föraren befinner sig alltså i ett vakuum!!! Utan syre! Hur många vakuumerade förare har jag mött på vägarna idag, tro? Därtill ett antal fyllon och påtända, enligt statistiken ... Framföra ett fordon med syrebrist i hjärnan låter utomordentligt trafikfarligt. Jösses, det där ger mig svår ångest.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Yaniz skrev:
mattish skrev:Jag skulle vilja säga att det blir vakuum i framdelen på kupén.
Föraren befinner sig alltså i ett vakuum!!! Utan syre! Hur många vakuumerade förare har jag mött på vägarna idag, tro? Därtill ett antal fyllon och påtända, enligt statistiken ... Framföra ett fordon med syrebrist i hjärnan låter utomordentligt trafikfarligt. Jösses, det där ger mig svår ångest.
När man ständigt möter idioter i trafiken så skulle man kunna tro att dessa patetiska förare lider av syrebrist i hjärnan :mrgreen:
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]