Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
P210 skrev:Fick dessa Biltemaramper av en bekant för några år sedan, har faktiskt kommit till användning flera gånger, kanske inte optimalt om man vill tappa ut olja då bilen inte står plant om man inte köper fyra!, men smidigt vid andra reparationer då det bara är att placera framför hjulen och man slipper leta lyftpunkter.
Det är väl helt optimalt om bilen lutar bakåt vid oljebyte. Oljepluggen sitter väl i bakkant av tråget?
Användarvisningsbild
av js1
Jo, vid avtappning men inte vid påfyllning och kontroll av nivån.
Med ramper både fram och bak kan man jobba under hela bilen med t ex avgassystem, bromsrör etc. Trångt men det duger för husbehov.
Användarvisningsbild
av helgonet1
js1 skrev:Jo, vid avtappning men inte vid påfyllning och kontroll av nivån.
Med ramper både fram och bak kan man jobba under hela bilen med t ex avgassystem, bromsrör etc. Trångt men det duger för husbehov.
Jo men fyll på först kör sen ned bilen från rampen och efterkontrollera nivån, svårare än så är det inte. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av js1
Du har ju faktiskt helt rätt, varken jag eller någon annan här på forumet hade kunnat räkna ut det själv. 8)
av PerKr
improviserade ramper blev det, till nästa gång behöver jag fixa något bättre. Det var lite väl trångt.

nästa problem jag stötte på var lite mer oväntat faktiskt. Oljepluggen sitter ju fint i bakkant precis som på min gamla 850. Men intill pluggen sitter lite annat, rör till oljekyl eller något kanske? I vilket fall sitter det lite grejer där som gör att det inte går att få på en hylsa. Inga problem så länge man har ringnycklar tillgängliga (fast när man lossat pluggen ett par gängor får man inte dit en ringnyckel heller) och man inte rundsliter något. Men åtdragningen känns lite sådär, hade gärna använt en momentnyckel, nu vet jag ju inte riktigt vilket moment jag har dragit med mer än att jag drog åt så gott jag kunde liggande på rygg med armen i vinkel...
av dannesk
js1 skrev:De främre, yttre punkterna 2 går alldeles utmärkt att lyfta i. Det är en förstärkt balkdel. Jag använder två garagedomkrafter och lyfter parallellt.
De bakre punkterna 2 är också en förstärkt rambalk men sitter djupt bakom tröskeln. Finns speciella gummiklossar hos Volvo att lägga an så man kommer åt med garagedomkraft men dom är dyra. Går lika bra att tillverka en träkloss.
Jag har lyft min på punkt 1 vilket resulterat i vikt plåt med både originaldomkraften och garagedomkraft med puck. Skulle vilka få ett bild på vart och hur man skall lyfta på punkt 2 fram/bak som känns stabilare att lyfta på.
Användarvisningsbild
av js1
Ska fixa bilder imorgon.
Användarvisningsbild
av js1
dannesk skrev:Jag har lyft min på punkt 1 vilket resulterat i vikt plåt med både originaldomkraften och garagedomkraft med puck. Skulle vilka få ett bild på vart och hur man skall lyfta på punkt 2 fram/bak som känns stabilare att lyfta på.
Här ser du lyftpunkterna.

Bild
Punkt 2 yttre fram.

Bild
Punkt 2 bak.

Bild
Punkt 2 bak. (Var försiktig så att klossarna inte kantrar)

För enbart hjulbyte bak är det enklast att lyfta direkt på bärarmen RAKT under bakfjädern. Lägg en 3dm lång bräda i bilens längdriktning mellan domkraften och bärarmen.
av oldtimersmc
En sk PU-Nyckel är så finurligt utformad så att om man drar nästan så mycket man kan så sitter muttern /bulten med rätt moment.
av Yaniz
oldtimersmc skrev:En sk PU-Nyckel är så finurligt utformad så att om man drar nästan så mycket man kan så sitter muttern /bulten med rätt moment.
Det där måste du förklara närmare och utveckla vidare. Det är alltid värdefullt att lära sig nya knep.
Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]